تبیان، دستیار زندگی
در این سالها برخی از پیکرهای سالم شهدا در میان بیابانهای تفتیده جنوب و ارتفاعات غرب کشور توسط این کمیته کشف شد و در سال 81 در جریان تبادل 570 آزاده شهید و 1200 جسد نیروهای عراقی، حدود 72 پیکر شهید سالم در خاک میهن دوباره آرام گرفت و مزار آنان زیارتگاه دلس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز سرخ قاصدک ها

یادی از شهدای تفحص

بهانه نوزدهمین سالگرد شهادت شهید مجید پازوکی در  17 مهرماه ،ما را به یاد هزار شهید گروه تفحص انداخت، قاصدکان خونین بالی که اگر چه از کاروان شهدا در دوران هشت سال دفاع مقدس عقب ماندند اما پس از سالها سرانجام به یاران و همرزمان خویش پیوستند.

در هشت سال دفاع مقدس نه تنها بسیاری از جوانان و کودکان و نوجوانان و زنان و پیرمردان ایران زمین با سلاحهای اهدایی ابرقدرتهای شرق و غرب توسط صدام معدوم، به خاک و خون کشیده شدند بلکه بسیاری از جوانان در دوران جنگ تحمیلی، برای برگرداندن پیکرهای پاک برادران و همرزمان خویش به عقبه خط مقدم، آماج گلوله های دشمن قرار گرفته و در کنار آنان به شهادت رسیدند.

تفحص

در هشت سال جنگ تحمیلی بسیاری از خانواده های ایرانی که فرزند، برادر، پدر و یا همسرشان در جبهه حضور داشتند بعد از مدتی یا با پیکرهای نیمه جان آنها به عنوان"جانباز" در بیمارستان ها و یا با اجساد مطهر آنان به عنوان "شهید" در معراج شهدا و یا با خبر اسارت آنان به عنوان"اسیر" مواجه می شدند، اما ناگوارترین خبر از آنِ کسانی بود که نمی دانستند عزیزانشان چه سرنوشتی پیدا کرده اند و از آن روز باید در کنار نام آنان صفت " مفقودالاثر" را حک می کردند.

اما در این میان هم آزاد مردانی بودند که پس از پایان جنگ تحمیلی، همرزمان خویش را فراموش نکردند و به جستجو و یافتن پیکرهای شهدای مفقودالاثر در میان بیابان ها و ارتفاعات مرزی و مناطق عملیاتی پرداختند که برخی از آنان در این راه بر اثر مین ها و ادوات نظامی به جا مانده از جنگ تحمیلی جانباز شده و یا به شهادت رسیدند.

در زمان جنگ تحمیلی از اواخر سال 60 تشکیلات "تعامل رزم" در سپاه پاسداران راه اندازی شد که وظیفه آنها تخلیه تلفات نیروی انسانی بود که مجروحان و شهدا را از منطقه درگیری به عقبه منتقل می کردند و در این راه 950 نفر به شهادت رسیده و 11 نفر آزاده و بیش از 200 نفر قطع نخاع و یا قطع عضو شدند.

پس از اعلام آتش بس میان ایران و عراق در سال 67، طی مصوبه شورای عالی امنیت ملی، "کمیته جستجوی مفقودین" در ستاد کل نیروهای مسلح ایران در اواخر سال 69 تشکیل شد و موجب انسجام بیشتری میان تمام نهادها و سازمانهای مربوطه شد و کار جستجوی مفقودان را سرعت بخشید. از آن زمان تاکنون "کمیته جستجوی مفقودین" علاوه بر جذب اعضای "تعامل رزم"، از میان متخصصان داوطلب، نیروهای مردمی، سپاه و ارتش بر اساس مدت معینی عضوگیری می کند.

با تشکیل این کمیته عملیات جستجو از فروردین ماه سال 1370 آغاز شد و به صورت گسترده 12 گردان نیروی پیاده در این مسیر سخت و طاقت فرسا گام نهادند و از آن سال تا کنون 50 نفر در این راه به شهادت رسیدند. در این سال ها بر اساس توافقنامه های صورت گرفته میان ایران و عراق ضمن تبادل اجساد، عملیات های مشترکی نیز انجام شد و از سال 70 تاکنون حدود 40 هزار شهید از مناطق عملیاتی تخلیه شده است.

در این سالها برخی از پیکرهای سالم شهدا در میان بیابانهای تفتیده جنوب و ارتفاعات غرب کشور توسط این کمیته کشف شد و در سال 81 در جریان تبادل 570 آزاده شهید و 1200 جسد نیروهای عراقی، حدود 72 پیکر شهید سالم در خاک میهن دوباره آرام گرفت و مزار آنان زیارتگاه دلسوختگان و حاجتمندان شد

در این سالها برخی از پیکرهای سالم شهدا در میان بیابانهای تفتیده جنوب و ارتفاعات غرب کشور توسط این کمیته کشف شد و در سال 81 در جریان تبادل 570 آزاده شهید و 1200 جسد نیروهای عراقی، حدود 72 پیکر شهید سالم در خاک میهن دوباره آرام گرفت و مزار آنان زیارتگاه دلسوختگان و حاجتمندان شد.

با تهاجم نظامی آمریکا به عراق و اشغال این کشور در ماه مارس سال 2003 (فروردین 82) امکان ادامه کار "کمیته جستجوی مفقودین" در خاک عراق فراهم نشد اما همچنان این کار در خاک ایران ادامه دارد.

به دلیل وجود بیش از هزار کیلومتر گستره درگیری میان ایران و عراق، وجود میدان های مین، آلودگی زمین به انواع ادوات نظامی و نیز تغییرات شدید زمین هنوز "کمیته جستجوی مفقودین" به پاکسازی صد در صد مناطق درگیری دست پیدا نکرده است و از آنجایی که پاکسازی مناطق آلوده به مین از مأموریتهای دولت و وزارت دفاع است، این کمیته مواقعی در مناطق آلوده به مین برای دستیابی به پیکر شهدا مجبور به زدن معبر می شود.

"کمیته جستجوی مفقودین" ضمن تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی داخلی، با برخی از مراکز علمی دنیا، صلیب سرخ و سازمان ملل نیز برای گذراندن دوره های تخصصی مربوطه و دستیابی به علوم پیشرفته در این حوزه همکاری های متعددی دارد.

با گذشت 20 سال از پایان جنگ تحمیلی با اینکه تلفات نیروی انسانی ایران بیش از عراق بوده است اما به دلیل تلاش مجاهدانه اعضای "کمیته جستجوی مفقودین ایران" آمار مفقودان ایران کمتر از عراق است و آمار 65 هزار مفقود عراقی و 13 هزار مفقود ایرانی مؤید این مسئله می باشد.

منبع : خبرگزاری مهر

تنظیم : فرهنگ پایداری تبیان