تبیان، دستیار زندگی
او از آنانی بود كه در ارتباط ملكوتی با محبوب ازلی و ابدی سرمست گردیده بود و در پرتو عشق ایزدی به عز و شرف و فضیلت و معرفت با تنی خونین سرافرازانه به شرف شهادت نائل و در آستانه عید ولایت و امامت در راه مولایش امام علی (ع) به فوز الهی رسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادی از فرمانده توپخانه سپاه

یادكردی از سرلشكر شهید حسن تهرانی مقدم


او از آنانی بود كه در ارتباط ملكوتی با محبوب ازلی و ابدی سرمست گردیده بود و در پرتو عشق ایزدی به عز و شرف و فضیلت و معرفت با تنی خونین سرافرازانه به شرف شهادت نائل و در آستانه عید ولایت و امامت در راه مولایش امام علی (ع) به فوز الهی رسید.


 سرلشكر شهید حسن تهرانی مقدم

بسم رب الشهداء والصدیقین

'شكوه، اخلاص، ایثار، علم و اقتدار'

(قرآن ‌شریف) 'من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر'

آه! یاران همه سوی مرگ رفتند و شهد شیرین و گوارای شهادت را كه اجر مجاهدت‌های مستدام آنان بوده چشیده و گمنام و سرافراز' مجذوب جمال جمیل و عاشق و دلباخته حسن ازل شده و از جام محبت سرمست و از پیمانه الست بیخود شدند و از هر دو جهان رسته و چشم از عقالیم وجود بسته و به عز قدس جمال الله پیوستند.' آری اخلاق خوش، تقوی و ایثار و نماد با شكوه مردان مردی كه نشان در گمنامی یافته بودند و از اصحاب برجسته علم و ایمان و عمل در سخت‌ترین صحنه‌ها و جبهه‌ها بودند، یعنی 'سرلشكر پاسدار شهید حسن تهرانی مقدم' پس از عمری مجاهدت پر بركت و اثربخش بلی گویان قدم در ساحتی گذاشت كه مولایش امام حسین (ع) غافله سالار آن است. او در ولایتمداری سرآمد همرزمان خویش بود و در این راه رهپویی صادق بود. آنچه برای این فرزند قرآن و اسلام موضوعیت داشت انجام تكلیف الهی در مبرم‌ترین عرصه‌های انقلاب شكوهمند اسلامی بود، او حركت پرشتاب خویش را پس از دوران دفاع مقدس به سوی قله‌های كمال تداوم بخشید و سیر و سلوكی كه در عمر پربركت و كوتاه خویش طی نمود سرشار از لطیف‌ترین ارزشهای الهی است.

آنچه كه از این انسان مخلص و خداجو و مجاهد در ذهن‌ها ترسیم گردیده است، اخلاقی بسیار نیكو چهره‌ای گشاده و عزمی الهی در خدمت به انقلاب اسلامی و بی اعتنایی عملی به مناصب دنیایی و ستون و پیشرفت و تعالی در طریق منور ربانی بود.

او از آنانی بود كه در ارتباط ملكوتی با محبوب ازلی و ابدی سرمست گردیده بود و در پرتو عشق ایزدی به عز و شرف و فضیلت و معرفت با تنی خونین سرافرازانه به شرف شهادت نائل و در آستانه عید ولایت و امامت در راه مولایش امام علی (ع) به فوز الهی رسید.

حسن مدیریت و تدبیر ایشان باعث گردید فرماندهی كل سپاه برای عملیات بزرگ فتح ا... مسئولیت فرماندهی توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به این انسان شجاع واگذار نماید. او در حقیقت بنیان‌گذار توپخانه قدرتمند این نهاد مقدس گردید، توپخانه‌ای كه نقش بی بدیل آن در پیروزی‌های سپاهیان اسلام در نبردهایی همچون بیت المقدس، والفجر 8 و كربلای 5 فراموش ناشدنی است

زندگانی سرشار از مجاهدت و بركت این سرباز بزرگ و گمنام اسلام مشهون از خدمات ارزشمند به ملت بزرگ ایران است. این مجاهد فی سبیل الله از مبارزان پر آوازه دوران پیروزی انقلاب اسلامی است كه در مركزیت ایران اسلامی با كیاست و زحمات طاقف فرسا به پاسدارای از نظام اسلامی پرداخت و با آغاز جنگ تحمیلی به سوی جبهه‌های جنوب شتافت.

رزمندگان مدافع خونین شهر و شكنندگان حصر آبادان به خوبی مجاهدت‌های پر جوش و خروش و مدبرانه ایشان را بیاد دارند.

این مهندس فرهیخته پس از شكست حصر آبادان با توجه به ضرورتی كه احساس نمود وارد عرصه سازماندهی ادوات جنگی برای عملیات‌های بعدی شد و در نبرد طریق القدس كه به پیروزی رزمندگان اسلام منجر شد به خوبی از خمپاره‌هائی كه سامان داده بود استفاده گردیدو ارمغانش پیروزی بود.

حسن مدیریت و تدبیر ایشان باعث گردید فرماندهی كل سپاه برای عملیات بزرگ فتح ا... مسئولیت فرماندهی توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به این انسان شجاع واگذار نماید. او در حقیقت بنیان‌گذار توپخانه قدرتمند این نهاد مقدس گردید، توپخانه‌ای كه نقش بی بدیل آن در پیروزی‌های سپاهیان اسلام در نبردهایی همچون بیت المقدس، والفجر 8 و كربلای 5 فراموش ناشدنی است. توپخانه‌ای كه در فتح دروازه‌های بصره چنان عمل كرد كه رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان با اعجاب بیان كرد كه : 'نیروی زمینی سپاه قدرتمند‌ترین نیروی زمینی در منطقه است.'

 سرلشكر شهید حسن تهرانی مقدم

نبردهای ظفرمندانه رزمنگان اسلام در سال‌های متمادی دوران دفاع مقدس بحق تلاش‌های این سردار شجاع و همرزمان تربیت یافته توسط ایشان در عملیات توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، فرماندهان بزرگی چون شهیدان سرداران حسن شفیع زاده، مصطفی تقی جراح، حبیب الله كریمی، حسن نمازی، غلامرضا یزدانی و آخرین از این غافله نور یعنی شهید سال 90 عباسعلی جانثاری كه هر كدام نمونه‌ای والا از ایثار و اخلاص و خدمت هستند در عملیات‌های مهم قوای اسلام از طریق القدس تا رمضان و خیبر و سلسله نبردهای و الفجر و ... همه و همه این جمع نورانی و كاروان كارساز بودند و شهید حسن تهرانی مقدم چون ستاره‌ای پر فروغ در میان آن‌ها نورافشانی می‌كرد. زمانی كه حملات موشكی دشمن بعثی آغاز شد و بایستی كار بدیعی توسط رزمندگان اسلام آغاز می‌گردید باز این سردار حسن مقدم بود كه برای این رسالت مهم انتخاب گردید، او از سال 63 با همتی والا امر بنیان‌گذاری سامانه موشكی زمزم ( زمین به زمین) سپاه را آغاز كرد، كاری كه مبنای آن بر تقوی و ایمان استوار بوده و هست، سازمانی كه در دوران دفاع مقدس خوش درخشید و روز بروز بالنده‌تر گردید و اكنون پشت استكبار جهانی و سگ زنجیری آن‌ها رژیم صهیونیستی را به لرزه در آورده است. یقیناً بایستی ایده‌های شكوفای این سردار رشید اسلام را مؤثر در پیروزی‌های ملل منطقه و جنگ‌های 33 روزه حزب الله قهرمان و 22 روزه حماس كه مقدمه حركت بیداری اسلامی در منطقه است، دانست. این سرباز جان بر كف اسلام و ولایت و عاشق راه حضرت امام خمینی (ره) و مرید صادق حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) پس از انجام این خدمات بسیار اثر بخش و با بركت سر از پا نشناخته، به دنبال كشف مرزهای نو برای پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام ولایی حاصل از آن بود، فلذا با وجود عرضه مسئولیت‌های مهم در صدر نیروهای مسلح، او خدمت خالصانه بدون عناوین دنیایی و نشان در گمنامی را در جهاد خودكفایی سپاه انتخاب نمود. و در این عرصه پر اخلاص دستاوردهای شگرفی را كه قلم از بیان آن قاصر است و انشاءا... آیندگان بدان خواهند پرداخت، به ملت بزرگ ایران تقدیم نمود فرزندان آینده ایران اسلامی یقیناً با رفع محدودیت‌های كنونی از بیان این دستاوردها، قدردان اقدامات این بنده مخلص خدا و سردار بزرگ جبهه‌های حق و دانشمند برجسته و گمنام صحنه‌های دفاع و پاسداری از امت اسلامی خواهند بود و او بعنوان یكی از ستارگان پرنور آسمان جهاد و شهادت الهام بخش رهپویان راه حقیقت خواهد بود.

یقیناً بایستی ایده‌های شكوفای این سردار رشید اسلام را مؤثر در پیروزی‌های ملل منطقه و جنگ‌های 33 روزه حزب الله قهرمان و 22 روزه حماس كه مقدمه حركت بیداری اسلامی در منطقه است، دانست

انفجار نور انقلاب اسلامی كه مبتنی بر پیام بعثت، فطرت‌های حق جو را به سمت تعالی و معنویت دعوت نمود و هدف خویش را توسط منادی این انقلاب رحمانی 'خروج بندگان از اسارت طاغوت و سیر و سلوك نهایی انسان به سوی مكارم اخلاق' اعلام نمود. در انسانها و جوامع انقلابی بس شكوه ایجاد نمود و دستاوردهای شگرفی به بشریت عرضه نمود كه یكی از آنها تربیت انسانهای متعالی است.

امروز انقلاب اسلامی برای بشریت الگوهایی چون سرلشكر شهید مهندس حسن تهرانی مقدم را می‌تواند عرضه كند كه نمونه یك انسان موفق و متعالی در همه عرصه‌هاست و این در حقیقت اوج كمال در یك انقلاب مردمی است، انقلابی كه با تاسی به ارزشهای والای الهی سامان یافته و فرزندانی اینچنین ' دلباخته حضرت دوست و عاشقانی چنین محو جمال ازلی كه در عرصه‌های خدمت به خلق پیشتاز و آرزوی نهایی خویش را جانبازی در راه محبوب و شهادت را نهایت آرزوی خویش می‌دانند.' او در دهه ولایت به همراه همرزمان پاكش به فرمایش مولایش حضرت امام خامنه‌ای عزیز اجر جهاد خویش را با شهادت گرفت و به برادر و همرزم شهیدش علی كه در دفاع مقدس در كنار شهید عارف دكتر مصطفی چمران در آغاز جنگ تحمیلی به شهادت رسیده پیوست و بر عهد و پیمانی كه با خدای خویش بسته بود با نثار خون پاكش ایستاد و سرافراز به ملكوت اعلی پیوست.

این مهندس فرهیخته پس از شكست حصر آبادان با توجه به ضرورتی كه احساس نمود وارد عرصه سازماندهی ادوات جنگی برای عملیات‌های بعدی شد و در نبرد طریق القدس كه به پیروزی رزمندگان اسلام منجر شد به خوبی از خمپاره‌هائی كه سامان داده بود استفاده گردیدو ارمغانش پیروزی بود

باشد كه همرزمان او در این دوران پرفراز و نشیب و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی در زیر علم سرخ حسینی پرچمدار علوی انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای تداوم بخش راه پیروز او باشند و راه غدیر خم را از مسیر عاشورا تا نیل به قیام نجات بخش بشریت حضرت حجت ارواحناله الفداء به پیش برند.

انشاء ا...

سردار سرلشكر پاسدار مصطفی ایزدی

لازم به ذکر است سردار سرلشکر شهید حسن تهرانی مقدم، از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران که ظهر روز 21/8/1390 بر اثر انفجار در یکی از پادگان های سپاه در حوالی تهران به شهادت رسید.

روحش شاد و قرین رحمت الهی باد

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : مشرق نیوز