تبیان، دستیار زندگی
تخریب زیرساختهای غزه یکی از تحفه¬های عملیات سرب مذاب در تضییع حقوق انسانی مردم بیگناه بود. در اوج بحران، ضربه زدن به قلب مردم غزه با نابودسازی زیرساختهای مهم همچون آب و بهداشت و مضاف بر آن جلوگیری از ارسال تسهیلات کمکی به این مردم مظلوم، اوج بیرحمی رژیم ص
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوج بیرحمی رژیم صهیونیستی

نابود سازی زیر ساختها در غزه


تخریب زیرساختهای غزه یکی از تحفه‌های عملیات سرب مذاب در تضییع حقوق انسانی مردم بیگناه بود. در اوج بحران، ضربه زدن به قلب مردم غزه با نابودسازی زیرساختهای مهم همچون آب و بهداشت و مضاف بر آن جلوگیری از ارسال تسهیلات کمکی به این مردم مظلوم، اوج بیرحمی رژیم صهیونیستی را نشان میدهد.


قسمت قبل: نابود سازی زیرساختها در غزه

تاثیر بر دسترسی به آب سالم

قعطی برق و آب در غزه جهنمی به پا کرده بود. علاوه بر گرسنگی و تشنگی، مسئله نظافت و بروز بیماریهای شدید مزید بر علت شده و امان از جان مردم غزه گرفته بود. در طی عملیات سرب مذاب، 500 هزار انسان شامل 250 هزار کودک و نوجوان دسترسی به آب لوله کشی را از دست دادند. 500 هزار نفر دیگر شامل 25 هزار کودک و نوجوان نیز چند ساعت در هفته به آب لوله کشی دسترسی داشتند. و یک سوم باقی مانده هم 4 الی 6 ساعت در هر دو یا سه روز به اب دسترسی داشتند. ماهها طول کشید تا این وضعیت درست شود. تا تاریخ 3 سپتامبر 2009، فقط 10 هزار نفر بدون دسترسی به آب مصرفی باقی ماندند. البته 60 درصد جمعیت کل غزه هم بطور مداوم به آب لوله‌کشی دسترسی نداشتند.

اصلاح وضعیت دسترسی به آب در غزه طی 15 ژانویه تا 14 جولای 2009

تاریخ

شمار بزرگسالان بدون دسترسی

کودکان و نوجوانان بدون دسترسی

15 ژانویه 2009

500 هزار نفر

250 هزار نفر

18 ژانویه  2009

400 هزار

200 هزار

9 فوریه 2009

50 هزار

25 هزار

2 مارس 2009

50 هزار

25 هزار

23 مارس 2009

40 هزار

20 هزار

30 مارس 2009

35 هزار

17 هزار و 500

2 آوریل 2009

32 هزار

16هزار

2 می 2009

28 هزار

14 هزار

23 ژوئن 2009

18 هزار

9 هزار

14 جولای 2009

10 هزار

5 هزار

تخریب سیستم آب وفاضلاب غزه موجب مخلوط شدن آب مصرفی با الودگیهای فراوان شد. آبهای مناطق "الزیتون"، "تل العواء"، و "شجاعیه" به هیچ وجه قابل آشامیدن نبود. در ماه فوریه، آزمایشگاه عمومی غزه اقدام به گرفتن 248 نمونه از اب چاههای غزه کرد که 45 مورد آن آلودگی شدید را نشان میداد. 50 الی 80 میلیون لیتر آب هد رفت و به دریای مدیترانه جاری شد.

عواقب وعوارض مربوط به سلامتی برای کودکان غزه

عملیات سرب مذاب و محاصره 2 ساله غزه موجب تخریب زیرساختها و الوده شدن منابع طبیعی بخصوص آب مصرفی شد. طبق امار نهادهای بهداشتی، بروز بیماریهای عفونی در کودکان بخصوص در سنین 0 تا 3 سال رشد 18 درصدی داشته است. سارمان بهداشت جهانی در پی اخطار جدی مبنی بر بروز بیماریهای بسیار در اثر مصرف آب و غذا آلوده از نهادهای بین‌المللی خواست تا هر چه سریعتر مردم غزه را در بازسازی تاسیسات زیرساختی خود یاری کنند.

آلوده شدن آب شهری، چاهی و سفره‌ای غزه با ورود نیترات به سیستم آن خطرانگیزتر شده و عملا جمعیت غزه را تهدید میکند. لذا مردم و بخصوص خردسالان در خطر ابتلا به عارضه افزایش هموگلوبین خون شده و منجر به مرگ آنها میشود.

هیچ شکی نیست که وضعیت وخیم زیر ساختها سلامتی و زندگی کودکان در خطر می‌اندازد. انسانهای غزه هم همانند دیگر نقاط جهان نیازمند پایگاهها و امکانات پزشکی هستند. اینجا انواع اسهال، اسهال خونی، و هپاتیت ویروسی را می‌بینیم. اینها همه نشانه استو نشانه اینکه آب اینجا الوده است.

کودکان که هیچگاه به اندازه بزرگسالان فهم از خطرات طبیعی ندارند. لذا حرجی به آنها نیست. انه اتفریح میخواهند و تنها تفریحشان شنا در ابهای مدیترانه‌ای است. تن به آب میزنند در تابستان. آنهم چه آبی. آب آلوده که سرشار از بیماریهای کشنده است. آیا میتوان براحتی جلوی انها را گرفت. میتوان همه آنها را کنترل کرد. دکتر یحیی عابد از دو پسآمد نگران کننده خبر میدهد. اول، موضع فوق الذکر و دوم، فصل زمستان و فقدان مسکن برای نوزادن.

مصاحبه با دکتر عابد، متخصص سلامت در غزه

هیچ شکی نیست که وضعیت وخیم زیر ساختها سلامتی و زندگی کودکان در خطر می‌اندازد. انسانهای غزه هم همانند دیگر نقاط جهان نیازمند پایگاهها و امکانات پزشکی هستند. اینجا انواع اسهال، اسهال خونی، و هپاتیت ویروسی را می‌بینیم. اینها همه نشانه استو نشانه اینکه آب اینجا الوده است. اگر این بیماریها رخ داده حتما بیماریهای دیگر هم رخ خواهد داد. مسئله محاصره یک طرف قضیه است و مسئله هجوم سیلی از بیماریها طرف دیگر. قبل از محاصره، انتفاضه را داشتیم و قبل از آن محاصره چندین ساله را. اینجا اوضاع بسیار بد است. نسبت بیماری کودکان اسراییلی به کودکان غزه، 1 به 10 است و این نشان از وضعیت آلودگی وحشتناک اینجا دارد. اسهال موجب سوء تغذیه و سوئ تغذیه موجب تضعیف سیستم ایمنی و تضعیف سیستم ایمنی موجب بروز سیلی از بیماریهای خطرناک میشود.

اوضاع پناهگاههای اینجا بسیار بد است . کار من درمان است نه تعمیر پناهگاهها. اخطار میدهم. زودتر این وضع باید سامان گیرد. زمستان که بیاید اما نوزادان را می‌برد. مرضی میگیرند که ما به آن میگوییم "زخم سرما". بسیاری از نوزادان در اینجا مرده‌اند. نه بخاطر ویروس یا باکتری. بلکه بخاطر وضعیت پناهگاه. نوزادان توان کنترل دمای بدن خود را ندارند. شیشه پنجره بسیار گران شده است. خانواده‌ها را یارای خرید آن نیست. پس نوزادان محکوم به مرگ شده‌اند.

ترجمه: محمدرضا صامتی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع:

مرکز حقوق بشر "المیزان"

شورای جهانی دفاع از حقوق کودکان