تبیان، دستیار زندگی
متأسفانه كنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از قربانیان موجود سلاح‌های شیمیایی كه فلسفه انعقاد كنوانسیون را شكل می‌دهند غفلت كرده و نگاه آن به قربانیان احتمالی این سلاح‌ها در آینده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامی برای قربانیان سردشت

براساس مصوبه شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، مدیر كل این سازمان سالانه پیام همدردی برای قربانیان شیمیایی سردشت صادر می‌كند.

به گزارش خبرگزاری فارس، كاظم غریب آبادی سفیر كشورمان در هلند و نماینده دائم نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی، طی سخنانی در اجلاس شصت و دوم شورای اجرائی این سازمان اظهار داشت: اكنون وقت آن فرا رسیده است كه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یاد و خاطره قربانیان سلاح‌های شیمیایی در ایران را گرامی بدارد.

شیمیایی

غریب آبادی تصریح كرد: همانگونه كه جامعه بین‌ المللی می‌داند، بر اثر كاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم صدام علیه نواحی غیرنظامی و نظامی در دهه 1980 بیش از 100 هزار نفر مجروح و قریب 13 هزار نفر شهید شده‌اند.

وی گفت: غیرانسانی و بی رحمانه ترین حملات شیمیایی، در 28 ژوئن (7 تیر 1365) در شهر سردشت واقع در شمال غربی ایران روی داد. سردشت اولین شهر در جهان است كه با گازهای شیمیایی خفه كننده مورد حمله واقع شده است و علاوه بر 8000 نفری كه در معرض این گازها قرار گرفته و مجروح شده‌اند، صدها نفر دیگر شهید شدند و افراد بسیاری نیز در اثر جراحات شدید شیمیایی، به طور روزانه شهید می شوند.

سفیر كشورمان همچنین افزود: متأسفانه كنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از قربانیان موجود سلاح‌های شیمیایی كه فلسفه انعقاد كنوانسیون را شكل می‌دهند غفلت كرده و نگاه آن به قربانیان احتمالی این سلاح‌ها در آینده است.

غریب آبادی تأكید كرد: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نباید اجازه دهد چنین جنایات هولناكی به بوته فراموشی سپرده شوند و حداقل كاری كه می تواند انجام دهد، این است كه با اتخاذ اقداماتی یاد و خاطره آنان را گرامی بدارد و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهد كه چنین حوادث غیرانسانی و وحشتناكی تكرار شوند.

نماینده دائم كشورمان نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به این منظور پیشنهاد داد كه مدیر كل سازمان هر سال پیامی را برای همدردی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی سردشت صادر كند.

این پیشنهاد كه با حمایت همه جانبه جنبش عدم تعهد و با قرائت بیانیه‌ای از سوی سفیر كوبا به عنوان هماهنگ كننده این جنبش نیز همراه گردید، با اجماع شورای اجرایی به تصویب رسید.

در این مصوبه آمده است: "شورای اجرایی از مدیر كل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخواست كرد تا هر سال در تاریخ 28 ژوئن بیانیه‌ای را در یادبود حملات سلاح‌های شیمیایی به سردشت در جمهوری اسلامی ایران و به منظور ابراز همدردی با قربانیان این سلاح‌ها صادر و جهت مقامات و ساكنان این شهر ارسال كند.

سردشت اولین شهر در جهان است كه با گازهای شیمیایی خفه كننده مورد حمله واقع شده است و علاوه بر 8000 نفری كه در معرض این گازها قرار گرفته و مجروح شده‌اند، صدها نفر دیگر شهید شدند و افراد بسیاری نیز در اثر جراحات شدید شیمیایی، به طور روزانه شهید می شوند

سفیر كشورمان در هلند پس از تصویب این پیشنهاد، طی سخنانی در اجلاس شورای اجرایی اظهار داشت: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با تصویب این پیشنهاد نشان داد كه نه تنها با تولید، ذخیره و كاربرد سلاح‌های شیمیایی مخالف است و تمامی تلاش خود را برای امحای این سلاح ها در موعد مقرر خود به كار خواهد گرفت، بلكه ثابت كرد این سازمان به قربانیان این سلاح ها ادای احترام كرده و با آن ها همدردی می كند به امید این كه جهان بار دیگر شاهد چنین حوادث تلخ و وحشیانه ای نباشد.

غریب آبادی همچنین به نمایندگی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی و خانواده های آنان، از این اقدام اعضای شورای اجرایی قدردانی كرد.

لازم به توضیح است پیشنهاد مشابهی نیز برای گرامیداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی در حلبچه به تصویب شورای اجرایی رسید.

شصت و دومین اجلاس شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی از 13 تا 16 مهرماه در شهر لاهه هلند و در مقر سازمان منع سلاح های شیمیایی برگزار گردید. شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی كه 41 عضو دارد، یكی از اركان مهم سیاستگذاری این سازمان محسوب می‌شود. با توجه به این كه جمهوری اسلامی ایران بزرگ ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی است، هیئت كشورمان از بدو تشكیل این سازمان حضور فعال و تعیین كننده‌ای در اركان تصمیم‌ گیر آن از جمله شورای اجرایی داشته است.

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان