تبیان، دستیار زندگی
بررسی اجمالی به نقش زن و جایگاه زنان مسلمان در جنگها ی آغازین دین اسلام تا هشت سال دفاع مقدس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عاطفه مژده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زینبیان

نقش و جایگاه زن در هشت سال دفاع مقدس


بررسی اجمالی به نقش زن و جایگاه زنان مسلمان در جنگها ی آغازین دین اسلام تا هشت سال دفاع مقدس

 نقش و جایگاه زن در هشت سال دفاع مقدس

وخداوند زن را مایه آرامش آفرید تا مرد و زن باهم بتوانند جامعه ای را بنا سازند بر پایه های توحید و عدالت و دفاع حق  علیه باطل. صدر اسلام شکوه و عظمت فطرت انسان هارا به محک میکشانید.و وقتی تو ببینی زنان نیز گوشه ای از این عظمت را بر عهده دارند. همانطور که پامبر اکرم فرمودند: (( بهشت زیر پای مادران است و در سایه شمشیر پدران))

این یعنی مرد و زن (پدر و مادر) هردوبهره ای از بهشت دارند و به عبارت دیگر مجاهدت زنان در تربیت فرزندان و پدران در برقراری امنیت برای همسران و فرزندان دانسته شده است.

در دوران تاریخی گسترش اسلام، این باهم بودن بارها و بارها به چشم میخورد. در روزهایی که پیامبر اکرم(س) و حضرت علی (ع)

به شدت تحت فشار بودند، شاهد دفاع حضرت زهرا (ص) و دیگر زنان مسلمان از شریعت اسلام و حریم ولایت هستیم.

زنان مسلمان در طول تاریخ چون کوه می ایستند، تحمل میکنند، ولی تمکین ظلم و ستم هرگزنمینماید و چون ستاره ای درخشان در آسمان ظلمت نور افشانی میکنند.

میدانید چرا؟

 نقش و جایگاه زن در هشت سال دفاع مقدس

چون راه را از خورشید محمد(ص)و نور خود را از زهرا(س) میگیرند و تاریخ رابه جنبش و حرکت در می آورند.

حضور و نقش زنان در صدر اسلام چه در  جنگهای زمان پیامبراکرم(ص)وچه پس از آن( جمل ،صفین،نهروان واز همه مهمتر حادثه ی کربلا ) و یا حتی در دوران معاصر( انقلاب مشروطه) بر هیچ کس پوشیده نیست

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و همراهی زنان در کنار مردانشان در این پیروزی تاریخی ، وقتی مدت چندانی از این جشن مذهبی و ملی مردم ایران نمی گذشت ، شعله های جنگی به خصومت همسایه ی غربی و به کمک ابر قدرت ها زبانه کشید که به مفهوم آزمون جدیدی بود آزمونی که مرد و زن ایرانی را در گیر میکرد.

امتحان سختی در پیش بود.برای سوار شدن بر کشتی نجات نیازمند پشت سر گذاشتن طوفان های  سهمگین بودیم.و زنان خود را آماده ساختند، تا برای حفظ انقلاب اسلامی در برابر موج های بلا خیز جنگ تحمیلی بایستندوچون کوه استوار باشند.

در 5 آذر1358پس از تشکیل بسیج به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بسیج خواهران نیز همسو با بسیج برادران شروع به فعالیت کرد. به نسبت فعالیت هایی که در شهر های مختلف بود بسیج خواهران نیز توانستند گروه های مقاومت را شکل دهند.

 كم نیستند زنانی كه با اصابت تركش خمپاره یا براثر بمباران‌های هوایی، عضوی از اعضای بدن خود را از دست دادند و دچار موج گرفتگی و یا گرفتار عوارض بمب‌های شیمیایی شدند و در زمره "جانبازان " جای گرفتند. شهید شدند. .پرستاری  کردند و خانواده ها را سرپرستی کردند

تقریبا فعالیت ها با گروه های آموزشی شروع شد.و کم کم دامنه ی آن گستره شد و در سطوح فعالیت های فرهنگی، فعالیت های اجتماعی و سایر عرصه های مورد نیازانقلاب کار خود را ادامه داد. و خواهران نیز دراین رزم سخت در کنار برادران به بالندگی رسیدند.

در آغاز جنگ و با حمله به خرمشهر مهم ترین شهر جبهه ی جنگ نیاز به دفاعی همه جانبه وتا سر حد فداکاری بود. زنان در زمان دفاع ازخرمشهر در کنار مردان سلاح بردوش داشتند و جنگیدند . چون زینب کبری (س)مرهم بر زخم ها گذاردند و جبهه را پشتیبانی کردید و با تمام وجود ایستادند تا رمز پیروزی و آزادی، رمز عزت و شرف را کشف نمایند.

 نقش و جایگاه زن در هشت سال دفاع مقدس

وقتی بسیج خواهران در عمق وجود خود این رسالت را احساس کرد باید با یک سازمان دهی قوی در ادای آن کوشش خستگی ناپذیری به خرج میداد چون زنان نیز مانند مردان برای دفاع از انقلاب اسلامی تعصب داشتند. بنابراین با این که میدان عمل این دو باهم فرق میکردولی هردویک هدف اساسی را دنبال میکردیدند. دفاع جانانه وحق طلبانه از ایران اسلامی.

کوشش بسیج خواهران محوریت بخشیدن  و اولویت دادن به وظایفی است که زنان بر عهده داشتند.این محور ها که بسیج خواهران با فعالیت در آنها توانست زنان اجتمع ایرانی و اسلامی را باقابلیت ترین زنان دنیا نشان دهد عبارت بودند از:

1.حضور مستمردر  جبهه بنا بر ضرورت و نیازهر زمان

2.پشتیبانی و حمایت گسترده از رزمندگان

3.حضور در صحنه ی حمایتهای معنوی و استحکام بخشیدن به پشت جبهه ها

4.ترویج فرهنگ عاشورایی شهادت و صبر

ای خدای جاودان لم یزل!

شرح مردان جا نگیرد در غزل

جای آرام و سکون، توفان بکار

تا بگویم از عزیزی بی قرار

تا ببویم اندکی با مثنوی

عطر عشق پاکِ مردی معنوی

داده بودی همسرت را این خبر

بر نخواهی گشت هرگز از سفر

تا نپوشی جامه‏ای از جنس نور

برنداری دست از شوق حضور

حرف اخر آنکه كم نیستند زنانی كه با اصابت تركش خمپاره یا براثر بمباران‌های هوایی، عضوی از اعضای بدن خود را از دست دادند و دچار موج گرفتگی و یا گرفتار عوارض بمب‌های شیمیایی شدند و در زمره "جانبازان " جای گرفتند. شهید شدند. .پرستاری  کردند و خانواده ها را سرپرستی کردند

آیا به راستی می‌توان برای صبرها و مقاومتها ی زنان نیز هم چون مردان، درصدی از جانبازی تعیین كرد؟ آیا احساس یك زن صبر و مقاومت یک زن همچون مردی جانباز است و آیا جامعه به او هم چنان می‌نگرد ؟

عاطفه مژده

بخش پایداری تبیان