تبیان، دستیار زندگی
عملیات نامنظم و در نوع خود گسترده نصر با هدف آزاد سازی جفیر، پادگان حمید و در نهایت خرمشهر و شرق بصره طرح ریزی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هویزه عملیاتی نمایشی برای ارتش وقت


عملیات نامنظم و در نوع خود گسترده نصر با هدف آزاد سازی جفیر، پادگان حمید و در نهایت خرمشهر و شرق بصره طرح ریزی شد.

هویزه عملیاتی نمایشی برای ارتش وقت

بنا بر این بود تا با دستیابی به اهداف مورد نظر، نیروهای دشمن تا حومه شهره بصره تعقیب شوند. این طرح فراگیر و بزرگ در روز 15 دی ماه 59، با استعداد سه تیپ زرهی از لشگر 6 و لشگر 92 زرهی اهواز و و دو گردان پیاده از نیروهای سپاه پاسداران، همچنین شماری از افرا ستاد جنگ‌های نا منظم به اجرا در آمد.

رزمندگان اسلام از دو محور جاده حمیدیه – سوسنگرد و هویزه وارد عمل شدند. در آغاز کار با موفقیت چشمگیری پیش رفت و شمار فراوانی از افسران و سربازان عراقی به اسارت در آمدند، اما به دلیل عدم برنامه ریزی برای حفظ و تثبیت دستاوردهای عملیات و ضعف طراحی، رزمندگان مجبور به عقب نشینی شدند.

روز انجام عملیات مصادف با 28 صفر 1401 سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) بود. در آن زمان، ارتش با این پرسش روبه‌رو بود که چرا خیال تکان خوردن ندارد و پس از گذشت بیش از سه ماه از جنگ به مواضع دشمن حمله نمی‌کند. در اوایل دی ماه بنی صدر فرمانده کل قوا به جبهه جنوب آمد و به رئیس ستاد مشترک و فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: فوراً یک جایی حمله کنید، همین روزهاست که در شهر راهپیمایی شود که ارتش چرا خوابیده است؟ یک هفته به شما فرصت می‌دهم تا در یک جایی به مواضع ارتش عراق حمله کنید. بر این اساس، عملیات نصر در منطقه هویزه در جنوب غربی شهر سوسنگرد شکل گرفت.

فرماندهی یکی از این گردان‌ها که در محور سوسنگرد هویزه به همراه تیپ 1 لشکر 16 عمل می‌کرد بر عهده حسین علم الهدی بود

در طرح این عملیات، تصرف پادگان حمید، ایستگاه حسینیه و در نهایت فتح خرمشهر در نظر گرفته شده و در صورت موفقیت قرار بود پیشروی‌ها تا روستای تنومه در خاک عراق ادامه یابد. بنا به دستور فرمانده نیروی زمینی، نیروهای تکاور پس از تصرف پادگان حمید باید تک را به سمت مرز ادامه داده و نبرد را به داخل خاک عراق می‌کشاندند و در ادامه، تک را بنا به دستور تا کرانه شرقی رودخانه دجله ادامه می‌دادند. با آغاز عملیات در ساعت 10 صبح، لشکر 16 با دو تیپ از فاصله خالی 10 کیلومتری بین دو لشکر 5 و 9 در شرق هویزه استفاده کرد و به مواضع ارتش عراق در روشنایی روز حمله برد. تیپ 2 این لشکر، احتیاط نیروی زمینی در منطقه دوکوهه یعنی در گلوگاه حیاتی خوزستان بود و وارد عمل نشد. در طرح عملیات پیش بینی شده بود که با توجه به سابقه و تمرین عبور از رودخانه کارون توسط ارتش، لشکر 92 هم با 2 تیپ از رودخانه کارون در فارسی‌ات مقابل پادگان حمید عبور کرده و با لشکر 16 در جفیر الحاق کند. لشکر 16 با یک مانور دورانی زرهی تا حدود 30 کیلومتر به سمت منطقه جفیر پیشروی نمود و یک تیپ ارتش عراق از لشکر 5 مکانیزه را به تله انداخت و تا ساعت 4 بعد از ظهر نزدیک هشتصد نظامی دشمن را اسیر کرد.

هویزه عملیاتی نمایشی برای ارتش وقت

بنا بود با اجرای این عملیات، سرزمین‌های جنوب اهواز، آزاد شود که چنین نشد. تعدادی در حدود 350 نفر از نیروهای سپاه و بسیج نیز که در قالب سه گردان سازماندهی شده بودند در این عملیات که در جنوب هویزه انجام شد به همراه لشکر 16 زرهی قزوین، شرکت کردند. هر گردان بین 100 تا 150 رزمنده در اختیار داشت. فرماندهی یکی از این گردان‌ها که در محور سوسنگرد هویزه به همراه تیپ 1 لشکر 16 عمل می‌کرد بر عهده حسین علم الهدی بود.

طی این روند نزدیک به یک‌صد و چهل تن از پاسداران و دانشجویان پیرو خط امام به فرماندهی شهید سید حسن علم الهدی (فرمانده سپاه هویزه) در حلقه محاصره دشمن قرار گرفته و دلیرانه به شهادت رسیدند. این عملیات دومین تجربه نا موفق ارتش ج. ا در حملات گسترده بود که به مدت 3 روز به طول انجامید.

در این حمله علیرغم شکست حلقه محاصره شهر سوسنگرد، هویزه در 27 دی ماه 59 به اشغال نیروهای دشمن در آمد و با خاک یکسان شد. پس از پایان عملیات نصر، معروف به نبرد هویزه، تعداد 1800 تن از نیروهای دشمن کشته، اسیر و زخمی شدند. همچنین 55 دستگاه تانک، 3 فروند هلیکوپتر و 50 دستگاه خودروی دشمن منهدم شد.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت عاشورا /تابناک