تبیان، دستیار زندگی
پس از فروكش كردن التهاب جنگ سوئز ، با افشای آن چه در كفر قاسم اتفاق افتاده بود تحركات مجامع بین‌المللی، دولت یهود را مجبور كرد یازده افسر و سرباز گارد مرزی را به جرم كشتار در كفر قاسم محاكمه كند. این محاكمه به یكی از طنزهای تاریخی تبدیل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خنده دارترین محاکمه نظامی

نگاهی به كشتار "كفر قاسم " و محاكمه عاملان آن

پس از فروكش كردن التهاب "جنگ سوئز " ، با افشای آن چه در "كفر قاسم " اتفاق افتاده بود تحركات مجامع بین‌المللی، "دولت یهود " را مجبور كرد یازده افسر و سرباز "گارد مرزی " را به جرم كشتار در "كفر قاسم " محاكمه كند. این محاكمه به یكی از طنزهای تاریخی تبدیل شد.


رژیم صهیونیستی در سال 1956 به دنبال فعالیت های شدید ضد صهیونیستی در مصر، در یك همكاری آشكار با انگلستان و فرانسه ، طرح یك تجاوز مشترك به خاك مصر را تدارك دیدند. ارتش صهیونیستی علاوه بر تجهیز و آماده‏سازی ماشین جنگی خودبرای آغاز تجاوز به مصر، عملیاتی انحرافی را نیز آغاز نمود و با انجام تحركات وسیع در مرزهای شرقی خود، این توهم را ایجاد كرد كه قصد حمله به "اردن " را دارد. این عملیات انحرافی تا روز آغاز جنگ با دقت دنبال شد و در غافل كردن دولت مصر از مرزهایش با فلسطین اشغالی كاملاً موفق بود.

روستای کفر قاسم

آخرین مرحله این عملیات انحرافی، فاجعه‏ای در نزدیكی مرز اردن به وجود آورد. درست در همان روزی كه جنگ آغاز شد، "گاردهای مرزی اسرائیل " در نواحی مرزی اردن حكومت نظامی اعلام كردند. یكی از روستاهای مرزی "كفرقاسم " نام داشت. كدخدای این روستا، تنها سی دقیقه پیش از آغاز حكومت نظامی توسط "گارد مرزی " از ماجرا مطلع شده بود و برای او امكان نداشت كه بتواند خبر برقراری حكومت نظامی را به روستائیانی كه هنگام غروب آفتاب به خانه خود باز می‌گشتند برساند. وقتی كه فرمانده نیروهای اسرائیلی مستقر در "كفر قاسم " از مافوق خود، برای این مسأله كسب تكلیف كرد، ژنرال اسرائیلی پاسخ داد:

"من از ابراز احساسات خوشم نمی‌آید... این دیگر از بدشانسی خود آن هاست "

اتفاقاً نظامیان صهیونیست به هیچ‌وجه احساساتی نشدند و بین ساعت 17 تا 18، در كمال خونسردی 47 روستایی را به قتل رساندند. روستائیان دسته‌دسته یا به تنهایی از سر كار خود بازمی‌گشتند. بعضی پیاده بودند و بیشترشان دوچرخه، گاری یا كامیون داشتند. در میان آنان چندین زن و كودك نیز به چشم می‌خورد. سربازان "گارد مرزی "، طبق فرامین مافوق خود، تنها از آنان می‌پرسیدند كه آیا اهل "كفر قاسم " هستند یا نه. اگر جواب مثبت بود، روستائیان بی‌خبر از همه‌جا، به جرم "نقض قوانین حكومت نظامی " جابه‌جا تیرباران می‌شدند.

با بالا رفتن آمار كشته شدگان، سرانجام دستور توقف تیرباران‌ها صادر شد.

درست مصادف با تیرباران روستائیان بی‌خبر "كفر قاسم " ارتش "رژیم صهیونیستی " وارد خاك مصر شد و «بحران سوئز»آغاز گردید.

پس از فروكش كردن التهاب "جنگ سوئز " ، با افشای آن چه در "كفر قاسم " اتفاق افتاده بود تحركات مجامع بین‌المللی، "دولت یهود " را مجبور كرد یازده افسر و سرباز "گارد مرزی " را به جرم كشتار در "كفر قاسم " محاكمه كند. این محاكمه به یكی از طنزهای تاریخی تبدیل شد. تمامی این متهمین از سوی ارتش به پنجاه درصد "اضافه حقوق " محكوم شدند!!

در مرحله بعد، دادگاه برای افسران فرمانده این كشتار (سرگرد "ساموئل ملینكی " و سروان "گاوریل داهان ") به ترتیب 17 و 15 سال زندان مشخص كرد. سرتیپ "ایشیشكار شادمی " (همان فرمانده مخالف ابراز احساسات) نیز در دادگاه ویژه نظامی به خاطر یك "اشتباه فنی " گناه‌كار شناخته و توبیخ و جریمه شد. اما ماجرا به این‌جا ختم نشد و دادگاه عالی نظامی تصمیم گرفت در این احكام "تند و شدید!! " تخفیف قائل شود. "سرگرد ملینكی " و "سروان داهان " پس از گذشت یك سال از دوران محكومیت خود آزاد شدند. "داهان " نه ماه پس از آزادی به سمت "افسر مسؤول امور اعراب " در شهر "رام‌الله " منصوب شد و "ملینكی " نیز با اعمال نفوذ ارتش، اجازه نامه افتتاح یك مركز توریستی را در جنوب فلسطین اشغالی دریافت كرد. به این ترتیب، پرونده "كشتار "كفر قاسم " نیز بسته شد و كابوس "كشتار كفر قاسم " به لیست بلند بالای قتل عام مسلمانان بی‏دفاع توسط اشغالگران صهیونیست افزوده شد.

منبع : فارس

تنظیم : بخش فرهنگ پایداری تبیان - سیفی