راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 5050
  • يکشنبه 13/12/1385 - 12:37
  • تاريخ :

حرمت گفتن آمین در نماز بعد از سوره حمد............. به قلم سیدمحمدرضا آقامیری

آمین

گفتن این ذکر (آمین) در نماز بعد از سوره حمد حرام است و علاوه بر حرمت تکلیفی حرمت وضعی را هم بدنبال دارد یعنی نماز هم به این واسطه باطل خواهد شد . این حرمت وضعی و تکلیفی بدان جهت است که ذکر این کلمه دعا نیست بلکه بدعتی است که از زمان خلیفه دوم باب شده و به نماز اضافه گردیده است و سنیان تعبدا و اتباعا نسبت به کسی که نمی تواند شارع باشد (خلیفه دوم ) این عمل را انجام می دهند و این بدعتی است آشکار و کلامی است بی معنی و قصد دعا هم در آن نیست

معنای لغوی

کلمه آمین به مد الف و یا امین بر وزن فعیل، اسم فعلی است به معنای (اجابت کن) و یا نزد برخی از لغویین چنین ترجمه شده (باید همین گونه باشد) هنگامی که در زبان عربی می گویی (آمین) برای این آمین گفتن مصدری است و آن (تأمین است) امن یأمن تأمینا که باید به تشدید خوانده شود .

 

حکم فقهی گفتن "آمین" در نماز

این کلمه همان کلمه ای است که اهل سنت پس از اتمام سوره حمد در نماز می خوانند که در حرمت ، استحباب و یا وجوب ذکر این کلمه "آمین" در بین فقهای شیعه و سنی اختلاف است که به ذکر جزئیات این اختلاف می پردازیم .

 

نظریه اهل سنت (وجوب)

در کتابهای سنیان آمده است که "آمین" گفتن سنتی است وجوبی و نقل شده که متفق علیه امامان سه گانه آنان است که ذکر آن بعد از سوره حمد برای امام جماعت و کلیه مأمومین و شخصی که نماز را به فرادی می خواند واجب شمرده شده .

 

نظریه اهل سنت (استحباب)

ولی امام دیگر اهل سنت یعنی (مالک) گفته است که این عمل مستحب است و سنت واجبه ای نیست که امامان سه گانه برای آن اتفاق دارند .

 

اجماع مذاهب اربعه بر جواز و مطلوبیت ذکر "آمین"

 ائمه چهارگانه سنیان بر این عقیده اند که ذکر "آمین " علاوه بر جواز ، مطلوبیت نیز داشته و موجب رضای بیشتر معبود است و آنان بر این مطلب اجماع کرده اند .

 

نظریه مکتب اهلبیت علیهم السلام (شیعه)

اما در این گذر اصحاب مکتب اهل بیت علیهم السلام و شیعه آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم نظری متفاوت دارند .

آنچه از کلمات آنان ظاهر است ، آنان می گویند که ذکر این کلمه (آمین) در نماز بعد از حمد ممنوع است و برخی  از آنان  این منع را ، منع تکلیفی و برخی دیگر علاوه بر منع تکلیفی منع وضعی و بطلان نماز را هم افزوده اند یعنی علاوه بر حرمت ذکر این کلمه در نماز ، موجب بطلان نماز هم می شود .

 

لیکن از برخی فقهای امامیه نقل شده است که ذکر این کلمه حرام نیست و نماز را نیز باطل نمی کند (مانند بقیه دعاها در نماز ) و عده ای از آنان گفته اند این ذکر حرام است و موجب بطلان نماز می شود مثلا سید محمد کاظم طباطبایی یزدی در عروه الوثقی می گوید : از موارد باطل کننده نماز ذکر عمدی کلمه آمین بعد از اتمام سوره حمد است در صورتی که ضرورتی مانند تقیه در میان نباشد و فرقی نیست در اینکه این ذکر را بلند بگوید یا آرام و یا اینکه گوینده ذکر "آمین" امام جماعت باشد یا مأموم در جماعت باشد و یا آنکه ذکر را در نماز فرادی بگوید .

 

جواز ذکر "آمین" در سایر جایگاههای نماز الا بعد از سوره حمد

 اما آیا در غیر این جایگاه انسان می تواند بقصد دعا این ذکر را بگوید مثلا در قنوت نماز؟ در جواب باید گفت که بله در جایگاه دعا اشکالی ندارد همانگونه که در تقیه هم جایز است انسان این ذکر را بگوید .

 

نتیجه

به هر حال گفتن این ذکر (آمین) در نماز بعد از سوره حمد حرام است و علاوه بر حرمت تکلیفی حرمت وضعی را هم بدنبال دارد یعنی نماز هم به این واسطه باطل خواهد شد . این حرمت وضعی و تکلیفی به واسطه آن است که ذکر این کلمه دعا نیست بلکه بدعتی است که از زمان خلیفه دوم باب شده و به نماز اضافه گردیده است و سنیان تعبدا و اتباعا نسبت به کسی که نمی تواند شارع باشد (خلیفه دوم ) این عمل را انجام می دهند و این بدعتی است آشکار و کلامی است بی معنی و قصد دعا هم در آن نیست .

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
بسیار عالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 3/10/1390 - 11:6
mahboobullah. shahidzadeh
ازاین گپ شمافهمیده میشود که سنی ها هرچه نمازخواندند ومی خوانند فاسد است.
فقط درموردخودقضاوت کنید به دیگران کاری نداشته باشید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 5/8/1390 - 17:28
محمد . ک
با سلام ...
استدعا دارم به سوال من پاسخ دهید.
ایا کلمه تامینا که در پاراگراف 2 اشاره شده مورد تائید است و از ان میتوان برای نامگذاری استفاده کرد؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/6/1390 - 12:36
مسعود نبئی
با سلام و تشکر،
دلایل ارائه شده برای اینجانب قانع کننده نبود. بطور کلی اینجانب معتقدم شیعه و سنی میبایست از این اختلافات کاسته و با توجه به شایط موجود از کارهائی که منجر به دو دسته گی و تضعیف مسلمانان میگردد پرهیز کننر.
و من اله التوفیق
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/7/1389 - 12:21
فرید رحیمی
سلام من که یک شیعه هستم و تا حالا هم بعد از سوره حمد من آمین میگفتم پس نماز های را که تا حالا خواندم چی می شود لطفأ مشکل من را حل نمایید
تشکر
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، شما می توانید سوال تان را در بخش مشاوره > مذهبی > سوالات شرعی مطرح نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=865 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 15/4/1389 - 9:28
ناشناس
سند ادعاها ثابت نیست
مانند اینكه خلیفه دوم بدعت كرده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 12/8/1388 - 1:14
محمد قائمی
لطفا بفرمائید که چرا گفته اید "کلامی است بی معنی و قصد دعا هم در آن نیست" ظاهرا عبارات آخر سوره حمد حالت دعایی دارند و این هم میتواند آمین بعد از آن باشد. البته استدلال نقل و دستور معصوم در عدم کاربرد آمین مطاع و مقبول است اما استدلال بیمعنی بودن بنظر مشکل دارد. لطفا توضیح بدهید. باتشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/6/1388 - 2:36
محمدرضا كشتكار
راستش من دو سه روزه از سرزمین عربستان برگشته ام و این در ذهنم سوال ایجاد كرده است این مطالب اصلا برای ما شیعیان اهل بیت قانع كننده بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 22/5/1388 - 0:35
مسعود زارع
ای کاش احادیثی می آوردید تا این را اثبات میکرد تا کار ما هم راه میافتاد!!


پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 5/4/1388 - 16:13
ناشناس
مفید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/1/1388 - 0:0
nader
با تشکر خیلی مفید بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 12/12/1387 - 2:41
ناشناس
دلیل محكمی برای حرمت ذکر نکردید
صابری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 1/10/1387 - 12:42
ناشناس
لطفاتوضیح دهیدکه چه کسانی می توانندتشریع حکم کنندتامطلب قابل قبول افتد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 27/8/1387 - 13:4
ناشناس
می خواهم ریشه کلمه ازکدام زبان است وفلسفه
گفتن آنرابدانم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 29/4/1387 - 1:29
ناشناس
نیاز به توضیح واستدلال بیشتری دراین خصوص هست كه باید برای شیعه امامیه روشن گردد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 3/3/1387 - 12:27
هادي عليخاني
خوب است ولی فلسفه آن كه چرا خلیفه دوم اینكار را انجام داد و قصه از چه قرار است را ذكر ننمودید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/2/1387 - 23:26
مصمم
دلیل شرعی خوبی برای حرمت ذکر نکردید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 29/1/1387 - 20:8
منصوره قیاسی
علت اين موضوع را نميدانستم که خليفه دوم گفته برايم جالب بود گرچه حکم شرعي راميدانستم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/8/1386 - 0:10