تبیان، دستیار زندگی
سه ماهه اول 2009 شاهد رشد چشمگیر تعداد کودکان دستگیر شده فلسطینی بود. اکثر دستگیر شدگان در شرایط بد بازداشت بسر بردند و سن آنها کمتر از حد مجاز بود. اتهامات آنها پوچ و تبعیض امیز بود. برخی سربازان اسراییلی خود اعتراف به اعمال خشن فیزیکی نسبت به این کودکان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازداشت کودکان در غزه و کرانه باختری

عملیات سرب مذاب


سه ماهه اول 2009 شاهد رشد چشمگیر تعداد کودکان دستگیر شده فلسطینی بود. اکثر دستگیر شدگان در شرایط بد بازداشت بسر بردند و سن آنها کمتر از حد مجاز بود. اتهامات آنها پوچ و تبعیض امیز بود. برخی سربازان اسراییلی خود اعتراف به اعمال خشن فیزیکی نسبت به این کودکان کرده‌اند.

بازداشت کودکان در غزه و کرانه باختری

خلاصه

سه ماهه اول 2009 شاهد رشد چشمگیر تعداد کودکان دستگیر شده فلسطینی بود. اکثر دستگیر شدگان در شرایط بد بازداشت بسر بردند و سن آنها کمتر از حد مجاز بود. اتهامات آنها پوچ و تبعیض امیز بود. برخی سربازان اسراییلی خود اعتراف به اعمال خشن فیزیکی نسبت به این کودکان کرده‌اند.

هر ساله، حدود 700 کودک و نوجوان توسط پلیس و ارتش اسراییل دستگیر شده و در دادگاههای اسراییلی بازجویی و محکوم می‌شوند. و در داخل اسراییل ماهها و بلکه سالها زندانی بوده‌اند. از سال  تا 20092000، 6 هزار و 500 کودک و نوجوان دستگیر شدند. تمامی دستگیریها، بازداشتها، بازجوییها، و دادگاهیها کاملا منافی قوانین بین‌المللی بوده است.

این نوجوانان اغلب در ایستگاههای بازررسی، خیابان و یا منازل خودشان دستگیر می‌شدند و هرگز علت دستگیری را نمی‌دانستند. آنها را معمولا پیش از وارد کردن به داخل وسیله نقلیه، اول کتک میزدند، بعد چشم بند میزدند و در آخر دستبند نایلونی بر دستانشان می‌بستند. بعد برای بازجویی و حتی شکنجه به ایستگاه پلیس می‌بردند. فقط طی بازجویی بود که کودک یا نوجوان از علت از بازجویی خود باخبر می‌شد.

روشهای بازجویی شامل کتک، توهین، و بازی روانی می‌شد که اغلب افراد تحت بازجویی تسلیم آن می‌شدند. سپس به دادگاه نظامی فرستاده می‌شدند. بازجوییها اغلب به زبان عبری نوشته میشد. زبانی که برخی از کودکان فلسطینی قادر به نوشتن و فهمیدن آن هستند. سپس در دادگاه محکوم میشدند و برای اجرای حکم به زیکی از 5 زندان اسراییل در تناقض کامل با "چهارمین کنوانسیون ژنو" قرار دارد، فرستاده می‌شدند.

از سال 1967، رژیم صهیونیستی اقدام به اعمال قوانین نظامی در کرانه باختری و نوار غزه کرد. در حال حاضر یکهزار و 500 پرونده مربوط به تخلفات علیه زندگی فلسطینیان در دادگاههای اسراییل موجود است.

اسراییل بعنوان یک نیروی اشغالگر، تحت قوانین بین‌المللی فقط مجاز به برگزاری دادگاههای نظامی در خاک اراضی اشغالی است. انهم در صورت اثبات حقانی و صد در صد و منصفانه جرم یک فلسطینی. دادگاههای اسراییل بندها و ماده‌های قید شده در کنوانسیونها و توافقنامه‌های بین‌المللی را نادیده گرفته‌اند. مثلا در کودک تحت بازجویی حق استفاده از وکیل را ندارد. این سیستم برای مدت 42 سال در تخلف کامل از قوانین و تعهدات بین‌المللی اجرا شده است.

اسراییل بعنوان یک نیروی اشغالگر، تحت قوانین بین‌المللی فقط مجاز به برگزاری دادگاههای نظامی در خاک اراضی اشغالی است. انهم در صورت اثبات حقانی و صد در صد و منصفانه جرم یک فلسطینی. دادگاههای اسراییل بندها و ماده‌های قید شده در کنوانسیونها و توافقنامه‌های بین‌المللی را نادیده گرفته‌اند. مثلا در کودک تحت بازجویی حق استفاده از وکیل را ندارد. این سیستم برای مدت 42 سال در تخلف کامل از قوانین و تعهدات بین‌المللی اجرا شده است

روند تخلف

طبق آمار موسسه المیزان برگرفته از برآورد سازمان زندانها در اسراییل و اراضی اشغالی، تعداد کودکان بازداشت شده در طی عملیات سرب مذاب افزایش یافت.

389 کودک در پایان ژانویه 2009 و 423 تن دیگر در پایان فوریه 2009. در سال 2009 گزارشی منتشر شد که طبق آن میزان افزایش 37.8 درصدی بازداشتها در سال 2008 را نشان میداد.

12 تا 13 ساله      16 درصد

14 تا 15 ساله       20 درصد

16 تا 17 ساله         64 درصد

کل                      100 درصد

از میان 61 کودکی که طبق آمار موسسه حقوق بشر فلسطین در سه ماهه اول 2009 در دادگاههای اسراییل محاکمه شده‌‌اند، اتهام 61 درصد آنها "پرتاب سنگ" بوده است. این امار در مقایسه با آمار 27 درصدی 2008، نشان میدهد که در ربع اول سال 2009، غالب کودکان در هنگام تظاهرات دستگیر شده‌اند. در ذیل میتوان به آمار را دید:

نوع اتهامات کودکان بازداشت شده

پرتاب سنگ

37 نفر

61 درصد

عضویت در سازمانهای ممنوعه

4 نفر

37 درصد

پرتاب مولوتوف کوکتیل

8

13

شلیک

1

2

همراه داشتن اسلحه

7

11

همراه داشتم مواد منفجره

4

6

کل

61

100

در سه ماهه اول 2009، 61 درصد مربوط به پرتاب سنگ محکوم به تحمل حبس بمدت کمتر از 12 ماه شدند. 28 درصد کودکان محکوم به تحمل حبس بیشتر از 12 ماهشدند.

در سه ماهه اول 2009، 61 درصد مربوط به پرتاب سنگ محکوم به تحمل حبس بمدت کمتر از 12 ماه شدند. 28 درصد کودکان محکوم به تحمل حبس بیشتر از 12 ماهشدند.

حکم

همه موارد 2008

موارد ژانویه و مارس 2009

زیر 6 ماه

41 درصد

87 درصد

6 تا 12 ماه

30

13

یم تا 3 سال

14

0

بیش از سه سال

15

0

مدت حبس تعیین شده برای کودکان

در 26 مارس 2009، 90 کودک در روستای هاریث در نزدیکی شفلیت دستگیر شدند. به گفته یک از شاهدان عینی، سرابزان اسراییلی نیمه شب به روستا ریختند ، کودکان را از خانه بیرون آورده و در مدرسه راهنمایی یک شبانه روز به حالت بازداشت نگاه داشتند. طبق گفته شهردار این روستا، عذر ارتش اسراییل برای بازداشت کودکان پرتاب سنگ به سمت خودروهای اسراییلی در جاده 505 بوده است. در این واقعه 4 نوجوان دستگیر شدند.

در روز 19 ژانویه 2009، یکی از واحدهای نظامی ارتش اسراییل وارد روستای "تور الغربیه" در نزدیکی "چنین" در شمال غربی کرانه باختری شد و 7 نوجوان را به اتهام پرتاب سنگ بازداشت کرد. بعدها 5 نفر از این 7 نفر مشاهدات خود را به موسسه حقوق بشر کودکان ابراز میکنند که طی آن مشخص میشود که ارتش اسراییل بین ساعات 11 شب تا 6 صبح فردا به تفحص و بازداشت مشغول بوده‌اند.

ترجمه:محمد رضا صامتی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع:

مرکز حقوق بشر "المیزان"

شورای جهانی دفاع از حقوق کودکان