تبیان، دستیار زندگی
در 25 دی‌ماه سال 1366 ه ش عملیات بیت‌المقدس 2 با رمز یا زهرا (س) آغاز شد. این عملیات که تا دوم بهمن همان سال به طول انجامید در منطقه عمومی ارتفاعات قمیش و سلیمانیه آغازشده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملیات بیت‌المقدس 2


در 25 دی‌ماه سال 1366 ه ش عملیات بیت‌المقدس 2 با رمز یا زهرا (س) آغاز شد. این عملیات که تا دوم بهمن همان سال به طول انجامید در منطقه عمومی ارتفاعات قمیش و سلیمانیه آغازشده بود.

عملیات بیت‌المقدس 2

فرماندهی عملیات یادشده را که از نوع تک گسترده بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عهده داشت. درحالی‌که تلاش‌های ایران برای یافتن ضمانتی در جهت دستیابی به حقوق خود در مفاد قطعنامه 598 شورای امنیت به نتیجه‌ای نرسیده بود رزمندگان سپاه اسلام بر آن شدند تا ضمن یک عملیات گسترده در منطقه‌ای کوهستانی و سرد دشمن بعثی را در منگنه‌ای جنگی قرار دهند. در این عملیات رسته‌های پیاده، زرهی و توپخانه ایران حضور داشتند و عراق نیز رسته‌های پیاده، زرهی، کماندویی و گارد را نیز به همراه داشت. در عملیات بیت‌المقدس 2 بیش از 2500 نفر از افراد دشمن کشته و یا زخمی شدند. همچنین در این میان 785 نفر از افراد دشمن به اسارت نیروهای خودی در آمدند. بر اثر این عملیات تعداد 15 تانک و نفربر دشمن منهدم و بیش از سی تانک و نفربر و همچنین ادوات سنگین و سبک و مهندسی دشمن نیز به غنیمت نیروهای اسلام در آمد.

این عملیات دومین عملیات لشکر 10 (بعد از عملیات والفجر 4) در طول هشت سال دفاع مقدس در منطقه غرب کشور در فصل زمستان بود، ه بعضی روزهای آن دما به 20 درجه زیر صفر هم می‌رسید عقبه لشکر در این عملیات از اهواز به سنندج و پادگان امام علی (علیه‌السلام) منتقل شد و گردان‌ها جهت سازماندهی و آموزش به "«اردوگاه قائم مابین شهر میاندوآب و مهاباد " منتقل شدند .

عملیات بیت‌المقدس 2

قرارگاه تاکتیکی لشکر در موقعیت صف «پشت ارتفاعات قشن» دائر شد و کارهای شناسایی را شروع نمود. نیروهای لشکر در این عملیات می‌بایست از رودخانه قله چولان عبور می‌کردند و ادامه مسیر تا زیر ارتفاعات قمیش که پوشیده از برف بود را ادامه می‌دادند. با کمک تیم راپل پادگان امام علی (علیه‌السلام) تهران (تیم برادر میرجانی) در شرایط بسیار سخت و خطرناک، و به صورت ابتکاری، با سیم‌بکسل و ابزارهای لازم پلی را بر روی رودخانه خروشان نصب نمودند نظر به اینکه احداث پل به صورت ضربتی و با حد اقل امکانات صورت گرفته بود (در زیر پای دشمن) و طول آن به بیش از 200 متر می‌رسید و ارتفاع تا لبه آب رودخانه بیش از 40 متر بود جهت رعایت احتیاط ظرفیت عبوری را حداکثر 10 نفر مشخص نمودند و 10 نفر 10 نفر از پل عبور می‌کردند و همین مسئله باعث طولانی شدن عبور گردان‌ها از پل می‌شد.

این عملیات دومین عملیات لشکر 10 (بعد از عملیات والفجر 4) در طول هشت سال دفاع مقدس در منطقه غرب کشور در فصل زمستان بود

احداث این پل باعث شد تا یکی از یگان‌های هم‌جوار لشکر (لشکر 31 عاشورا) جهت عبور گردان‌هایش از این پل استفاده نماید. لشکر در این عملیات در 2 مرحله وارد عمل شد و جمعاً 11 گردان پیاده و 12 گردان پشتیبانی رزم وارد عمل کرد و اهداف از پیش تعیین شده را تصرف نمود و بعد از تثبیت اهداف تصرف شده، دود یک ماه پدآفند منطقه را به عهده داشت. از شهدای شاخص لشکر در این عملیات می‌توان به شهید احمد آجرلو، شهید علی اصغر صادقی، شهید محسن درودی و شهید محمد صادق رفعت اشاره داشت .  ر این عملیات گردان حضرت علی اکبر (ع) با استعداد 2 گروهان نصر و فجر و دسته ویژه وظیفه تک به منتهی‌الیه ارتفاع قمیش و نیز تأمین موقعیت‌های ظفر را بعهده داشت. از شهدای شاخص گردان در این عملیات می‌توان به شهید سرافراز مهدی عین اللهی، شهید بزرگوار یوسفعلی جلالی، شهید عزیز رحمان کیان، شهید عزیز مصطفی اعتصامی و... اشاره کرد. در طی همین عملیات بود که برادر جانباز حسین بخشی زاده قطع نخاع شده و برادر مصطفی بابایی نیز به شدت از ناحیه سر مجروح شده به افتخار جانبازی نائل آمدند.

عملیات بیت‌المقدس 2

گزارش هاشمی از عملیات بیت‌المقدس 2

علی اکبر هاشمی رفسنجانی روحانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاطرات خود نوشته است: شب جلسه سران قوا در مجلس بود. دیر وقت به خانه رسیدم. شب آقایان خامنه‌ای و موسوی اردبیلی مهمان من در مجلس بودند. احمدآقا و نخست وزیر نبودند. گزارش عملیات بیت‌المقدس 2 و برنامه آینده را دادم: منطقه عملیاتی بیت‌المقدس 2 در شمال استان سلیمانیه عراق از شمال به ارتفاعات گرده رش و ویولان، از جنوب به ارتفاعات الاغلو، دولبشک وی‌اش قلعه و از شرق به ارتفاعات آمدین و گلان و از غرب به ارتفاع گوجار منتهی می‌شود. رودخانه قلعه چولان زمین منطقه را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است و از شمال تا جنوب منطقه عملیاتی امتداد دارد. عقبه نزدیک منطقه، شهر بانه است که منطقه عملیاتی را با جاده کاگر بانه به شهر بانه متصل می‌کند.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت گردان علی اکبر، کتاب دفاع و سیاست