تبیان، دستیار زندگی
کتاب «بوی تربت» نوشته سید ولی هاشمی که به خاطرات حلیمه عرب زاده طوسی همسر شهید محمد حسن قاسمی طوسی قائم مقام فرماندهی لشکر 25 کربلا می پردازد و به همت نشر شاهد در سال 1390 منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی یک شهید در کلام همسرش


کتاب «بوی تربت» نوشته سید ولی هاشمی که به خاطرات حلیمه عرب زاده طوسی همسر شهید محمد حسن قاسمی طوسی قائم مقام فرماندهی لشکر 25 کربلا می پردازد و به همت نشر شاهد در سال 1390 منتشر شده است.


بوی تربت
این کتاب یکی از جدید ترین کتابهای نشرشاهد است که حاصل خاطرات 10 ساله زندگی مشترک خانم حلیمه عرب زاده طوسی با شهید محمد حسن طوسی است.

کتاب بوی تربت در سه فصل با عنوان طلیعه داران انقلاب که از زمان آشنایی خانم عرب زاده با همسر شهیدش آغاز می شود و تا تولد تنها دخترشان ادامه می یابد.

درفصل دوم با عنوان حضور در میدان آتش و خون خاطرات از شروع جنگ و حضور شهید طوسی در جبهه شروع می شود و به معرفی مجروحیت ها و حضور در عملیات ها و وصیت نامه شهید طوسی پرداخته می شود.

در فصل سوم با عنوان در فراق یار و اشتیاق وصال به شهادت شهید طوسی و خاطراتی از او از کلام دوستان و خانواده اش ارائه شده است

و در بخش پایانی عکس ها و اسناد جالبی از این شهید بزرگوار گنجانده شده است.

گفتنی است ،شهید محمد حسن قاسمی طوسی در سال 1337 در روستای «طوسکلا» از توابع شهرستان نکاء دیده به جهان گشود.

بلافاصله پس از پیروزی برای حفظ دستاوردهای انقلاب، ابتدا در کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نکاء مشغول به کار شد سپس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان ساری به انجام وظیفه پرداخت.

اولین ماموریت ایشان در آغاز جنگ تحمیلی اعزام به شهر کامیاران برای درهم کوبیدن ضدانقلابیون بود که در آنجا با سرلشکر پاسدار «احمد متوسلیان» آشنا شد سپس در منطقه بانه کردستان به عنوان مسئول گروهان و در منطقه مهاباد به عنوان جانشین عملیات انجام وظیفه نمودند.

سردار طوسی در عملیاتهای مختلفی شرکت داشت. در عملیات والفجر 6 که برادرش «محمد ابراهیم» در آن به شهادت رسید و عملیاتهای بدر ، بیت المقدس، قدس 1و 2 ، مهران، والفجر 8 وکربلای 4 و5 و8 رشادتهای زیادی از خود نشان داد سردار طوسی قبل از شهادت چهار بار مجروح شد

سردار طوسی در سال 1358به عضویت رسمی سپاه در آمد و با سمت جانشین عملیات سپاه ساری مسئولیت پاکسازی جنگل های شمال را به عهده داشت.

در اسفند ماه سال 60 به منطقه جنوب اعزام شد و در عملیات قرار گاه خاتم الانبیا به عنوان نیروی گشت شناسایی مشغول خدمت شد پس از مراجعت از جبهه مدتی مسئول عملیات گیلان و مازندران شد اما پس از حدود 4 ماه مجدداً به جبهه عزیمت نمود و در اطلاعت عملیات لشکر 25 و پس از مدتی به دلیل شایستگی هایش مسئول عملیات لشکر 25 کربلا شد اما عملکرد شهید و رشادتها و توان مدیریتی او موجب شد که شهید بزرگوار به عنوان جانشین فرماندهی لشکر 25 کربلا برگزیده شد که تا زمان شهادت ایشان به طول انجامید در طول جنگ سردار طوسی در عملیاتهای مختلفی شرکت داشت.

در عملیات والفجر 6 که برادرش «محمد ابراهیم» در آن به شهادت رسید و عملیاتهای بدر ، بیت المقدس، قدس 1و 2 ، مهران، والفجر 8 وکربلای 4 و5 و8 رشادتهای زیادی از خود نشان داد سردار طوسی قبل از شهادت چهار بار مجروح شد.

سرانجام در 18 فروردین سال 1366 در عملیات کربلای 8 زمانی که مسئولیت جانشینی لشکر 25کربلا را بر عهده داشت درمنطقه شلمچه در اثر مجروحیت شدید به شهادت رسید اما پیکر مقدسش بعد از 8 سال در سال 1374 تشییع و در روستای طوسکلا (زادگاهش) به خاک سپرده شد.

سال 60 در پاکسازی جنگل در اثر برخورد ترکش نارنجک به چشم، سال 61 در خرمشهر و در اثر برخورد موج انفجار، سال 64 اصابت ترکش به دست راست در منطقه فاو، سال 65 اصابت ترکش به پشت ودست وسرانجام در 18 فروردین سال 1366 در عملیات کربلای 8 زمانی که مسئولیت جانشینی لشکر 25کربلا را بر عهده داشت درمنطقه شلمچه در اثر مجروحیت شدید به شهادت رسید اما پیکر مقدسش بعد از 8 سال در سال 1374 تشییع و در روستای طوسکلا (زادگاهش) به خاک سپرده شد.

از خانواده محترم طوسی سه شهید والامقام به نام های «محمد ابراهیم» ، «محمد حسین» و «سردار حسن قاسمی طوسی» تقدیم آرمان های مقدس انقلاب اسلامی شد.

روحشان شاد و یادشان گرامی

کتاب بوی تربت به همت نشرشاهد و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثار گران استان مازندران در تیراژ3 هزار نسخه و قیمت 3 هزار تومان در 233 صفحه در سال 1390 منتشر شد .

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع : نویدشاهد