تبیان، دستیار زندگی
طبق ماده 51 چهارمین کنوانسیون ژنو، قدرتهای اشغالگر به هیچ عنوان اجازه مجبور کردن اسیر خود در انجام اعمالی که جزء عملیات نظامی محسوب میشود را ندارند. همچنین طبق ماده 51 اولین پروتکل الحاقی چهارمین کنوانسیون ژنو، طرفین مناقشه به هیچ وجه حق ندارند از شهروندا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پسر 9 ساله فلسطینی

نوجوانان فلسطینی: سپر انسانی جنگ


طبق ماده 51 چهارمین کنوانسیون ژنو، قدرتهای اشغالگر به هیچ عنوان اجازه مجبور کردن اسیر خود در انجام اعمالی که جزء عملیات نظامی محسوب می شود را ندارند. همچنین طبق ماده 51 اولین پروتکل الحاقی چهارمین کنوانسیون ژنو، طرفین مناقشه به هیچ وجه حق ندارند از شهروندان یکدیگر بعنوان سپر دفاعی جهت عملیاتها بهره ببرند. این عین مصداق قانون بین‌المللی است. طبق قانون دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی، استفاده از شهروندان بعنوان سپر دفاعی یک جنایت جنگی محسوب می شود.

قسمت قبل: امین در مسلخ

پسر 9 ساله ی فلسطینی

در 15 ژانویه 2009، سربازان اسراییلی به یک پسر بچه 9 ساله دستور می دهند که بایستد و کیف خود را جهت بازرسی باز کند. وقتی در حال تلاش برای باز کردن کیف بود، سرباز اسراییلی او را از موی سر گرفته، کشاند و به سمت دیوار می‌برد. سپس به سمت قف کیف شلیک میکند تا درون آن را وارسی کند.

محله تل الهواء در روز 15 ژانویه 2009 شاهد عمل وحشیانه سربازان اسراییلی بود. آنها طبقه اول یک خانه را تخریب کردند که در نتیجه آن خانه فرو نشست و 40 زن و مرد بیگناه به پایین سقوط کردند. سربازان بلافاصله بالای سر آنها حاضر شده و دستور دادند که قبل خروج از خانه خلع البسه شوند. ماجد (9 ساله) از ترس پشت مادرش قایم شده بود. یک سرباز او را می‌بیند و دستور میدهد که جلو بیاید. او را گرفته و به طرف دیوار هل میدهد. ماجد خود میگوید: "گفتم الان است که مرا بکشند. از وحشت خودم را خیس کردم. حتی جرات نمیکردم فریاد بزنم. سرباز با زبان عبری بر سر او فریاد میزند اما ماجد چیزی نمیفهمد.

ماجد اسلحه را روی سر خود می‌دید. چاره‌ای نداشت جز باز کردن کیف و بیرون ریختن تمامی ادوات درسی. یکی از کیفهایش قفل داشت. کودک 9 ساله نتوانست باز کند. سرباز اسراییلی از مویش گرفت و کشید و به سمت دیوارش برد. بعد به کیف شلیک کرد تا باز شود. به ماجد گفت که به سمت مادرش برود.

اینکه سخنگوی ارتش تمامی شهادتها را مزخرف خوانده و ارتش اسراییل را یک ارتش اخلاق‌مدار دانسته بسیار مضحک است. وقتی امثال من این وقایع را خود انجام داده و تایید هم میکنند، دیگر سخنان آن سخنگو مزخرفی بیش نیست. چگونه می‌توانم ورود گروه سربازان به خانه مردم بی‌دفاع را در حالیکه جهت خنده و تفریح ما گلوله از یمین و یسار آنها رد می‌شد را انکار کنم. نه، من خود در واقعه بودم و نمیتوانم دروغ بگویم.

ماجد و مادرش بمدت 5 ساعت در اتاق نگهداری میشوند. در طی این مدت مدام نور قرمز اسلحه خود را بر روی بدن اسیران گرفته و با ادای صدای شلیک آنها را تا سر حد مرگ می‌ترسانند. در حدود ساعت 3 بعدازظهر، به آنها دستور داده میشود که به صلیب سرخ بروند و با نگهداشتن پرچم سفید آزاد میشوند.

اظاهارت فوق الذکر از سوی یکی از سربازان اسراییلی تایید شده است. این شهادتها توسط سازمان "شکست سکوت" که نهاد حقوق بشری در اسراییل است گردآوری و در 15 جولای 2009 در یک کتاب ارائه شده است. سرباز اسراییلی گمنام که حاضر شده شهادت بدهد در طی عملیات سرب مذاب در غزه مشغول فعالیت بوده است و اسفاده از انسانها و بخصوص کودکان بعنوان سپر انسانی را تصدیق کرده است.

این سرباز اسراییلی در این کتاب اینچنین میگوید:

اینکه سخنگوی ارتش تمامی شهادتها را مزخرف خوانده و ارتش اسراییل را یک ارتش اخلاق‌مدار دانسته بسیار مضحک است. و وقتی امثال من این وقایع را خود انجام داده و تایید هم میکنند، دیگر سخنان آن سخنگو مزخرفی بیش نیست. چگونه می‌توانم ورود گروه سربازان به خانه مردم بی‌دفاع را در حالیکه جهت خنده و تفریح ما گلوله از یمین و یسار آنها رد می‌شد را انکار کنم. نه، من خود در واقعه بودم و نمیتوانم دروغ بگویم.

ترجمه: محمدرضا صامتی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع:

مرکز حقوق بشر "المیزان"

شورای جهانی دفاع از حقوق کودکان