تبیان، دستیار زندگی
سرهنگ «هوشنگ وحید دستجردی» رییس کل شهربانی در انفجار دفتر ریاست جمهوری در کنار دست آقای باهنر نشسته بود... شهید دستجردی در این حادثه سوختگی زیادی داشت به روی بالکن رفته و از آنجا بی اختیار خودش را به پائین می اندازد و چند روز بعد14 شهریور ماه سال 1360 به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شش روز بعد به قافله پیوست


سرهنگ «هوشنگ وحید دستجردی» رییس کل شهربانی در انفجار دفتر ریاست جمهوری  کنار دست آقای باهنر نشسته بود... شهید دستجردی در این حادثه سوختگی زیادی داشت به روی بالکن رفته و از آنجا بی اختیار خودش را به پائین می اندازد و چند روز بعد14 شهریور ماه سال 1360 به علت شدت جراحات وارده به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

شهید معزز سرتیپ وحید دستجردی

هوشنگ وحید دستجردی در سال1304 در اصفهان متولد شد و پس از پشت‌سر گذاشتن دروس ابتدایی و متوسطه، در سال 1328 وارد آموزشگاه شهربانی شد و بعد از گذشت 32 سال خدمت در پست‌های مختلف باز نشسته شد.

شهیددستجردی از طرفداران جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت و پس از پیروزی انقلاب، در اسفند 1357 به خدمت دعوت شد و در 24 اسفند 1359 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد.

پس از به بار نشستن انقلاب پرشكوه اسلامی در ایران، گروهك مجاهدین خلق كه خود را در رسیدن به اهدافش ناكام میدید، ترور مسوولان رده بالای جمهوری اسلامی ایران را در صدر كارهایش قرار داد. گروهك منافقین از انجام ترورها، سرنگون كردن نظام نوپای جمهوری اسلامی را در سر داشت. آن گروهك پس از منفجر كردن ساختمان مركزی حزب جمهوری اسلامی در میدان سرچشمه تهران در هفت تیر 1360 و به شهادت رساندن 72 تن از برجستگان رده‌ بالای نظام اسلامی، در هشتم شهریور 1360 به انفجار دیگری در ساختمان نخست‌وزیری آن شهر دست یازید. مسعود كشمیری، عضو گروهك مجاهدین خلق، پیشتر به شیوه منافقانه‌ای در شورای امنیت كشور رخنه كرده بود. وی در آن روز با بمب جاسازی شده در كیفش، بی‌آنكه بازرسی شود، وارد ساختمان نخست‌وزیری شد. او چون دبیر نشست شورای امنیت ملی كشور هم بود، درست نزدیك به شهید محمدعلی رجایی و شهید حجت‌الاسلام دكتر محمدجواد باهنر نشست.

تیمسار وحیددستجردی در این حادثه كنار دست آقای باهنر نشسته بود ... . آقای دستجردی در این حادثه سوختگی زیادی داشت ...

كشمیری پس از خواندن قرآن و به كار انداختن بمب ساعتی، از اتاق بیرون می‌رود. ناگهان بمب منفجر می‌شود و رییس جمهور و نخست‌وزیر شهید می‌شوند. وحیددستجردی هم كه در آن نشست حضور داشت، به سختی زخمی می‌شود، خود را به مهتابی ساختمان می‌رساند و به پایین‌می‌پرد. شش روز پس از آن، در چهاردهم شهریور 1360 در اثر سوختگی شهید به شهادت می‌رسد. محمدمهدی كتیبه، شاهد آن رویداد، می‌گوید: «تیمسار وحیددستجردی در این حادثه كنار دست آقای باهنر نشسته بود ... . آقای دستجردی در این حادثه سوختگی زیادی داشت ... .»

پیكر پاك شهید دستجردی، در بهشت زهرای تهران به خاك سپرده شد.

شهید در نگاه امام

حضرت امام(ره) به مناسبت شهادت شهید دستجردی و شهید آیت‌الله شیخ‌علی قدوسی، پیامی فرستادند كه بدین شرح است:«اینجانب، شهادت دادستان كل انقلاب(شهید قدوسی) و سرهنگ وحید دستجردی كه در راس شهربانی و قوای انتظامی در حال انجام وظیفه بودند و به این تحفه الهی نایل شدند، را به ملت ایران، به حوزه علمیه قم و قوای مسلح تبریك و تسلیت عرض میكنم و از خدای متعال، رحمت برای آنان و صبر و شكیبایی برای خانواده محترمشان خواستارم.»

بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالگرد آن شهید و طی بیانیه‌ای یادآور می‌شود: «شهید معزز سرتیپ وحید دستجردی، از جمله افراد مومن، متعهد و انقلابی بود كه به آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی عشق می‌ورزید. شهید دستجردی در فاجعه بمب‌گذاری نخست‌وزیری در هشتم شهریور 1360 مجروح شد و در چهاردهم شهریور همان سال بر اثر جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نایل آمد.»

فرآوری : سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت: حیات/ نوید شاهد/ شهیدآوینی، کتاب صحیفه امام

مطالب مرتبط:

وقتی با پای برهنه انقلاب کردیم!

سحرگاهی برای شهادت

 اسوه ای برای تقوا