تبیان، دستیار زندگی
خانه كوچك و ساده مردی شیرینی‌فروش، كودك گندمگون و لاغری به دنیا آمده كه با گریه‌های بلندش، خنده شادی را برای مردم ایران به ارمغان آورد. مادر احمد می‌گوید: ... سه، چهارساله بود كه فهمیدیم این بچه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصه بی نشانی سرداران خطه‌ نور

تهران مثل بقیه شهرها از شكست قیام 28 مرداد خاموش و بی‌هیاهو است. مردم آرام از كنار یكدیگر عبور می‌كنند و دیگر به هم لبخند نمی‌زنند، گویا سلطه رژیم شاهنشاهی را بر وطن خویش باور كرده‌اند. اما جنوب تهران امروز حال و هوای دیگری دارد.

حاج احمد متوسلیان

محله امامزاده سید اسماعیل به روی دیگر نقاط كشور می‌خندد؛ چرا كه در خانه كوچك و ساده مردی شیرینی‌فروش، كودك گندمگون و لاغری به دنیا آمده كه با گریه‌های بلندش، خنده شادی را برای مردم ایران به ارمغان آورد.

 مادر احمد می‌گوید: ... سه، چهارساله بود كه فهمیدیم این بچه نارسایی قلبی دارد، مشكل از رگ قلبش بود. به همین خاطر خیلی لاغر و نحیف بود و ما همیشه نگران سلامتی او بودیم. بعدها ناچار شدیم قلبش را عمل كنیم.

همزمان با آغاز تحصیل در دوره ابتدایی به كار در قنادی پدر واقع در بازار تهران می‌پردازد و در سن ده سالگی با قیام خونین 15 خرداد و سرآغاز نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) آشنا می‌گردد. علاوه بر شركت در مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت موفق، به اخذ مدرك دیپلم (برق صنعتی) در سال 1351 می‌گردد.

مدتی از كار كردن او در یك شركت خصوصی می‌گذرد كه سال 1353 به سربازی اجباری فراخوانده می‌شود و تا پایان این دوره نیز به مبارزات پنهان خویش علیه رژیم شاهنشاهی ادامه می‌دهد.

با پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) درباره پاك‌سازی مناطق غرب كشور از وجود منافقان به همراه 66 نفر از دوستان و همرزمانش به طور داوطلبانه عازم غرب كشور شدند .

پس از بازگشت از سربازی اجباری به بهانه كار به خرم‌آباد می‌رود و در پوشش یك كارگر برق به مبارزه علیه رژیم ادامه می‌دهد.

احمد متوسلیان از مدت‌ها پیش به وسیله مأموران ساواك شناسایی می‌گردد و سرانجام نیز در 15 شهریور 57 هنگامی كه در عكاسی كیومرث مشغول تكثیر اعلامیه‌های امام بوده، دستگیر می‌شود و به زندان وحشتناك فلك الافلاك منتقل می‌گردد.او پس از تحمل دو ماه حبس و شكنجه در سلول انفرادی اعتصاب غذا می‌كند و مأموران ناچار می‌شوند او را به بند عمومی زندان انتقال دهند.

حاج احمد متوسلیان

با اوج‌گیری نهضت انقلاب اسلامی و آزادی زندانیان سیاسی، احمد بیست و پنج ساله نیز از حكم اعدام دادگاه رهایی می‌یابد و در حالی كه آثار چند ماه شكنجه جسمانی و آزار روحی ساواك را بر اندام ستم‌كشیده خویش تحمل می‌كند، بار دیگر به آغوش خانواده باز می‌گردد و این بار استوارتر از پیش به لشكر فدائیان امام خمینی(ره) می‌پیوندد.

با پیروزی انقلاب اسلامی احمد نیز به صف پرچم‌داران این نهضت، به سپاه پاسدارن پیوست و هم‌چنان به وظیفه انسانی خویش در جهت سازمان‌دهی گردان‌های سپاه رسیدگی می‌نمود كه با شروع غائله كردستان و پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) درباره پاك‌سازی مناطق غرب كشور از وجود منافقان به همراه 66 نفر از دوستان و همرزمانش به طور داوطلبانه عازم غرب كشور شدند و او به همراه سرداران بزرگ دیگری چون شهید محمد بروجردی، شهید مصطفی چمران، شهید همت و... برنامه‌ریزی اطلاعاتی و نظامی دقیقی انجام داد و به یاری خدا مناطق مختلف كردستان از جمله شهرهای بوكان، مهاباد، سقز، بانه و ... را از لوث وجود اشرار و خودفروختگان داخلی و خارجی پاك نمودند.

عملیات آزادسازی پاوه با تلاش نیروهای تحت امر متوسلیان انجام می‌شود و حكم فرماندهی سپاه این شهر از طرف شهید بروجردی برای ایشان صادر می‌شود و بعد حكم مأموریت او برای آزادسازی مریوان كه سرآغاز قصه بی‌نشانی حاج احمد است...

فتح سنندج اوج هنرنمایی تاكتیكی و نظامی احمد است. عملیات آزادسازی پاوه با تلاش نیروهای تحت امر متوسلیان انجام می‌شود و حكم فرماندهی سپاه این شهر از طرف شهید بروجردی برای ایشان صادر می‌شود و بعد حكم مأموریت او برای آزادسازی مریوان كه سرآغاز قصه بی‌نشانی حاج احمد است...

عملیات پاك‌سازی مریوان از وجود ضدانقلاب نیز با موفقیت به پایان می‌رسد و احمد مسئولیت سپاه این شهر را به عهده می‌گیرد تا دیگر چهره كفر و نفاق در خاك مرزی غرب ایران نمودار نگردد، اما...

آغاز و گسترش جنگ تحمیلی عراق علیه نظام جمهوری اسلامی، فرمانده ناشناخته غرب را به ماندن در زمین سرمازده كردستان ترغیب می‌كند تا بماند و از پایمال شدن خاك وطن زیر چكمه‌های دشمن جلوگیری كند.

حاج احمد متوسلیان

سال 1360 پس از آزادسازی ارتفاعات نوار مرزی غرب مریوان و عملیات پاك‌سازی ارتفاعات قوچ سلطان، او و چند تن از فرماندهان سپاه از جمله شهید محمد ابراهیم همت به زیارت كعبه می‌روند و پس از به جا آوردن مناسك حج و بازگشت به وطن حاج احمد متوسلیان از فرماندهی وقت سپاه مأموریت می‌یابد كه تیپی از بچه‌های بسیجی را سازماندهی كند و جهت مقابله با حركت عراق در جنوب كشور عازم این منطقه نماید.

در مرحله اول 120 نفر از رزمندگان واجد شرایط را انتخاب می‌كند و همراه آنها راهی جنوب می‌گردد. خبر تشكیل تیپ 27 محمد رسول الله (ص)‌ نیز در شب هفدهم بهمن 1360 از قرارگاه كربلا به طور رسمی اعلام می‌شود.

هنگامی كه بسیجیان امام (ره) در دوكوهه مشغول فراگیری دوره‌های  .....

                                                                            ادامه دارد ... .


منبع:

سایت 4 دیپلمات

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی