تبیان، دستیار زندگی
سردار سرلشکر پاسدار شهید اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر 9 بدر، به دنبال شروع تهاجم سراسری و ناجوانمردانه عراق، به عنوان نماینده سپاه در اتاق جنگ لشکر 92 زرهی اهواز حاضر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 بدر در عاشورای 4


سردار سرلشکر پاسدار شهید اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر 9 بدر، به دنبال شروع تهاجم سراسری و ناجوانمردانه عراق، به عنوان نماینده سپاه در اتاق جنگ لشکر 92 زرهی اهواز حاضر شد.

9 بدر در عاشورای 4

در شرایطی که با کارشکنی‌های بنی‌صدر خائن مواجه بود در سازماندهی نیروها و تجهیز آن‌ها تلاش گسترده‌ای را آغاز کرد. او به لحاظ احساس مسئولیت ویژه‌ای که داشت در برخی مواقع در مناطق عملیاتی حاضر می‌شد و به سر و سامان دادن نیروها می‌پرداخت.

تیپ مستقل 9 بدر

مهم‌ترین حرکت ارزشمند و تاریخی شهید دقایقی را می‌توان تشکیل،‌ سازماندهی و فرماندهی تیپ بدر که متشکل از مجاهدین عراقی و احرار و معاودین عراقی بود، دانست. او با این تیپ که بعدها به لشکر بدر تبدیل شد، قهرمانی‌ها و رشادت‌های بی شماری از خود نشان داد که سرتاسر جبهه‌ها از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین آن یادآور حماسه‌های اسماعیل و همرزمان عراقی اوست. تشکیل آغازین مجاهدین عراقی بعد از تأسیس مجلس اعتلای انقلاب اسلامی عراق، تنها در قالب یک گردان بود که دور یکدیگر جمع شده و به فعالیت می‌پرداختند، بعدها این گردان به سه گردان گسترش پیدا کرد و زیر نظر تیپ امام صادق (ع) درآمد.

بعد از عملیات بدر در فروردین 1363 به تیپ 9 بدر تبدیل شد و مسئولیت آن بر عهده سردار شهید دقایقی قرار گرفت. وجه تسمیه تیپ بدر از این باب بود که شهید دقایقی با کوشش‌های بسیار و با آشنایی خود نسبت به فضای سپاه و نزدیکی خاص خود به فرماندهی سپاه توانسته بود مقامات بالا را قانع کند که تشکیلات مجاهدین، مستقل باشد و از آنجا که موافقت با این مسئله در ماه مبارک رمضان صورت گرفت و مهم‌ترین مناسبت تاریخی در این ماه، جنگ بدر بود و همچنین مجاهدین اولین عملیات مستقل خود در عملیات بدر انجام داده بودند؛ چرا که قبل از آن مجاهدین تنها به صورت پدافندی در خط دوم و سوم عمل می‌کردند و نیز این عملیات در نهم ماه رمضان انجام شد و نه شهید هم دادند، این تشکیلات به نام تیپ مستقل «9 بدر» نام‌گذاری شد.

تیپ 9 بدر تشکلی از نیروهای مجاهد و ارتشیان عراقی است که از شروع جنگ تحمیلی و یا در طول آن با هجرت یا پناهنده شدن به ایران، در کنار نیروهای سپاه پاسداران شروع به فعالیت کرده‌اند. این نیروها عموماً در عراق افسر و درجه دار بوده‌اند. بیشتر افراد کادر تیپ نیز از نیروهای عراقی بودند. این تیپ ابتدا در قالب گردان‌های شهید صدر به وجود آمد و در کنار نیروهای خودی در عملیات بدر حضوری شایسته داشت. پس از آن در چند عملیات در هور از جمله عملیات قدس و عاشورای 4 شرکت کرد و موفقیت‌هایی را نیز به دست آورد. نام شهید اسماعیل دقایقی در کسوت فرماندهی این تیپ خوش درخشیده است که با حضور در عملیات عاشورای 4 نیز حماسه خود را به نمایش گذاشتند.

نام شهید اسماعیل دقایقی در کسوت فرماندهی این تیپ خوش درخشیده است که با حضور در عملیات عاشورای 4 نیز حماسه خود را به نمایش گذاشت

عاشورای 4

30 مهرماه سالروز عملیات عاشورای 4 است که در سال 1364 در هورالهویزه انجام شد. نام فرمانده تیپ 9 بدر شهید اسماعیل دقایقی در موفقیت‌های این عملیات خوش درخشیده است.

این عملیات با هدف انهدام نیروهای دشمن در منطقه عملیاتی غرب دریاچه «امُ النِّعاج» در هُورالهویزه انجام شد. عملیات عاشورای 4 در منطقه‌ای به وسعت 110 کیلومتر مربع به همت دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیّت به پایان رسید. در عملیات عاشورای 4 بیش از 400 تن از افراد دشمن کشته و زخمی شدند و تجهیزات و یگان‌های متعددی از آن‌ها نابود شد.

کار مجاهدین عراقی در جریان عملیات قدس ‌5 به آزادسازی بخشی از دریاچه «ام‌النعاج» عراق در منطقه «هورالهویزه» منتهی شد و سپس عملیات «عاشورای 4» در وسعتی به میزان 110 کیلومترمربع برای آزادسازی کامل این دریاچه با همان ترکیب نیروهای عمل کننده در عملیات پیشین به اجرا درآمد. نیروهای تیپ ‌9 بدر ساعت 2 بامداد 30 مهرماه 1364 این حمله را آغاز کردند. پناهنده شدن دو تن از نیروهای ارتش عراق و ارائه اطلاعات مناسب پیرامون این منطقه در روند عملیات عاشورای 4 مۆثر واقع شد. زمان حمله یک روز پیش از میلاد حضرت امام موسی‌کاظم (ع) بود و به همین مناسبت رمز عملیات یا موسی‌الکاظمم (ع) تعیین شد. نیروها در غرب دریاچه برای استفاده از اصل غافلگیری و پشتیبانی موثر توپخانه، به راحتی به اهداف خود رسیدند و 15 کمین دشمن که از نیروهای «فرسان الهور» به معنی نیروهای اطلاعاتی هور بودند، سقوط کرده و پیشروی تا سقوط کامل دریاچه ادامه یافت.

9 بدر در عاشورای 4

دشمن پاتک خود را در صبح روز نخست عملیات، آغاز کرد، اما با اتخاذ تدابیر خونسردی و صبر، نیروهای مجاهد عراقی که در میان نیزارها کمین کرده بودند، پس از نزدیک شدن دشمن، به آن‌ها حمله‌ور شده و پاتک آنان را خنثی کردند. پاتک دوم نیز در ساعت 14 همان روز با پشتیبانی توپخانه و حمایت هواپیماهای «پی. سی 7.» آغاز شد. این پاتک نیز به همان صورت نخست پاسخ داده شد و در نتیجه نیروهای بعثی با شماری کشته و زخمی و اسیر و با به جای گذاشتن ‌8 فروند قایق خود عقب نشستند، اما در این تعقیب و گریز یک فرمانده از مجاهدان عراقی به نام «ابوالخیر» به شهادت رسید.

در روز دوم عملیات، دشمن برای باز پس گرفتن دریاچه ام‌النعاج ‌3 بار متوالی اقدام به پاتک کرد، که در هر سه بار با رعایت اصل استتار و غافلگیری از سوی مجاهدین عراقی و مقاومت آن‌ها رو به رو شدند و با دادن تلفات و خسارات فراوان از معرکه نبرد گریختند. این عملیات که رسیدن به همه اهداف معین شده را در پی داشت، به آزادسازی ‌110 کیلومتر مربع از منطقه هورالهویزه عراق، 64 پایگاه، 7 آبراه در غرب دریاچه و تصرف سه پاسگاه و 3 کمین دشمن و همچنین 27 فروند قایق و بلم، 99 قبضه سلاح نیمه‌سنگین، 10 قبضه ضد هوایی تک لول کالیب 5/14 میلی‌متری و 4 قبضه خمپاره‌انداز 82 و 60 میلی‌متری و تعداد زیادی دوشکا و آر. پی. جی از دشمن به غنیمت گرفته شد. در طول این عملیات 25 پاسگاه، یک فروند هواپیمای پی. سی 7 و 100 فروند قایق و بلم دشمن منهدم شد. طی این عملیات تعداد 416 تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده یا به اسارت در آمدند.

درایت فکری فرمانده

همرزمان این شهید والامقام می‌گویند: در عملیات عاشورای 4 به خاطر قدرت فکری ایشان توانستیم آبراهی را به طول 8 کیلومتر شبانه با دست ایجاد کنیم که از این طریق شب عملیات برادران رزمنده توانستند در پشت مقر فرماندهی دشمن نفوذ کنند و فعالیت دشمن را علیه نیروهای خودی سرکوب کنند. این‌ها همه مرهون فرماندهی شهید بزرگوار بود. به طوری که در عملیات عاشورای 4 در شب عملیات موفق شدیم حدود 85 نفر اسیر بگیریم و بیش از 600 نفر از قوای دشمن را در همان لحظات اولیه به هلاکت برسانیم و در صبح زود عملیات هم با دفع بیش از 12 پاتک دشمن، ما فقط حدود 15 شهید داشتیم و این همه نتیجه درایت و قدرت فکری شهید دقایقی بود.

به راحتی به اهداف خود رسیدند و 15 کمین دشمن که از نیروهای «فرسان الهور» به معنی نیروهای اطلاعاتی هور بودند، سقوط کرده و پیشروی تا سقوط کامل دریاچه ادامه یافت

رکودی از 61 تا 64

رکودی که از تیرماه سال 61 به دنبال عملیات رمضان بر جبهه خودی سایه افکنده بود و رزمندگان در مقابل دیوار دفاعی عراق متوقف مانده بودند تا اواخر سال 64 نیز ادامه یافت. در این سال سلسله عملیات محدود و ایذایی تحت عنوان قدس، ظفر و عاشورا انجام گرفت. همچنین در جبهه جنوب (هورالهویزه) در فصل تابستان تحرک زیادی از جانب نیروهای خودی صورت گرفت، امری که هیچ گاه در گذشته به چشم نمی‌خورد. در کنار اقدامات فوق، کار بر روی فاو نیز در جریان بود. اواخر سال 64 در میان ناباوری محافل خارجی و کشورهای عربی، خصوصاً شیخ نشین کویت، عملیات بزرگ والفجر هشت (فتح فاو) در اوج غافلگیری ارتش عراق انجام شد.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت روایت گر، خبرگزاری تسنیم