تبیان، دستیار زندگی
متوجه نمی‏شوند نمی‏توانند درست انجام دهند معلوم نیست چه کار می‏کنند، به چی فکر می‏کنند! جوان‏های آن روز کجا واین جوان‏ها کجا؟ ما همسن شما بودیم 2 تا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من مرد جنگم ؟

ما کجا و شما کجا!

جوان

متوجه نمی‏شوند نمی‏توانند درست انجام دهند معلوم نیست چه کار می‏کنند، به چی فکر می‏کنند! جوان‏های آن روز کجا واین جوان‏ها کجا؟ ما همسن شما بودیم 2 تا بچه داشتیم. ما اندازه شما که بودیم انقلاب کردیم، جبهه رفتیم ما قد و قواره شما که بودیم این کار را می‏کردیم این کار را نمی‏کردیم! ای بابا باز هم جوان‏های قدیم...

همه‏مان از این جور حرف‏ها شنیده‏ایم؛ حرف‏ها و صحبت‏هایی که می‏خواهند قوه محرکه ما باشد تا مثلا به خودمان بیاییم و تکانی بخوریم اما گاهی آنقدر آدم را بدو خوب می‏کنند که دیگر آدم به خودش هم شک می‏کند که عرضه دارد یا نه؟ می‏تواند یا نه؟ غیرت و شجاعت دارد یا نه؟ اصلاً جنگ بشود او هم راهی جبهه می‏شود یا نه؟ اما حاضریم مثل جوان‏های 20، 30 سال پیش، از این دنیا از جان و مال‏مان بگذریم و رو به روی لشکر دشمن بایستیم و راهی جنگ شویم یا نه؟ واقعیت همان است که بعضی‏ها می‏گویند یعنی جوان امروز کجا و جوان زمان جبهه و تیر و تفنگ کجا؟

آمار و ارقام چه می‏گوید؟

تفاوت‏ها همیشه نقش اساسی در تقسیم‏بندی‏ها دارد. تفاوت‏ها آنقدر زیاد است که نسل‏ها را جدا می‏کند؛ تفاوت‏ها آن‏قدر زیاد است که جوانان هم‏طبقه‏بندی شدند: جوانان انقلاب، جوانان جنگ، جوانان...

 جوان امروز ظاهرش فرق کرده، لباسش فرق کرده، راه رفتنش متفاوت است غذا خوردنش فرق می‏کند نوع حرف زدنش هم تغییر کرده، نگاهش عوض شده، فکرش تغییر کرده، سطحی‏نگر است، جوان امروز بی‏پرواست، خطرپذیر است، ریسک زیاد می‏کند، معتاد اینترنت است، قرص‏های جورواجور می‏خورد، ماهواره‏ تماشا می‏کند فیلم زیاد می‏بیند درس زیاد می‏خواند، المپیاد مقام می‏آورد، باهوش‏تر است، حیوانات را شبیه‏سازی می‏کند، برای درمان بیماری‏ها دارو کشف می‏کند، اختراع می‏کند، مقام می‏آورد! جوان امروز هزار خوبی و بدی دارد اما ماهیتش فرقی نکرده و معنویتش کم نشده است. هنوز عرق ملی دارد.

70 درصد شرکت کنندگان در اعتکاف جوانان هستند، بیشترین شرکت کنندگان در مراسم مذهبی جوانان‏اند، بیشترین قشری هستند که در راه پیمایی‏ها شرکت می‏کنند و در انتخابات اولین نفرات هستند وقتی به آمار و ارقام نگام می‏کنی می‏بینی نسل جوان امروز بی‏خیال نیست، بی‏هویت و بی‏دین نیست بی‏بخار نیست و هنوز روح پاکش زنده است.

من مرد جنگم؟!

این هم از همان سوالاتی است که خیلی‏ها دوست دارند جوابش را بدهند و جالب است که نظرها هم کلی متفاوت است. بعضی‏ها جوابشان منفی است و می‏گویند نه عمر اً و بعضی‏ها قاطعانه‏ توی چشمانت نگاه می‏کنند و می‏‏گویند بله، حتما!این سوال که اگر امروز دوباره جنگی برپا شود، جوانان حاضرند خط مقدم این جبهه باشند یا نه؟

رزمندگان

آیا واقعا نسل امروز آنقدر متفاوت شده است و آنقدر فرق می‏کند که در زندگی‏اش جایی برای جنگ و جبهه نمانده است یا اصلا ضرورتی احساس نمی‏کند که بخواهد قدم جلو بگذارد، چه برسد به اینکه از خودش هم بگذرد؟ 

با جوان‏هایی با عقاید کاملا متفاوت از کسانی که اصل جنگ تحمیلی را زیر سوال می‏بردند تا کسانی که برعکس، آدم‏های جنگ برای‏شان اسطوره شده بود سوال کردند

لیلا دانش آموخته رشته هنر و فاطمه دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی و ... ( که به دلیل اختصار فقط نظرات این دو عزیز را ذکر کردیم ) افرادی بودند که در بحث دوستانه همراه ما شدند. سوال من از همه این بوداگر جنگ بشود حاضری بروی جبهه‏‏ ؟ یا فکر می‏کنی جوانان ما مثل جوانان گذشته در جنگ شرکت می‏کنند و آیا تفاوتی بین ما و جوانان جنگ وجود دارد یا نه؟ چرا؟

- لیلا: معلوم است که می‏روم اگر کاری هم نتوانم بکنم می‏روم آنجا عکس می‏گیرم. به هر حال فکر کنم همه حداقل برای یک بار هم شده جبهه می‏روند تا کاری انجام دهند درباره تفاوت جوانان هم فکر نکنم تفاوت زیادی در عمل، بین ما و آنها به جز شرایط و نوع زندگی وجود داشته باشد. جوانان آن زمان هم خوب و بد داشته‏اند و حتی بعضی‏ها هم که شهید شدند آنقدر آدم‏های ویژه‏ای نبودند. اما ویژه شدند با شهادت ویژه شدند.

- فاطمه: فکر می‏کنم جنگ و جبهه رفتن یک شجاعت بزرگ و اعتقاد و ایمان قوی می‏خواهد در رفتن که مطمئنا می‏روم اما در ماندن و جنگیدن نمی‏دانم چه قدر شجاعت و شهامت دارم اما درباره جوانان امروز احساس می‏کنم برخلاف شکل و شمایل متفاوت‏شان یک جور فطرت پاک در وجودشان هست که آنها را برای دفاع و مبارزه به جبهه بکشاند حتی اگر خیلی از نظر اعتقادی و مذهبی قوی نباشند! به طور کلی ما تفاوت خاصی با جوانان جنگ نداریم من فکر می‏کنم اگر ما هم در شرایط آن‏ها قرار بگیریم همان کاری را می‏کنیم که آنها کردند. البته آن زمان هم همه به جبهه نرفتند و بعضی‏ها ماندند الان هم همین طور خواهد بود.

اعتكاف

آنها فرشته‏اند؟

اگر بخواهیم همین‏طوری دو دوتا چهار تا کنیم و بگوییم چون این نسل این چند تا ویژگی منفی را دارد پس اهل دفاع و جنگ نیست کار عاقلانه‏ای نکرده‏ایم و اگر بخواهیم به سبب تفاوت‏هایی که در رفتار و گفتار و عملش وجود دارد او را متهم کنیم به بی‏تفاوتی، یک طرفه به قاضی رفته‏ایم!

چرا که تفاوت بین من و جوان نسل جنگ یک امر طبیعی است و نباید به دلیل این تفاوت‏ها درباره‏ ی جوان امروز قضاوت منفی کرد به قول شهید مطهری،" نسل جوان ما مزایایی دارد و عیب‏هایی، زیرا این نسل، نوع ادراک و احساساتی دارد که در گذشته، نبود و از این جهت باید به او حق داد" اما همه این تفاوت‏ها باعث نمی‏شود که درون مایه وجودی‏شان فرق کند یا معنویتش کم شده باشد و او را نسبت به دشمن و خانه و کاشانه‏اش بی‏اعتنا  کند یکی از سرداران جنگ درباره‏ این تفاوت‏ها حرف قشنگی زده بود؛ او گفته بود تفاوت بین جوانان امروز با جوانان زمان جنگ یک تفاوت‏ ظاهری و فکری است نه محتوایی اما برای همین الان، تعداد جوان‏هایی که اهل دفاع هستند و اهل ارزش، کمتر از دوران جنگ نیست بلکه شاید بیشتر هم باشند چون جوانان جنگ هم انسان‏های معمولی بودند و از آسمان نیامده بودند!


منبع :

ویزه نامه سند غربت - روزنامه خراسان

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا