تبیان، دستیار زندگی
شناساندن و تبیین فرهنگ مقاومت، ایثار به خصوص شهادت از موازین دفاعی برای هر جامعه محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی دفاع مقدس در کتاب های درسی


شناساندن و تبیین فرهنگ مقاومت، ایثار به خصوص شهادت از موازین دفاعی برای هر جامعه محسوب می‌شود.

جهاد و شهادت را از خاله زاغی بیاموزیم!

ایثارگری و شهادت طلبی از زمان آغاز جنگ تحمیلی تا کنون نقش به سزایی در حفظ دین و استقلال و ارزش‌های کشورمان داشته است. با آغاز سال تحصیلی جدید باید به این نکته توجه کرد که قشر

دانش آموز و دانشجو به لحاظ خصوصیات روان‌شناختی اثرپذیرترین گروه‌های جامعه هستند و باید فرهنگ ایثارگری و شهادت را در مراکز آموزشی به سطح قابل قبولی ارتقاء بخشید.

با این اوصاف متأسفانه در طی 33 سال در سیستم آموزش و پرورش کشورمان هیچ جایگاهی را برای شهدا و ایثارگران در نظر نگرفته‌اند. و نتوانسته‌اند مفهوم و فرهنگ جوانمردان و ایثارگران دوران 8 سال دفاع مقدس را به خوبی به نسل امروز انتقال بدهند.

با کمی دقت هم می‌توان بی توجهی قابل تأملی را در کتاب‌های آموزش پرورش پیدا کرد. وزارت خانه‌ای که بیشتر نام‌های مدارس به اسم شهدا نام گذاری شده هنوز که هنوز است در طی این سال‌ها در 12 مقطع تحصیلی به درس شهید فهمیده اکتفا کرده و بس.

این در حالی است که نسل‌های آینده باید با رشادت‌های این قشر از جامعه آشنا شوند و با روحیه ایثار و شهادت رشد کنند. وزارت وزین آموزش و پرورشی که باید سردمدار انتقال بهترین مفاهیم و فرهنگ‌ها به خصوص ترویج و معرفی شهدا به دانش آموزان باشد، تا کنون نتوانسته هیچ اقدام خوشایندی در این راستا انجام دهد.

کبری خانم، حسنک و روباه و زاغ به راحتی تمام، جای همت و کاوه و بابایی را پر کرده‌اند آنقدر که وقتی سریالی از یک شهید در رسانه پخش می‌شود دانش آموز ابتدایی خیال می‌کند داستان فیلم واقعیت ندارد و یک افسانه است

همچنین از دیگر مشکلات و نقدهایی که به آموزش و پرورش وارد است باید در طی این مدت درسی را به شهدا و 8 سال دفاع مقدس اختصاص می‌دادند تا دانش آموزان از همان آغاز با شهدا و زندگی و وصیت نامه آن‌ها آشنا شوند و بدانند جوانان و نوجوانان هم سن خودشان در آن زمان چه دغدغه‌هایی داشته‌اند و اصلاً برای چه به جبهه رفتند.

اگر سیستم آموزشی با همین سیستم پیش برود در آینده نزدیک خواهیم دید که نسل آینده دیگر حتی نام دفاع مقدس را نخواهند شنید و شهدا را تنها مردگان تلقی می‌کنند. کبری خانم، حسنک و روباه و زاغ به راحتی تمام، جای همت و کاوه و بابایی را پر کرده‌اند آنقدر که وقتی سریالی از یک شهید در رسانه پخش می‌شود دانش آموز ابتدایی خیال می‌کند داستان فیلم واقعیت ندارد و یک افسانه است و کلی به آن می‌خندد. بله همه این‌ها از بی توجهی مسئولان نظام آموزشی نشئت می‌گیرد که به شهدا بی تفاوت بوده و هیچ حرکتی برای سوق دادن دانش آموزان به سمت و سوی فرهنگ ایثار انجام نداده‌اند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت شهدای ایران