تبیان، دستیار زندگی
در روز 27 خرداد ماه 1366 زمانی که جنگ در جبهه‌های جنوب دچار سکون و عدم تهاجم جدی و گسترده از سوی طرفین نبرد به مواضع یکدیگر شده بود، 2 عملیات محدود از سوی ایران به اجرا درآمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمانی که جنوب در سکوت بود


در روز 27 خرداد ماه 1366 زمانی که جنگ در جبهه‌های جنوب دچار سکون و عدم تهاجم جدی و گسترده از سوی طرفین نبرد به مواضع یکدیگر شده بود، 2 عملیات محدود از سوی ایران به اجرا درآمد.

جنوب

نفوذ به قلب دشمن از جبهه جنوبی

این عملیات محدود و نفوذی را، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی همانند عملیات نصر 2، به اجرا درآورد. هدف از انجام عملیات «نصر 3» انهدام توان رزمی دشمن در منطقه «زبیدات» در جنوب محور عملیاتی دهلران بود. نیروی زمینی ارتش در روز 27 خردادماه 1366 از محور مذکور به درون خاک عراق پیشروی کرده و ضمن منهدم نمودن 20 دستگاه تانک و نفربر زرهی، چندین انبار مهمات و شماری خودرو نظامی دشمن، به 7 گردان رزمی ارتش عراق آسیب رساندند و با کشته و زخمی و اسیر نمودن 1060 تن از نیروهای بعثی و غنیمت گرفتن چندین عراده توپ و ادوات جنگی و شماری خودرو و ده‌ها قبضه سلاح سبک از دشمن، به خاک ایران و خطوط جبهه خودی بازگشتند.

پایگاه هوانیروز پشتیبانی عمومی اصفهان به منظور حسن اجرای مأموریت، ابتدا خلبانان بالگرد شکاری کبرا و بالگردهای ترابری 214 و شنوک خود را با منطقه عملیات آشنا کرد و افسران رابط را به منظور ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر به قرارگاه لشگر 21 و قرارگاه تیپ‌های تکاور و اورژانس‌های تخلیه مجروح اعزام کرد.

بالگردهای شکاری کبرا با انجام 7 ساعت و 30 دقیقه پرواز در قالب 14 سورتی مأموریت‌های واگذاری را در ارتباط با پشتیبانی آتش به نحو احسن اجرا کردند و بالگردهای ترابری نیمه سنگین 214 با انجام 24 ساعت پرواز در قالب 43 سورتی توانستند، 93 رزمنده مجروح را از اورژانس‌های تاکتیکی به بیمارستان‌های محلی از جمله دزفول و اهواز تخلیه کنند.

بالگردهای ترابری سنگین شنوک با انجام 19 ساعت و 40 دقیقه پرواز در قالب 12 سورتی توانستند 164 رزمنده مجروح را تخلیه کنند و یک هزار 750 کیلوگرم تدارکات جابه‌جا کنند.

تصرف ارتفاعات 132، 160، 142 و 140، انهدام 30 دستگاه تانک و نفربر دشمن، انهدام مقادیری مهمات و ادوات خودرویی دشمن، انهدام چندین قبضه توپ و سایر ادوات جنگی، تحمیل یک هزار کشته و زخمی به دشمن، متلاشی شدن گردان‌های 1، 2 و 3 از تیپ 95 لشگر 14 عراق، متلاشی شدن گردان یک از تیپ 703 لشگر 20 از نتایج عملیات «نصر 3» بود.

این عملیات با هدف انهدام مراکز و تأسیسات نظامی دشمن در منطقه عمومی شمال استان «اربیل» عراق هنگام شب و با رمز «یا زهرا (سلام الله علیها)» آغاز شد

هجوم به مراکز و تأسیسات نظامی دشمن

در روز 27 خرداد ماه 1366 از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک عملیات محدود و نامنظم در محور شمالی جنگ ترتیب داده شد. نیروهای تحت امر قرارگاه برون مرزی «رمضان» با کمک معارضان کرد عراق هجوم را آغاز کردند.

این عملیات با هدف انهدام مراکز و تأسیسات نظامی دشمن در منطقه عمومی شمال استان «اربیل» عراق هنگام شب و با رمز «یا زهرا (سلام الله علیها)» آغاز شد.

رزمندگان عمل‌کننده در عملیات نامنظم «فتح 6» با یورش به پایگاه‌های مهم دشمن در بلندی‌های «کورت قلندر» و «سلیم خان» در شمال شهر و منطقه «دیانا» ی عراق، ضمن انهدام این پایگاه‌ها، مراکز نظامی شهر «مرگه‌سور» و پل مواصلاتی آن محور را از بین برده و طی آن 2 گردان جیش‌الشعبی (یا میلیشیای صدام) و 16 خودروی نظامی ارتش عراق منهدم شد.

دشمن در این عملیات 930 تن کشته و زخمی و اسیر بر جای گذاشت.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت: فاتحان، ساجد