تبیان، دستیار زندگی
ایران دومین ارتش سایبری دنیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران دومین ارتش سایبری دنیا

نشریه ‘اکونومیست در شماره اخیر خود به تعریف فضای سایبری و خطرات ناشی از آن پرداخته و نوشته است: ایران دومین ارتش سایبری بزرگ دنیا را در اختیار دارد. روسیه، اسرائیل و کره شمالی نیز به تلاش هایشان در راستای تشکیل ارتش سایبری افزوده اند و آمریکا نیز فرمان جدید سایبری خود را با هدف دفاع از شبکه ها و انجام حمله علیه دشمنانش، ایجاد کرده است.

ارتش سایبری

نشریه “اکونومیست” در شماره اخیر خود مقاله ای را در خصوص نقش فناوری اطلاعات و سیستم های رایانه ای در صنایع نظامی نوین پرداخته و می نویسد: در جریان تاریخ، فناوری های جدید بطور ناگهانی و یا به تدریج انقلاب هایی را در میادین نبرد ایجاد کردند؛ ارابه جنگی، باروت، هواپیما، رادار و شکافت هسته ای از جمله این انقلاب ها هستند. و اکنون نیز نوبت به فناوری اطلاعات رسیده است.

رایانه ها و اینترنت موجب دگرگونی اقتصاد شده و نظامیان غربی نیز مزایای زیادی از جمله توانایی اعزام هواپیماهای کنترل از راه دور به سراسر دنیا به منظور جمع  آوری اطلاعات و یا حمله به دشمن، را کسب کرده اند.اما انتشار و گسترش فناوری دیجیتال یک هزینه نیز دارد که عبارت است از: امکان بروز حمله دیجیتالی به جوامع و ارتش ها، که البته تهدیدی بسیار پیچیده، چند وجهی و بطور بالقوه بسیار خطرناک است.جوامع مدرن بیشتر از همیشه به سیستم های رایانه ای متصل به اینترنت متکی شده و به همین خاطر راه های بیشتری را برای حمله در اختیار دشمن می گذارند.نویسنده مقاله توضیح می دهد: اگر ایستگاه های تامین برق، پالایشگاه ها، بانک ها و یا سیستم های کنترل ترافیک هوایی از کار بیافتند، جان انسان ها به خطر افتاده و مردم کشته می شوند.در عین حال قوانین کمی در فضای سایبر وجود دارند که رفتارها و حتی میادین جنگ را در دیگر قلمروها کنترل می کنند. مثلا برای کنترل تسلیحات هسته ای و غیرمتعارف، کشورهای بزرگ می بایست گفتگوها در خصوص چگونگی کاهش تهدیدات از جنگ های سایبری را شروع کنند تا در نتیجه آن ها حملات محدود شوند.این گزارش در ادامه با اشاره به آنکه فضای سایبر پس از زمین، دریا، هوا و فضا، پنجمین قلمرو جنگی محسوب می شود، می افزاید: برخی از سناریوها به شکست و نقص ناگهانی سیستم هایی که دنیای مدرن امروزی را کنترل می کنند، می پردازند.

فضای سایبر پس از زمین، دریا، هوا و فضا، پنجمین قلمرو جنگی

محسوب می شود

برای مثال در صورت فروپاشی شبکه های رایانه ای، کارخانه ها و واحدهای صنعتی شیمیایی منفجر می شوند، ماهواره ها از مدار کنترل خارج می شوند و شبکه های برق و مالی نیز دچار نقص و اشکال خواهند شد.نویسنده این گزارش با تاکید بر آنکه چنین مسایلی برای بسیاری از متخصصان به منزله یک زنگ خطر است، می نویسد:  همانطور که اغلب کارشناسان نیز قبول دارند، نفوذ کردن به شبکه های رایانه ای برای کسانی که ابزارها و زمان مورد نیاز را نیز در اختیار دارند، بسیار آسان است. البته دولت ها نیز از چنین امری آگاه هستند زیرا خود آن ها هکرهای بسیار مشتاق و علاقه مندی هستند.

جاسوس ها اغلب به سیستم های رایانه ای نفوذ می کنند تا اطلاعات مورد نظرشان را سرقت کنند. و این امر نیز خواه از طریق گوگل و خواه از طریق پیمانکاران دفاعی می تواند صورت پذیرد.نفوذ به شبکه ها برای صدمه زدن به آن ها نیز چندان سخت نیست. و اگر شما به اندازه کافی احتیاط کنید، هیچ کس نمی تواند اثبات کند که شما به شبکه ای نفوذ کرده اید.

مطالب مرتبط :

جنگ نرم و تحول در مفهوم جهاد 

اسرائیل هدف هکرهای مسلمان

بیداری اسلامی و زوال استکبار

راهكارهای قرآنی در مقابله با جنگ نرم

نقش رسانه در جنگ نرم

جنگ نرم !

پدافند هنرمندان در جنگ نرم

سلاح نبرد نرم چیست؟

برای پاسخ به سوال ، کلیک کنید .

برگرفته از روزنامه رسالت