تبیان، دستیار زندگی
معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: بیش از 90 برنامه شاخص و ویژه توسط ارتش، بسیج و نیروی انتظامی با رویکرد فرهنگی، دفاعی و دینی در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازخوانی عملیات والفجر 5


معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: بیش از 90 برنامه شاخص و ویژه توسط ارتش، بسیج و نیروی انتظامی با رویکرد فرهنگی، دفاعی و دینی در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود.

عملیات، والفجر 5

سرهنگ روح‌الله عروجی در نخستین جلسه ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس شهرستان با بیان اینکه در مجموع 1000 برنامه پایگاه‌محور و مردم‌محور در این هفته برگزار خواهد شد، اظهار کرد: نمایش رزمی در روز 31 شهریورماه تا یک مهرماه در منطقه سد اکباتان برگزار می‌شود که یادآور استقامت و رشادت بسیج و ارتش خواهد بود.

وی همچنین به برگزاری رژه به صورت ملی و سراسری در کشور اشاره کرد و افزود: این رژه همانند سال‌های گذشته در منطقه آرامگاه باباطاهر برگزار می‌شود و نیازمند فضاسازی متناسب با هفته دفاع مقدس است.

در ابتدای مراسم رژه اجرای یک نمایش 30 تا 40 دقیقه‌ای توسط گردان امام علی (ع) تدارک دیده شده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان خواستار ساماندهی مسافرین مستقر در آرامگاه، نصب داربست در محوطه، استقرار صندلی برای تماشاگران به علت طولانی بودن رژه، تدارک پذیرایی و نظافت توسط شهرداری شد.

وی در ادامه به انجام پیاده‌روی خانوادگی نیروهای مسلح به صورت کشوری در پنجم مهرماه همزمان با سالروز عملیات شکست حصر آبادان اشاره کرد و افزود: در همدان نیز همایش پیاده‌روی در روز 20 مهرماه برگزار می‌شود.

سرهنگ مهدی فرجی جانشین تیپ 32 سپاه انصارالحسین (ع) همدان نیز در این جلسه گفت: امسال بازخوانی و نمایش عملیات والفجر 5 به استان همدان واگذار شده است. این عملیات مختص همدان بوده و عامل پیروزی عملیات خبیر است. در این عملیات 126 شهید تقدیم کردیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بازخوانی عملیات مرصاد بر عهده استان همدان بود. 90 درصد این عملیات توسط همدانی‌ها اجرا شده بود و در 10 درصد آن سایر یگان‌ها حضور داشتند.

عملیات «والفجر 5» ساعت ‌24 روز 27 بهمن ماه ‌1362 با رمز «یا زهرا (سلام الله علیها)» در منطقه کوهستانی «چنگوله» حد فاصل شهرهای مهران و دهلران به اجرا درآمد

عملیات والفجر 5

عملیات «والفجر 5» ساعت ‌24 روز 27 بهمن ماه ‌1362 با رمز «یا زهرا (سلام الله علیها)» در منطقه کوهستانی «چنگوله» حد فاصل شهرهای مهران و دهلران به اجرا درآمد. نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو مرحله با هدف آزادسازی بلندی‌های منطقه چنگوله وارد عمل شدند.

در این عملیات رزمندگان اسلام متشکل از نیروهای سپاه و بسیج تحت امر قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) با عبور از میدان‌های مین و موانع ایذایی، با حمایت آتش توپخانه، خود را به مواضع نیروهای عراقی رسانیده و پس از چند روز نبرد سخت موفق به تصرف اهداف پیش بینی شده شدند.

در همان ساعات نخست، بلندی‌های «پیزولی»، «آزادخان کشته » ، «تنگه چنگوله» و ده‌ها کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و جاده « بدر – طیب » عراق به تسلط نیروهای ایرانی درآمد . همچنین به4 تیپ از گارد مرزی عراق خساراتی وارد شد. در مرحله دوم مناطق دیگری نیز از خاک ایران و عراق آزاد شد و نیروهای خودی در آن استقرار یافتند که از جمله آن، استقرار نیروهای ایرانی در35 کیلومتری بزرگراه بغداد- بصره است. در این مرحله نیز4 تیپ کوهستانی عراق به طور100 درصد و تیپ50 زرهی لشکر12 بیش از50 درصد منهدم شد و دشمن با دادن ‌3770 تن کشته و زخمی و اسیر در طی شش پاتک سنگین عقب نشینی کرد.

در مجموع دو مرحله عملیات، منطقه‌ای به گستردگی ‌110 کیلومتر مربع شامل بلندی‌های «پیزولی» ، «تنگه چنگوله» ، «تونل» ، «چغا عسکر» ، «عباس عظیم» ، پاسگاه‌های شمالی «عین عبد» ، «طارق» ، «الرباغی» ، شهرک‌های «یک سایه» ، «آل یاسین» و روستای شیخ احمد آزاد شد و 40 دستگاه تانک و نفربر ، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین ، 2 فروند چرخبال ، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی و 10 انبار مهمات دشمن منهدم و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر ، شماری خودروی نظامی و انواع سلاح‌های سبک و نیمه سنگین به غنیمت رزمندگان سپاه پاسداران درآمد.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا، وبلاگ mehrzadmehdi