تبیان، دستیار زندگی
حمله به مدارس و تضییع حق تحصیل فلسطینیان،این قسمت روگاز تلخ خانواده عبید و خانواده هویله
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مذابگر زندگی مردم بی گناه


حمله به مدارس و تضییع حق تحصیل فلسطینیان،این قسمت روگاز تلخ خانواده عبید و خانواده هویله

قسمت قبل: قتلگاه خانواده‌ها

مذابگر زندگی مردم بیگناه

هیئت تحقیق سازمان ملل در پی عملیات سرب مذاب اعلام کرد که حمله به مدارس و استفاده از بمب فسفر سفید واقعیت داشته و هم اکنون بسیاری از کودکان و بزرگسالان دچار عوارض ناشی از آن هستند.

این هیئت حملات اسراییل به مدارس را "مسامحه‌کاری بزرگ" خواند. همچنین اسراییل تدابیر مناسب امنیتی جهت رعایت سلامت جان شهروندان غزه‌ای را رعایت نکرده است. علاوه براین، دولت اسراییل ضمن محکومیت جهت کشتار جمعی مردم بیدفاع و بیگناه، نسبت به تخریب اموال سازمان ملل مسئول و پاسخگو می‌باشد.

دولت اسراییل با علم به اینکه اثرات بمبهای مختلف می‌تواند برای سلامت و جان شهروندان بیدفاع بسیار مضر باشد، اثدام به پرتاب انواع بمب کرد و از تمامی قوانین بین‌المللی تخلف نمود.

تاثیرات مخرب روانی

طبق آمار وزارت آموزش و پرورش دلوت حماس، 922 دانش‌آموز دچار صدمات شدند. 732 مورد از آنها دچار مجروحیت شدید شدند. خیلی از این کودکان خانواده، دوست و عزیزان خود را از دست دادند. عملیات "سرب مذاب" از لحاظ روانی کودکان را به مرز نابودی کشاند. خشن‌ترین و دردآورترین صحنه‌ها را شاهد بوده‌اند. آنها هنوز از زندگی در خانه‌های خود می‌ترسند. بین 14 هزار تا 28 هزار کودک هم اکنون نیازمند درمان روانی هستند. عوارض ناشی از عملیات سرب مذاب شامل استرس، افسردگی، خشونت، اختلالات رفتاری، نگرانی، سکوت، بدخوابی و ترس می‌باشد.

بسیاری از این کودکان هم اکنون قادر به ایجاد روابط اجتماعی، تمرکز کردن بر  روی مسائل، مشکلات یادگیری و بهره‌بری از مهارتهای اکتسابی را  ندارند.

راندمان و کارایی عملکرد جامعه غزه بشدت کاهش یافته است. این امر نه تنها ناشی از تخریب زیرساختها بلکه وخامت اوضاع کودکان است.

این بخشی از اظهارات عمر هبید بعد از حادثه پیش امده می‌باشد:

"اخیرا امتحان آخر ترم داشتم. در سه درس افتادم. اصلا نمیتوانم به درس علاقه داشته باشم. دوستان مرده‌اند. برادرم مرده است. من از مدرسه نفرت پیدا کرده‌ام. نمیخواهم مطالعه کنم. خیلی عصبی شده‌ام. نسبت به خانواده‌ام بسیار پرخاشگر شده‌ام. اما آنها رعایت حال مرا میکنند. میفهمند که دست خودم نیست".

حسن هویله (12 ساله) که هنوز با "واکر" به این طرف و آنطرف میرود، خانه شده جایگاه همیشگی‌اش. او نیز اینچنین میگوید:

"جلوی درب خانه می‌نشینم و به بازی کردن بچه محلها با حسرت نگاه میکنم. تابستان نزدیک است و بچه –ها حسابی در حیاط مدرسه بازی میکنند. اما من نمیتوانم. ساعتها گریه میکنم. خانواده‌ام نگرانم هستند. شبها خواب ندارم.

در مردسه هم دیگر به درسهایم توجه ندارم. مدرسه را دوست دارم. اما در امتحانات اخیر اصلا موفق نبودم. هر روز به دکتر برای فیزیوتراپی میروم. خودم هم نمیتوانم به مدرسه بروم. پسر عمویم "محمد" مرا می‌برد. قبل از این اتفاقات شاگرد اول کلاس بودم".

"سرب مذاب" و محاصره بعد از آن، عملا چرخه‌های اموزش را نابود کرد. 5200 دانش‌اموز بی مدرسه شدند. و حالا برخی مدارس در دو شیفت یا سه شیفت فعالیت میکنند تا بلکه بتوان به انها درس اموخت.

"ازهر البنا" مادر فاطمه که در جریان مدرسه صورتش بشدت سوخت اینچنین میگوید: "فاطمه خواب و آرامش ندارد. هر شب خواب سربازان اسراییلی را می‌بیند که به خانه حمله کرده‌اند و او را یا میکشند و یا زخمی میکنند. دخترم رعشه گرفته است. درسش را نمی‌تواند بخواند. خیلی خط خوبی داشت. الان چون می‌لرزد نمیتواند خوب بنویسد. برای امتحان به مدرسه نمیرفت. کلی اصرار کردم تا رفت. اما همه امتحانهایش را خراب کرد. از تاریکی بشدت وحشت دارد. لکه‌های قهوه‌ای روی صورتش مانده و وقتی به زیر نور آفتاب میرود این لکه‌ها سیاه میشوند. نمی‌دانم چگونه باید آنها را درمان کرد.

مادر "مدلین الاشکر" میگوید: "الان دیگر دو پسرم بلال و محمد را از دست دادم. فقط صدری و مدلین برایم مانده‌اند. حال روحی مدلین بسیار وخیم است. اصلا نمیتواند درس بخواند. فراموشکار شده است. اغلب برای برادرانش گریه میکند. بدخوابی عجیبی پیدا کرده است.

خیلی از بچه‌های دیگر هم نتوانسته‌اند درس بخوانند. "سرب مذاب" زندگی‌شان را مذاب کرده است. آواره و بی‌خانمان در پناهگاهها همراه با خانواده زندگی میکنند.

تاثیرات مخرب تحصیلی

"سرب مذاب" و محاصره بعد از آن، عملا چرخه‌های اموزش را نابود کرد. 5200 دانش‌اموز بی مدرسه شدند. و حالا برخی مدارس در دو شیفت یا سه شیفت فعالیت میکنند تا بلکه بتوان به انها درس اموخت.

حقایق و ارقام

·        دست کم 260 مدرسه آسیب دیده و 18 مورد تخریب کامل شدند

·        نظام آموزشی غزه 440 هزار دانش آموز را در 640 مدرسه مدیریت میکند. برخی از انها در دو شیفت یا سه شیفت فعالیت میکنند

·        36 ساختمان از 640 ساختمان سازمان ملل در غزه در طی "سرب مذاب" آسیب جدی دید. 5 مورد آنها بعنوان پناهگاه مواقع اضطراری مورد استفاده قرار میگرفتند.

·        حداقل 26 کودک در داخل مدرسه، بیرون مدرسه و در مسیر مدرسه کشته شدند.

·        برای تعدیل و تلطیف شرایط اسفبار تحصیل، باید 105 مدرسه جدیدی ساخته شود.

نتیجه

عملیات سه هفته‌ای "سرب مذاب" علاوه بر استفاده از مردم بیگناه بعنوان سپر انسانی موجب کشته شدن دست کم 26 دانش اموز و بروز عوارض طویل المدت انسانی همچون معلولیتهای جسمی و روانی گردید. این عوارض هم در فرایند تحصیلی این داشن آموزان تاثیر بسیار مخربی داشته است و هم آینده آنها را شدیدا تحت الشعاع قرار خواهد داد. ضربات جبران ناپذیری که سالیان سال به این ملت مقاوم ضربه میزند.

ترجمه:محمدرضا صامتی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع:

مرکز حقوق بشر "المیزان"

شورای جهانی دفاع از حقوق کودکان