تبیان، دستیار زندگی
مرحوم دکتر محمد قریب در سال 1288 در یک خانواده مذهبى در تهران متولد شد. پدرش مرحوم علی اصغر از مردم گركان از توابع آشتیان بود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر محمد قریب که بود؟
دکتر محمد قریب

مرحوم دکتر محمد قریب در سال 1288 در یک خانواده مذهبى در تهران متولد شد. پدرش مرحوم علی اصغر از مردم گركان از توابع آشتیان بود . دوران ابتدایی را در دبستان سیروس و متوسطه را در دارالفنون گذرانید.

وى در سال 1306 شمسى در زمره نخستین گروه دانشجویان ایرانى بود که براى ادامه تحصیل در رشته پزشکى به فرانسه رفتند. وى در پایان سال اول در شهر رن فرانسه موفق به دریافت جایزه لابراتور تشریح دانشکده پزشکى شد.

پس از گذراندن دوره سربازى در سال 1319 به عنوان دانشیار طب اطفال در دانشگاه به فعالیت علمى مشغول شد. وى ابتدا در بیمارستان رازى اداره بخش اطفال آن مرکز را بر عهده گرفت، سپس به بیمارستان هزار تختخوابى رفت و در آن بخش اطفال دایر نمود.

دکتر قریب در سال 1321 موفق به دریافت نشان عالى دولت فرانسه شد و در سال 1350 به عضویت هیأت مدیره انجمن بین‌المللى بیمارى‌هاى کودکان در آمد.

از مهمترین اقدامات ایشان بنیانگذارى و تأسیس اولین بیمارستان تخصصى کودکان یعنى بیمارستان مرکز طبى کودکان به همراه دکتر اهرى بود

وى در طول سالهاى فعالیت علمى خود در کنگره‌هاى بین‌المللى در کشورهاى مختلف از جمله فرانسه، آمریکا، کانادا، ژاپن، ترکیه و اتریش شرکت کرد و عضویت چندین مجمع علمى بین‌المللى را برعهده داشت. ایشان اولین تعویض خون را در ایران انجام داد و از بنیانگذاران انتقال خون در ایران بود.

مرحوم دکتر قریب در حین فعالیت علمی فعالیت سیاسی و اجتماعی نیز داشت به گونه ای که بارها در کلاس درس به اقدامات رژیم انتقاد نموده و پس از واقعه 28 مرداد 32 نیز بدنبال امضاء یک بیانیه به همراه 10 تن دیگر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه مانند مهندس بازرگان، دکتر سحابی و دکتر نعمت الهی به دستور شاه از دانشگاه اخراج شدند که این موضوع باعث افزایش محبوبیت ایشان در بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی شد.

از مهمترین اقدامات ایشان بنیانگذارى و تأسیس اولین بیمارستان تخصصى کودکان یعنى بیمارستان مرکز طبى کودکان به همراه دکتر اهرى بود.

مرحوم دکتر قریب در سال 1351 به هماچوری (دفع خون از دستگاه ادراری) مبتلا شدند که بعدها تشخیص سرطان مثانه داده شد و اقدامات درمانی انجام شده درایران و آمریکا تأثیر چندانی بر بیماری ایشان نداشته و سرانجام در روز سه شنبه اول بهمن ماه 1353 در بیمارستان مرکز طبی کودکان محل خدمت خود دارفانی را وداع کردند و طبق وصیت خودشان در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شدند. برای مراسم تدفین دکتر محمد قریب، آیت الله العظمی گلپایگانی نماز ایشان را اقامه فرمودند. از جمله شاگردان ایشان می توان به دکتر علی اکبر ولایتی اشاره کرد. روزگار قریب نام مجموعه تلویزیونی است که کیانوش عیاری درباره زندگی دکتر محمد قریب ساخته‌ است.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان

منبع:گروه اینترنتی ایران فانی، نوجوان ها

مطالب مرتبط:

بزرگ علوی

گولیلمو مارکونی (مخترع رادیو)

رهی معیری

مهدی آذر یزدی و کتاب‌هایی از جنس کودکان

پروفسور فاطمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.