تبیان، دستیار زندگی
در ایـن مـقـاله سعى شده است در ارتباط با برخى از شبهات دفاع مقدس به دو سئوال اصلى زیر پاسخ داده شود. 1. آیـا اصولا استمرار جنگ پس از فتح خرمشهر به مصلحت نظام بوده یا به ضرر نظام ؟ 2. آیا استمرارجنگ پس از فتح خرمشهر بدون نظر قاطع حضرت امام (ره ) امكان پ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبهه زدایى از برخى ابهامات


در ایـن مـقـاله سعى شده است در ارتباط با برخى از شبهات دفاع مقدس به دو سئوال اصلى زیر پاسخ داده شود.1. آیـا اصولا استمرار جنگ پس از فتح خرمشهر به مصلحت نظام بوده یا به ضرر نظام ؟ 2. آیا استمرارجنگ پس از فتح خرمشهر بدون نظر قاطع حضرت امام (ره ) امكان پذیر بود یا خیر؟

دفاع مقدس

در بـررسـى هاى به عمل آمده در خصوص سئوال اول به این نتیجه رسیدیم كه چـون صـدام و حـامیان بین المللى او به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسیده بـلـكـه نـسـبـت بـه اهـداف خود نیز حساس تر شده اند وبا توجه به وجود خوى تـجـاوزگـرى در صـدام و حـزب بـعـث و عـدم ضـمـانـت اجرایى بین المللى مانندقطعنامه 598 سازمان ملل در آن مقطع زمانى هیچ اقدامى از نظر عقل جز اسـتمرار جنگ به مصلحت نظام نبوده و هر تصمیمى دیگر غیر از آن مى توانست بعضا به نابودى انقلاب اسلامى منجر شود.

امـا در پاسخ به سئوال دوم نیز باید گفت با توجه به ویژگى هاى خاص حضرت امـام (ره ) در مـدیـریـت ورهبرى انقلاب و سخنان ایشان پس از فتح خرمشهر و اظهارات فرماندهان دفاع مقدس به این نتیجه مى رسیم كه حضرت امام (ره ) به هیچ وجه تمایل به صلح تحمیلى نداشته بلكه مى خواستند ضمن احتیاط و دقت لازم تـصـمـیـمـى عقلانى گرفته شود بدین جهت نیز پس از گرفتن نظرات كـارشناسانه فرماندهان دفاع مقدس متقاعد شدند كه مى بایست با تمام توان در مقابل دشمن ایستاد و امر دفاع را ادامه داد.

مقدمه

هـشت سال دفاع مقدس , مقطعى درخشان در تاریخ انقلاب اسلامى ایران است كـه بـه جـراءت مـى تـوان گفت تثبیت انقلاب اسلامى مدیون آن است , امروزه دشـمـنـان انـقـلاب اسلامى در كنار هر حركت انقلاب , در چهره اى ناصحانه و دلـسـوزانـه امـا بـاماهیتى مزورانه و منافقانه ظهور مى كنند تا دل ها را بربایند, تفرقه ایجاد كنند وخادمین به انقلاب اسلامى را خائن معرفى نمایند.

بـحران سازى و ایجاد جنگ روانى از جمله تاكتیك هاى مۆثر دشمنان در داخل نـظـام اسـت . كـه نـوك پیكان این جوسازى ها و شانتاژهاى تبلیغاتى نیز متوجه مقدسات نظام بویژه جایگاه مقدس رهبرى , نهادهاى انقلاب و ارزش هایى مانند دفاع مقدس مى باشد.

دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه با طرح این شبهات سعى دارند در اذهان عموم نـسبت به افتخارات سال هاى جنگ ایجاد شك و تردید كرده , از این طریق , نسل دوم انـقـلاب بـویـژه جوانان تحصیل كرده را با ارزش ها, اصول و افتخار آفرینان انقلاب ودفاع مقدس بیگانه نمایند.

در تـقـارن طـلـیـعه پیروزمندانه عملیات بیت المقدس كه منجربه آزاد سازى خـرمـشـهـرگـردیـد, درصدد برآمدیم با طرح برخى از شبهات در مورد دفاع مقدس , ضمن تجزیه و تحلیل آن , در حد توان , پاسخى منطقى به آن ها دهیم .

طرح شبهات

برخى از نویسندگان , از روى آگاهى یا نا آگاهى , مطالبى را در خصوص دفاع مقدس در مطبوعات منعكس كردند كه منجر به ظهور شبهاتى در افكار عمومى گردید.

به عنوان مثال یكى از اساتید دانشگاه امام صادق (ع ) مى گوید:

(ادامـه جـنـگ اقـدامى بدون دلیل بود , در جایى كه كشورهاى خلیج , حاضر بـه پـرداخـتـن غرامت جنگ بودند, ما بى جهت جنگ را ادامه دادیم تا جایى كه تسلیم فشار نظامى , عراق شدیم .) (1)

با توجه به ویژگى هاى خاص حضرت امـام (ره ) در مـدیـریـت ورهبرى انقلاب و سخنان ایشان پس از فتح خرمشهر و اظهارات فرماندهان دفاع مقدس به این نتیجه مى رسیم كه حضرت امام (ره ) به هیچ وجه تمایل به صلح تحمیلى نداشته بلكه مى خواستند ضمن احتیاط و دقت لازم تـصـمـیـمـى عقلانى گرفته شود بدین جهت نیز پس از گرفتن نظرات كـارشناسانه فرماندهان دفاع مقدس متقاعد شدند كه مى بایست با تمام توان در مقابل دشمن ایستاد و امر دفاع را ادامه داد.

فرد دیگرى نیز در یكى از روزنامه ها چنین اظهار نظر مى نماید: (ادامه جنگ امرى غیر عاقلانه بود, همه چیز براى پذیرش خواسته هاى ما آماده بودولى پس از سال ها ادامه جنگ همه چیز از دستمان رفت .) (2) در هـمـین راستا نیز كتابى تحت عنوان (عالیجناب سرخپوش ) به بازار آمد و ضـمـن مخدوش ساختن شخصیت یكى از مسئولین نظام , استمرار جنگ پس از فتح خرمشهر را زیر سۆال برد. (3) نویسنده در این كتاب مى نویسد: (آقـاى هـاشـمـى رفـسنجانى مسئولیت ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر را به عهده امام مى گذارند, در حالى كه حاج سید احمد خمینى (ره ) فرمودند:

در مـقـابـل مـسـائل خرمشهر, امام معتقد بودند كه بهتر است جنگ تمام شود. امابالاخره مسئولین جنگ گفتند كه باید تا كنار شط العرب (اروندرود) برویم تا بـتـوانیم غرامت خودمان را از عراق بگیریم . امام اصولا با این كار موافق نبودند و گفتند اگربناست كه شما جنگ را ادامه بدهید, بدانید كه اگر این جنگ با این وضـعـى كه شمادارید ادامه یابد و شما موفق نشوید, دیگر این جنگ تمام شدنى نـیـست , و ما بایداین جنگ را تا نقطه اى خاص ادامه بدهیم و الان هم كه قضیه فتح خرمشهر پیش آمده بهترین موقع براى پایان جنگ است .) (4) و سـپـس یـاد آور مـى گـردد كـه آقـاى هاشمى در خاطرات روز 15/12/ 1360 خودمى نویسد:

(وابسته نظامى ایتالیا گفته : كشورهاى نفت خیز منطقه مایلند شصت میلیارد دلارخـسـارات جـنـگ را از طرف صدام به ایران بدهند و ایران از شرط سوم كه كیفر صدام است منصرف شود.) (5) بـدیـن تـرتیب نویسنده مذكور ضمن گزینش كردن بخشى از مصاحبه مرحوم حـاج سـیـد احـمـد خـمـینى كه در روزنامه جمهورى اسلامى به چاپ رسیده بود, (6) سعى مى كند: اولا) اسـتـمـرار جـنـگ پـس از فـتـح خـرمـشـهر را یك جرم در تاریخ انقلاب معرفى نماید, ثـانـیـا) ضـمـن تـحـمـیـلى دانستن جنگ به حضرت امام (ره ) هدایتگرى هاى فرماندهى كل قوا را در زمان جنگ , زیر سۆال برد. ثـالثا) تلویحا بیان كند كه استمرار جنگ پس از فتح خرمشهر, جنایتى نسبت به مـلـت ایـران بـوده كـه مسببین این جنایت مى بایست به عنوان جنایتكار جنگى معرفى ومجازات گردند.

ادامه دارد...

پی نوشت:

1- ماهنامه پیام امروز, اسفند 1377.

2- اخبار اقتصاد, مهر 1378.

3- نـویـسـنـده مزبور یكسال قبل از چاپ كتاب مذكور مقاله اى را تحت همین عنوان , در روزنامه (صبح امروز) مورخ 29/10/78 به چاپ رسانده بود.

4- اكـبـر گنجى , عالیجناب سرخپوش , چاپ دهم (تهران : طرح نو, 1379) ص 124.

5- همان .

6- (جمهورى اسلامى ) (14 فروردین 1374) ص 14.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع:سراج