تبیان، دستیار زندگی
امام رضا از آباء و اجداد طاهرینش علیهم السلام نقل مى كند كه امام حسین علیه السلام فرمود: پدرم امیرالمؤ منین در حال ایراد خطبه بود و مردم را براى جهاد تشویق مى فرمود. جوانى بر خاست و عرض كرد: یا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ارادت تا شهادت

ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا (علیه السلام) ، بر آن شدیم تا به یمن این میلاد پر خیر و برکت ، صفحه ی هنر مردان خدا را به حدیث زیبایی از آن امام همام ، مزین گردانیم  . با شد که در زمره ی پیروان راستینشان قرار گیریم . آمین

امام رضا از آباء و اجداد طاهرینشان علیهم السلام نقل مى كنند كه :

امام حسین علیه السلام فرمود: پدرم امیرالمؤ منین در حال ایراد خطبه بود و مردم را براى جهاد تشویق مى فرمود. جوانى بر خاست و عرض كرد: یا امیرالمؤ منین مرا از اجر و فضیلت رزمندگان در راه خدا آگاه فرما.

رزمنده

امیرمؤ منان فرمود: در مراجعت از جنگ ذات السلاسل ،كنار رسول الله سوار بر شتر بودم ، همین سؤ ال را كه تو از من كردى ، من از رسول خدا پرسیدم .

پیامبر اكرم فرمود: رزمندگان هنگامى كه تصمیم مى گیرند به جبهه بروند، خداوند آتش دوزخ را بر آنها حرام مى گرداند و برات آزادى از جهنم را برایشان امضا مى كند. هنگامى كه براى رفتن به جبهه مجهز مى شوند (لباس رزم مى پوشند و بند چكمه ها را محكم مى بندند، سلاح به دست مى گیرند و آمادگى كامل براى رفتن به جبهه پیدا مى كنند) خداوند به وجود این رزمندگان بر فرشتگان فخر و مباهات مى كند. زیرا فرشتگان به خلیفة اللهى انسان معترض بودند.

وَ اِذ قالَ رَبُّكَ لِلمَلائِكةِ اِنى جاعِلٌ فى الاَرضِ خَلیفَةً قالُوا اَتَجعَلُ فیها مَن یُفسِدُ فِیها وَ یَسفِكُالدِّماءَ وَ نَحنُ نُسَبِّحُ بِحَمدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ اِنى اَعلَمُ مالاتَعلَمُونَ - سوره بقره

آنگاه كه شهید مى خواهد بر زمین افتد به زمین نمى رسد تا اینكه حورى بهشتى به او بشارت مى دهد به آنچه خداوند براى او از كرامت و عزت وعده داده است .

هنگامى كه با خانواده و دوستانشان خداحافظى مى كنند، در و دیوار وجود برایشان مى گریند، و ازهمه گناهان بیرون مى آیند، چنانكه مار از پوستش بیرون مى آید. خداوند براى هر رزمنده اى به چهل فرشته مأموریت مى دهد او را از چهار طرف از خطرات حفظ نمایند، و رزمنده كار نیكى نمى كند مگر اینكه خداوند به او چند برابر پاداش مى دهد و براى هر روز، عبادت هزار عابد را كه هزار سال خدا را عبادت كرده باشد در نامه عمل وى مى نویسد. هنگامى كه در جبهه حاضر مى شوند و در مقابل دشمن مى ایستند، اگر همه دنیا جمع شوند، نمى توانند میزان ثواب یك رزمنده را محاسبه كنند.

وقتى به مقابله و مبارزه با دشمن برمى خیزند و دندانهایشان را بر هم مى فشرند و سلاحهاى خود را آماده و خشاب گذارى مى كنند و گام به گام به سوى دشمن نزدیك مى شوند، فرشتگان ، رزمندگان را با بالهایشان فرا مى گیرند و از خداوند فتح و پیروزى و ثبات قدم براى رزمندگان مى خواهند. و منادى ندا مى دهد بهشت در زیر سایه هاى شمشیرها و سلاحهاى رزمندگان است .

مسابقه«نجوا با شهدا»

زمانى كه یك رزمنده مورد اصابت گلوله یا تركش خمپاره و توپ قرار مى گیرد، گلوله خوردن براى او آسانتر از آشامیدن آب سرد و گوارا در تابستان است .

آنگاه كه شهید مى خواهد بر زمین افتد به زمین نمى رسد تا اینكه حورى بهشتى به او بشارت مى دهد به آنچه خداوند براى او از كرامت و عزت وعده داده است . چنانكه به مؤ من آل یاسین گفته شد.

قیلَ ادخُلِ الجَنَّةَ قالَ یا لَیتَ قَومى یَعلَمُونَ بِما غَفَرَلى رَبى وَ جَعَلَنى مِنَ المُكرَمینَ

داخل بهشت شو. گفت :

 اى كاش قوم من مى دانستند پروردگارم مرا بخشید و مرا در بهشت بسیار گرامى و بزرگ داشت .

هنگامى كه حوریهاى بهشتى سر شهید را به دامن گرفته و بدن او به آرامى بر روى زمین قرار مى گیرد،زمین به شهید مى گوید: آفرین بر روح پاكى كه از بدن پاك و طیب بیرون آمد. بشارت باد بر تو، زیرا خداوند براى تو چنان نعمتى بزرگ عطا فرموده كه هیچ چشمى تا كنون ندیده و هیچ گوشى نشنیده و به هیچ قلبى خطور نكرده است .

خداوند مى فرماید: هر كس شهید و خانواده شهید را راضى گرداند، مرا راضى نموده ، و هر كس آنان را اذیت كند، مرا اذیت نموده است .

خداوند به شهید مى فرماید: نگران همسر و فرزند، پدر ومادر خود مباش . زیرا من جانشین شهید در خانواده او هستم و امورات و مشكلات زندگى آنان را خود بر طرف مى سازم .

ویقول الله عز و جل : انا خلیفته فى اهله ، من ارضا هم فقد ارضانى ، و من اسخطهم فقد اسخطنى .

سپس مى فرماید: هر كس شهید و خانواده شهید را راضى گرداند، مرا راضى نموده ، و هر كس آنان را اذیت كند، مرا اذیت نموده است .

خداوند به شهیدان اجازه مى دهد در بهشت به هر جائى كه مى خواهند و اراده كنند بروند و تماشا كنند و از میوه هاى بهشتى بخورند.

خداوند به هر شهیدى هفتاد غرفه از غرفه هاى بهشتى اعطاء مى فرماید كه فاصله هر غرفه اى به اندازه فاصله بین صنعا و شام است و نور هر غرفه اى همه جا را روشن و نورانى مى سازد.

هر غرفه اى هفتاد در دارد. بر هر درى هفتاد پرده زربافت ، و در هر غرفه اى هفتاد خیمه و در هر خیمه اى هفتاد تخت طلائى كه پایه هایش از زمرد و زبرجد است ، برای هر تختى  هفتاد كنیز و هفتاد غلام آماده به خدمت باشند.

و امروز هم اسلام ، در تمام عرصه های علمی ، فرهنگی ، اعتقادی و ... در میدان جنگ با معاندین است .

آیا رزمنده ی این میدان هستیم تا به چنین مقامی در نزد خداوند متعال برسیم ؟


منبع :

برگرفته از کتاب کشکول جبهه

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی