تبیان، دستیار زندگی
26 مرداد هر سال در بین انبوه خبرهای ریز و درشت، می شود پیگیر خبرهایی شد که مخصوص همین روز است و متاسفانه در طول سال، کمتر به آن پرداخته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزادگان در رسانه ها

به انگیزه 26 مردادماه، روزی که اولین گروه از آزادگان به میهن آمدند


26 مرداد هر سال در بین انبوه خبرهای ریز و درشت، می شود پیگیر خبرهایی شد که مخصوص همین روز است و متاسفانه در طول سال، کمتر به آن پرداخته می شود.

آزادگان

این روز، سالگرد آزادی اولین گروه از آزادگان به کشور در سال 69 است. در حقیقت بعد از قبول قطعنامه 598، قرار بر این شد که اسرای جنگی در کشورهای ایران و عراق با هم مبادله شوند و این کار طی برنامه خاصی با نظارت مجامع بین المللی انجام شد.

آزادگان سر افراز اگر چه بدن هایی نحیف و زخم خورده داشتند اما وقتی خاک میهن را دیدند به سجده شکر افتادن و خاک ایران را توتیای چشم کردند اما در بین اسرای عراقی کسانی بودند که نمی خواستند به عراق برگردند تا بار دیگر ظلم  وجور صدام را تجربه کنند. تعدادی از آن ها ماندند و پناهنده شدند و تعدادی از آن ها هم رفتند و به جرم کم‌کاری و اسیر شدن، به دست بعثی ها کشته شدند!

آزادگان سر افراز هر ساله در این روزها منتظر یادی از رشادت ها و ایستادگی هایشان در روزهای سخت اردوگاه های عراق هستند و در این میان شاید مهمترین وظیفه بر عهده رسانه هاست تا پای صحبت آنها بنشینند و حرف هایشان را بشنوند و به مردم برسانند.

در این میان، سایت جامع آزادگان که به تازگی تاسیس شده است، امسال خبرهای خوبی را در این ارتباط منتشر کرد. این سایت به نشانی iran-pw.com البته در سایر روزهای سال هم اخبار و گفتگوهای خواندنی و درخوری را با موضوع آزادگان منتشر می کند.

روزنامه همشهری هم به گفتگو با سردار علی اکبر مصطفوی پرداخت. آزاده ممتازی که 10 سال در اسارت عراقی ها بود و مردانه ایستادگی کرد و سرافرازانه به میهن آمد.

خبرگزاری تسنیم هم در این مناسبت، به چند خبر درباره آزادگان و اظهار نظر برخی مسئولان درباره آن ها بسنده کرد و البته یادداشتی را از خانم عشرت شایق در این باره منتشر کرد. در بخشی از این یادداشت آمده بود: زادگان، کسانی هستند که از امتحانات گذشته سرافراز بیرون آمده اند و برای انجام کارهای بزرگ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همه امور مهم دیگر باید پای کار باشند و نظام اسلامی وظیفه دارد زمینه این حضور قوی و سرنوشت ساز را فراهم آورد. اما متاسفانه بسیاری از آزادگان پس از گذشت 24 سال هنوز فرصت عرضه این سرمایه ارزشمند به جامعه را پیدا نکرده اند و جمعی از آنان در اثر عوارض ناشی از شکنجه ها و بیماری های دوران اسارت و یا حوادث دیگر بار سفر را بسته و به یاران شهید خود پیوسته اند که قطعا خسارات جبران ناپذیری از این ناحیه متوجه ملت ایران بخصوص نسل جوان علاقمند و تشنه الگو شده است.

بعد از سه ماه از اردوگاه «موصل2» به «کمپ هفت اردوگاه رومادی2» منتقل شدیم. این اردوگاه مخصوص اسرای کم سن و سال بود. بعد از گذشت 9 ماه از اسارتم در این اردوگاه به واسطه ثبت نامم در لیست صلیب سرخ هویت‌دار شدم. پیش از آن مسئولان ایرانی به در خانه ما آمده بودند و به خانواده‌ام توصیه کرده بودند که برایم تشییع جنازه نمادین بگیرند

خبرگزاری ایسنا هم برای این روز، چند خبر و اظهار نظر از مسئولان استانی منتشر کرد و گل سرسبدش، گفتگو با دکتر «محمد جهانگیری» یکی از کم سن و سال‌ترین اسرای ایرانی هشت سال دفاع مقدس بود که در سن 15 سالگی و در عملیات «خیبر» اسیر شد و به مدت هفت سال در اسارت ماند.

در بخشی از این گفتگو می خوانیم: بعد از سه ماه از اردوگاه «موصل2» به «کمپ هفت اردوگاه رومادی2» منتقل شدیم. این اردوگاه مخصوص اسرای کم سن و سال بود. بعد از گذشت 9 ماه از اسارتم در این اردوگاه به واسطه ثبت نامم در لیست صلیب سرخ هویت‌دار شدم. پیش از آن مسئولان ایرانی به در خانه ما آمده بودند و به خانواده‌ام توصیه کرده بودند که برایم تشییع جنازه نمادین بگیرند چرا که گمان می‌کردند من شهید شده‌ام. اما مادرم نپذیرفته بود. بعد از آن چون با خبرنگاری مصاحبه انجام داده بودم صدایم از رادیو پخش شده بود. در این مصاحبه خودم را معرفی کرده بودم و اینکه از کدام شهر اعزام شده‌ام.

خبرگزاری فارس اما به گفتگویی با یک آزاده مازندرانی با نام وحید امین‌زاده که از نمایندگی این خبرگزاری در استان مازندران منتشر شده بود اکتفا کرد و البته خبرهای کمی هم درباره یادواره ها و مراسم های روز بزرگداشت ورود آزادگان به میهن منتشر کرد.

خبرگزاری نسیم هم جز بازنشر اخبار حوزه آزادگان از سایر رسانه ها، مطلبی و تولیدی و مفصل نداشت.

جالب اینکه خبرگزاری دفاع مقدس، هم به جز بیانیه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که در 5 خبر مهم این خبرگزاری جای گرفته و چند خبر دیگر در حوزه استان ها و خبرنگاران، خبر و مطلب درخورد دیگری را به مناسبت روز ورود آزادگان منتشر نکرد.

این بررسی البته رسانه هایی را مدنظر قرار داد که صفحات مخصوص ایثار و مقاومت دارند و بی شک سایر رسانه ها هم در این زمینه تلاش هایی داشتند که قابل تقدیر است. مثلا روزنامه اعتماد، گفتگویی مفصل با علی فریدونی و ساسان مویدی از عکاسان جنگ درباره خاطراتشان از سالروز ورود آزادگان به میهن را به چاپ رساند.

فراوری:سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: تسنیم، فارس، ایسنا