تبیان، دستیار زندگی
او از پنج سالگی به فراگیری دانش نزد پدر خود پرداخت. او برای ادامه تحصیل به قزوین و سپس تهران مهاجرت کرد. وی در همین زمان و در حالی که بیش از 16 سال نداشت پس از چند دیدار با آیت الله طباطبائی مرجع بزرگ وقت درجه اجتهاد را دریافت کرد.مدت زمانی بعد عازم نجف ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبلغ اندیشه اتحاد اسلامی که بود؟
سید جمال‌الدّین اسدآبادی

سید جمال‌الدّین اسدآبادی در سال ۱۲۱۷ ه ش در اسدآباد، همدان به دنیا آمد.که ازاندیشمندان سیاسی و مبلغ اندیشه اتحاد اسلامی بود.

او از پنج سالگی به فراگیری دانش نزد پدر خود پرداخت. او برای ادامه تحصیل به قزوین و سپس تهران مهاجرت کرد. وی در همین زمان و در حالی که بیش از 16 سال نداشت پس از چند دیدار با آیت الله طباطبائی مرجع بزرگ وقت درجه اجتهاد را دریافت کرد.مدت زمانی بعد عازم نجف شد تا از درس کسانی چون شیخ مرتضی انصاری بهره جوید.از اساتید دیگر وی در نجف می‌توان به ملا حسین قلی همدانی اشاره کرد.

او طرفدار وحدت مسلمانان بود. و برای هویت دادن به مسلمانان در راستای این هدف تلاش می کرد

در سن ۱۸ سالگی در اکثر علوم رایج در آن زمان به مقام عالی رسید. وی در سال 1273 هجری سفر حج را به جای آورد و در بازگشت از سفر حج، به افغانستان رفت. ودر آنجا شریک اسرار دوست محمد خان امیر افغانستان شد. در جنگ هرات نیز همراه او بود. سپس به مصر رفت و با دانشمندان آنجا همنشین شد. او در مصر به خاطر دانش و کمالاتش بسیار معروف شد و در جامع ازهر منطق و فلسفه درس می‌داد. شیخ محمد عبده و گروهی از فضلای مصر در کلاس او حضور داشتند.

به پیشرفت و پذیرش علم و فن جدید با ارائه دلایل عقلی از تعالیم اسلام

به مبارزه با استبداد در کشورهای اسلامی که سرچشمه جدایی ملل اسلامی شده بودند می پرداخت

در لندن و پاریس مورد توجه مقامات سیاسی اروپا بود. در پاریس با همکاری شیخ محمد عبده به انتشار روزنامه عروه الوثقی مبادرت نمود. که فقط ۱۸ شماره از آن منتشر شد.بالاخره به حجاز سفر کرد و از بوشهر به ایران وارد شد و به تهران رفت و در خانه حاجی محمد حسن امین‌الضرب ساکن شد.

چند بار با ناصرالدین‌شاه ملاقات کرد و از ضرورت قانون گفت ولی شاه سخنان او را نپسندید و پس از مدتی امر به اخراج او از ایران کرد. از راه مازندران به قفقاز و بعد به مسکو وسن پترزبورگ* رفت. در سفری که به مونیخ رفت با ناصرالدین‌شاه و امین‌السلطان ملاقات داشت و به دعوت آنان دوباره به ایران بازگشت. مدتی در شاه‌عبدالعظیم بود که باز به دستور شاه او را بیرون کردند. به بغداد و بصره سپس به اروپا رفت.

او از تک نگری در دین پرهیز می کردو تفسیر های جدید و نو از دین و گسترش دامنه اجتهاد در همه مسائل سیاسی و اجتماعی را می پذیرفت

او پس از مدتی از چشم سلطان افتاد و حقوق او را قطع کردند و با فقر زندگی می‌کرد تا این‌که به سرطان فک مبتلا شد و او را جراحی کردند و در ۱۳۱۴ هجری قمری (۹ مارس ۱۸۹۷ میلادی) در استانبول درگذشت و در گورستان شیوخ دفن گردید. برخی از یاران سید عقیده داشتند که سید توسط عوامل سلطنت قاجاری(در تلافی ضدیت با نظام قاجار و قتل ناصر الدین شاه )مسموم شده و به قتل رسیده‌است.

*تلفظ صحیح این کلمه سن پترس بورگ  می باشد.

دوستان خوبم ما در اینجا تاحدودی از زندگی نامه این مجاهد نستوه را نگارش کردیم  و بقیه مطلب را به شما واگذار می کنیم .

تحقیقات خود را تا تاریخ 15/12/88 به آدرس

تبیان
ارسال نمایید
تا هم از مطالب خوب با نام خودتان درتاریخ18/12/88 درسایت استفاده کنیم و هم به بهترین مطلب جایزه بدهیم

مینو خرازی

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

****************************************************

مطالب مرتبط

خواهران برونته

آهنگسازان تاریخ

اختراع ذره بین

کورش کبیر

ارسطو معلم یونانی

وینتون سرف،پدر اینترنت

استاد سخن

الکساندر گراهام بل

خواب چهل سالگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.