تبیان، دستیار زندگی
بازسازی بخش‌هایی از عملیات محمد رسول‌الله (ص) به مناسبت هفته دفاع مقدس، از شامگاه دوشنبه، یکم مهرماه در بروجرد آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازسازی عملیات محمد رسول‌الله (ص)


بازسازی بخش‌هایی از عملیات محمد رسول‌الله (ص) به مناسبت هفته دفاع مقدس، از شامگاه دوشنبه، یکم مهرماه در بروجرد آغاز شد.

بازسازی عملیات محمد رسول‌الله (ص)

آیت دولت‌پور، در این برنامه صحنه‌هایی از جنگ تحمیلی و حمله هوایی جنگنده‌های عراقی به شهرهای کشور و عملیات محمد رسول‌الله (ص) ، صحنه‌هایی از بمباران شیمیایی دشمن بعثی در جبهه‌ها و شهادت رزمندگان و همچنین پاک‌سازی مناطق آلوده شیمیایی توسط یگان‌های رفع آلودگی «گروه 24 بعثت» سپاه به اجرا درمی‌آید. همچنین در این برنامه بخش‌هایی از حمله موشکی دشمن به مدرسه ابتدایی شهید فیاض‌بخش بروجرد و شهادت 68 دانش‌آموز توسط هنرمندان بسیجی به نمایش گذاشته می‌شود.

عملیات محمد رسول‌الله (ص) با رمز «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله (ص)» روز 12 دی‌ماه سال 1360 در محور نوسود - طویله انجام شد.

این مراسم تا پایان هفته دفاع مقدس هر شب از ساعت 20 تا 22 شب در سطح شهر بروجرد اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن ترابی، امام جمعه بروجرد در مراسم آغاز بازسازی این عملیات، هفته دفاع مقدس را یادآور جان‌فشانی‌ها و ایثارگری‌های ملت ایران اسلامی در دفاع از ارزش‌ها بیان کرد و افزود: ملت ایران با دست خالی به جنگ دشمن متجاوز تا دندان مسلح رفتند، دشمن بعثی در آن دوران با حمایت‌های مستکبران در غرب و شرق به تجهیزات نظامی روز دنیا مجهز بود.

وی ادامه داد: در آن دوران که تازه انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته بود، با هدایت‌های امام خمینی (ره) و تشکیل بسیج مردمی، مردم به حراست از مرزهای کشور شتافتند و برای مقابله با متجاوزان آماده نبرد شدند.

امام جمعه بروجرد با تأکید بر اینکه آنچه که ملت ایران را در جنگ تحمیلی پیروز کرد، تجهیزات نظامی نبود، خاطرنشان کرد: اعتقادات دینی و باورهای عمیق نظامی مهم‌ترین عامل پیروزی ملت ایران در برابر دشمن تا دندان مسلح بعثی بود.

حجت‌الاسلام ترابی با بیان اینکه جنگ دشمن علیه ملت ایران اسلامی پایان نیافته و امروز نیز ادامه دارد، امروز دشمنان در قالب هجمه‌های فرهنگی به جنگ اعتقادات و باورهای ملت ایران اسلامی آمده‌اند، اذعان کرد: دشمنان در قالب این دسیسه تلاش می‌کنند اعتقادات و باورهای دینی جوانان و نوجوانان این مرز و بوم را متزلزل کنند تا بتوانند به اهداف شوم خود دست یابند.

وی اشاعه فرهنگ ایثار در جامعه را مهم‌ترین راه مقابله با دسیسه‌های فرهنگی دشمنان خواند و گفت: با ارتقای فرهنگ دینی در بین جوانان و نوجوانان و انتقال ارزش‌های دوران دفاع مقدس به این نسل، دسیسه‌های دشمنان خنثی خواهد شد.

جنگ دشمن علیه ملت ایران اسلامی پایان نیافته و امروز نیز ادامه دارد، امروز دشمنان در قالب هجمه‌های فرهنگی به جنگ اعتقادات و باورهای ملت ایران اسلامی آمده‌اند

عملیات محمد رسول‌الله (ص)

اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، منطقه اورامانات (از جنوب مریوان تا جنوب پاوه) جولانگاه گروه‌های ضدانقلاب گردید. بر همین اساس، به رغم تلاش نیروهای خودی برای پاک‌سازی این منطقه، عناصر ضدانقلاب همچنان به حضور خود ادامه می‌دادند. همین حضور موجب شد تا ارتش عراق به هنگام هجوم سراسری خود به خاک ایران اسلامی، منطقه اورامانات را مورد حمله قرار ندهد.

با شروع جنگ، نیروهای سپاه پاسداران مریوان و پاوه به همراه یگان‌هایی از ارتش جمهوری اسلامی طی چند عملیات موفق شدند قسمت اعظم منطقه تحت نفوذ ضد انقلابیون را پاک‌سازی کنند. متقابلاً، عراق نیز با مشاهده وضعیت مخاطره‌آمیز گروه‌های ضدانقلاب، تعدادی از یگان‌های خود را از مرز عبور داده و منطقه نوسود را اشغال کرد و مانع از الحاق نیروهای دو محور مریوان و پاوه در ارتفاع کاوه زهرا گردید. به همین خاطر، نیروهای خودی در تاریخ 11/4/1360 طی عملیاتی با نام روح الله خمینی کبیر منطقه نوسود را آزاد کردند.

با تسلط رزمندگان خودی بر نوار مرزی و نیز بر برخی مواضع دشمن، زمینه انجام عملیات به منظور انهدام قوای دشمن، تأمین مرز در دو منطقه نوسود و هانی گرمله در دستور کار فرماندهان نظامی قرار گرفت.

طرح عملیات

رزمندگان می‌بایست از دو محور مریوان و پاوه وارد عمل شده و ضمن آزادسازی بخشی از ارتفاعات منطقه - در محدوده بین نوسود و مریوان - و نیز انهدام دشمن، شهر طویله عراق و چند روستا را به تصرف درآورند. (5) محور مریوان - به فرماندهی حاج احمد متوسلیان - مأموریت داشت تا ضمن آزادسازی ارتفاعات شنگادور، توالی (پنج قله) ، دره تاریک، جانبازان و ملقه پشقله، شهر طویله را تصرف و تأمین کند.

محور پاوه - به فرماندهی حاج محمد ابراهیم همت - نیز مأموریت پاک‌سازی شهر نوسود، ارتفاعات کل هرات، سرنی، شوشمی و تعدادی از روستاهای منطقه از وجود دشمن (عناصر ضدانقلاب و نیروهای عراقی) و ورود به شهر طویله را بر عهده داشت.

شرح عملیات

در تاریخ 12/10/1360، رزمندگان خودی پس از اقامه نماز مغرب و عشا به طرف اهداف تعیین شده حرکت کردند و پس از چندین ساعت کوه‌پیمایی، عملیات در بامداد روز بعد با رمز مبارک لااله‌الاالله، محمد رسول الله آغاز شد.

در محور پاوه، نیروهایی که از معبر وزلی وارد عمل شده بودند در حین عبور از کنار شهر نوسود - جهت عزیمت به ارتفاع سرنی - با عناصر ضدانقلاب درگیر شدند و در نتیجه تعدادی از ضد انقلابیون کشته و تعدادی نیز اسیر شدند. در ادامه، اگرچه این نیروها به رغم هوشیاری دشمن توانستند هدف خود را تأمین کنند، لیکن فشارهای دشمن موجب شد ارتفاع مذکور چندین بار دست به دست شود.

20 دی ماه 1365 از کارنامه سیاه رژیم بعثی، هیچ‌گاه پاک نمی‌شود و در خون غلطیدن 68 کودک بی‌گناه در خاطره‌ها خواهد ماند

نیروهای محور ملقه پشقله و جانبازان نیز موفق شدند هدف خود را به سرعت تصرف کنند و وارد شهر طویله عراق شوند.

در این میان، عدم سقوط ارتفاع کل هرات و حضور دشمن روی آن موجب شد تا به رغم موفقیت نیروهای خودی در طرفین این قله مشکلات جدی در تأمین و تدارک نیروهای خودی ایجاد شود. کمبود نیرو نیز از جمله مشکلات دیگر عملیات بود که امکان ادامه آن را دچار مشکل مضاعفی کرده بود. به همین خاطر در بعدازظهر اولین روز عملیات دستور داده شد نیروها به مواضع قبلی بازگردند.

در محور مریوان، نیروهای خودی قبل از رسیدن به پای اهداف با تیراندازی و درگیری دشمن مواجه شدند. در معبر شنگادور اگرچه 4 قله از 5 قله این ارتفاع به تصرف درآمد، لیکن دشمن با استقرار روی قله پنجم تدارک و پشتیبانی نیروهای خودی را مختل کرده بود.

نیروهای معبر دره تاریک نیز که با درگیری زود هنگام مواجه شده بودند، به دلیل تسلط و در نتیجه دید و تیر دشمن زمین‌گیر شدند.

در ادامه، دشمن با به‌کارگیری نیروهای احتیاط منطقه از جمله انتقال سه گردان از پنجوین و با استفاده از نیروهای گارد ریاست جمهوری پاتک خود را از بعدازظهر روز اول عملیات آغاز کرد.

اگرچه دشمن در این پاتک‌ها متحمل خسارات سنگینی شد لیکن کمبود توان خودی و عدم جایگزین شدن نیروهای تازه نفس ادامه عملیات را غیرممکن ساخته بود؛ لذا حدود ساعت 16 دستور عقب‌نشینی صادر شد.

بازسازی عملیات محمد رسول‌الله (ص)

روایت تلخ‌ترین روز مدرسه

20 دی ماه 1365 تلخ‌ترین روز مدرسه در تاریخ آموزش و پرورش ایران است؛ روزی که 68 کودک معصوم در آتش خشم و کینه‌جویی رژیم بعثی پرپر شدند.

آن روز دانش‌آموزان نوبت صبح مدرسه ابتدایی تعطیل شده بودند و داشتند از مدرسه خارج می‌شدند و دانش‌آموزان نوبت عصر نیز در حال آمدن به مدرسه بودند.

زنگ مدرسه تازه به صدا در آمده بود و یاران دبستانی با شادی و شعف کودکانه خود به مانند همیشه آماده می‌شدند تا در سر کلاس حضور یابند.

همه چیز آرام بود که ناگهان صدای آژیر خطر در فضای مدرسه پیچید؛ ترس مبهمی کودکان را در برگرفت و صفوف دانش‌آموزانی که برای رفتن به سر کلاس ایستاده بودند، پراکنده شد.

همه چیز در یک لحظه به وقوع پیوست؛ هنوز صدای آژیر قطع نشده بود که دو موشک هوا به زمین به دو مدرسه شهید فیاض بخش و امام حسن مجتبی (ع) شهرستان بروجرد که در مجاورت هم قرار داشتند، اصابت کرد و دانش‌آموزان در میان دود و غبار غلیظ گم شدند.

تحرک و نشاط از مدرسه رخت بر بست و سکوتی تلخ حکم فرما شد؛ مدرسه به صحنه بدن‌های تکه‌تکه شده یاران دبستانی و کیف و کفش بی صاحب بدل شد.

ساعت روی 12: 45 مبهوت مانده بود و کودکان در سکوت، دست در دست هم به کلاس درس آسمانی پرواز کرده بودند.

20 دی ماه 1365 از کارنامه سیاه رژیم بعثی، هیچ‌گاه پاک نمی‌شود و در خون غلطیدن 68 کودک بی‌گناه در خاطره‌ها خواهد ماند.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا، سایت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس/شب تاب نیوز