تبیان، دستیار زندگی
هنوز شب به نیم نرسیده بوده که رمز ‹‹ یا علی بن ابیطالب (ع) ادركنی ›› در ساعت 23 روز 15 مرداد ماه 1364 غرب هور الهویزه را لرزاند و عملیات قدس 5 طی دو روز نبرد سی كیلومتر مربع از هور را آزاد کرد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نبرد الیج


هنوز شب به نیمه نرسیده بود که رمز" یا علی بن ابیطالب (ع) ادركنی "در ساعت 23 روز 15 مرداد ماه 1364 غرب هور الهویزه را لرزاند و عملیات قدس 5 طی دو روز نبرد سی كیلومتر مربع از هور را آزاد کرد .

نبرد الیج

«شهید محمود مقیمی » قبل ازعملیات به مرخصی رفت و چهار روز قبل از عملیات ازدواج کرد.

هورالهویزه هم سطح دریاست ولی در بعضی جاها 2 تا 3 متر ازسطح دریا بالاتر است. رودخانه ی صوئیب ( ادامه ی نهر سابله ) از وسط هور می گذشت.

عملیات" قدس 5 "برای تكمیل پیروزی های عملیات قدس 1 و 2 در نظر گرفته شده و هدف از انجام آن تصرف پاسگاه" الیج " واقع در " هورالهویزه " و نزدیك شدن به"البیضه " بود با توجه به حساسیت پاسگاه " الیج"كه در سمت چپ پاسگاه " بلاله" و نزدیك البیضه قرار داشت تامین بیشتر جاده " خندق "و جناح راست خط پدافندی مد نظر فرماندهان سپاه پاسداران بود زیرا احتمال می رفت دشمن با اتكا به خشكی های موجود در این محور با نزدیك شدن به مواضع خودی آن را مورد تهدید قرار دهد بنابراین محدودتر شدن خط پدافندی خودی و تقلیل پاسگاه هایی كه بر روی آب قرار داشت از جمله اهداف این عملیات بود كه رزمندگان ایرانی تقریبا به نیمی از این اهداف دست پیدا كردند .

همچنین 150 تن از نیروهای دشمن كشته شده یا به اسارت درآمدند علاوه بر آن غنایمی از جمله چند قبضه خمپاره انداز سلاح ضد هوایی تك لول و مانند آن از دشمن به دست آمد و گردان 3 از تیپ 701 كماندویی عراق منهدم شد.

عملیات قدس 5 به «نبرد الیج» معروف شد

شهید محمود مقیمی فیروز آبادی از شهر مورموری یزد بود که چهار روز پس از عروسیش در این عملیات شهید شد و به حنظله نام گرفت. (همان گونه که در صدر اسلام در غزوه ی احد حنظله ی غسیل الملائکه داشتیم )

یکی ازکسانی که در شناسایی ، شنود بیسیم عراقی ها و پیروزی این عملیات نقش مهمی داشت « فاضل اسدی » ازمعاودین عراقی بود.

عملیات قدس 5 به «نبرد الیج» معروف شد که یگان عمل کننده آن تیپ 18 الغدیر یزد ( تحت امر قرارگاه سلمان به فرماندهی عباس محتاج )، فرمانده یگان عمل کننده حاج اکبر فتوحی جانشین فرمانده تیپ 18الغدیر، فرمانده محور حاج فتحعلی فلاح، فرمانده اطلاعات عملیات تیپ جواد کمالی، فرمانده گردان امام علی حاج علی اردکانی، جانشین گردان شهید رمضان شفیعی، جانشین دوم گردان محمد حسین فیاض و فرمانده گروهان جندالله شهید محمود جعفری خرمی بود.

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت: عاشورا/ مسیرعرشیان، وبلاگ لاله های گلگون

مطالب مرتبط:

پیک نیک مرگ

والفجر 2 با رمز «یا الله»

دل امام شاد شد