تبیان، دستیار زندگی
زمستان از جمله فصل هایی است که بسیاری از مناظر طبیعی شکل دیگری به خود می گیرند و به گونه ای شاید آن را بتوان متفاوت ترین فصل سال نام برد. زمستان همراه با یخ و سرما زیبایی های مختلف را به همراه خود می آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگفتی‌های یخ زده طبیعت
زمستان از جمله فصل هایی است که بسیاری از مناظر طبیعی شکل دیگری به خود می گیرند و به گونه ای شاید آن را بتوان متفاوت ترین فصل سال نام برد. زمستان همراه با یخ و سرما زیبایی های مختلف را به همراه خود می آورد:

یکی از زیباترین مناظری که می توان در زمستان آن را دیدآبشارهای یخ زده است. این آبشارها معمولا همانطور که از جایی فرو می ریزند یخ بسته و بسیار زیبا می شوند. معروف ترین آبشار یخ زده دنیا در پکن قرار دارد. این آبشار که "میوان" نام دارد سالانه افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند و به عنوان بزرگترین هنرنمایی طبیعت شناخته می شود.

در جبهه جنوبی کوه دماوند آبشاری یخ زده وجود دارد که در جهان منحصر به فرد است. بلندی آن 7 متر و قطر آن 3 متر می‌باشد. یخ آن هیچ گاه ذوب نمی‌شود. در فصل تابستان، هر روز بر اثر تابش آفتاب در حدود ظهر و یک ساعت بعد از ظهر، دمای هوا به بالای صفر می رسد و به دنبال آن آب بسیار کمی جاری می‌شود و در حدود 4 بعد از ظهر، دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و یخ ذوب شده دوباره منجمد می‌شود و به این ترتیب آبشاری یخی پدید می‌آید که همواره یخ زده است.

غارهای یخی

یکی دیگر از شگفتی های زمستان را می توان در دل کوه و یا زمین دید جایی که غارهای یخی وجود دارد و هوای آن ها در تمام طول سال زیر 0 است.

شگفتی‌های یخ

این غارها معمولا همیشه پوشیده از یخ هستند و آب به سختی در آن ها حرکت می کند. غار "Eisriesenwelt" در اتریش یکی از برزگترین غارهای یخی است که تا به حال انسان ها توانسته اند آن را پیدا کنند.

بزرگترین دایره های یخی که معمولا 200 متر قطر دارند روی دریاچه های کشورهای نزدیک قطب ایجاد می شوند

دایره های یخی

یکی از زیباترین اتفاقاتی که در طبیعت رخ می دهد دایره های یخی است. این پدیده به این صورت است که یک دایره یخی در میان رودخانه و یا دریاچه ای ایجاد می شود به طوری که بسیار غیر طبیعی به نظر می رسد.

شگفتی‌های یخ

دلیل به وجود آمدن آن این است که گرداب های میانه های آب ممکن است بسیار آرام باشند و هوای سرد باعث یخ زدن آن ها می شود. بزرگترین دایره های یخی که معمولا 200 متر قطر دارند روی دریاچه های کشورهای نزدیک قطب ایجاد می شوند.

زمین خنجرهای یخ زده

یکی از زیباترین پدیده های طبیعی که تنها در شیلی می توانید آنرا ببینید، خنجرهای یخ زده است. این پدیده روی کوه ها بیشتر اتفاق می افتد و به علت سرد بودن بیش از اندازه هوا و همچنین حالت بارش برف به وجود می آید.

شگفتی‌های یخ

برف و یخ مانند خنجرهایی از دل زمین بیرون آمده و شکل جالبی به منطقه می دهند. البته قدم زدن در میان آن ها بسیار سخت و خطرناک است.

حباب زیر یخ

دریاچه ابراهام یکی از زیباترین مناظر را در زمستان دارد. این دریاچه در زمستان به دریاچه حباب ها شناخته می شود چرا که با یخ بستن سطح اب دیگر راهی برای خروج گازهایی که گیاهان کف دریاچه ایجاد می کنند نیست و آن ها قبل از رسیدن به سطح آب یخ می زنند.

شگفتی‌های یخ

این باعث شده است که سطح زیرین این دریاچه تماما از حباب های یخ زده پر شده باشد.

وقتی آب از لای شکاف های یخ های سطح دریاچه خارج می شود مولکول به مولکول به شکل گل در می آید و بسیار جالب و زیبا می شود

قفسه های یخی

یکی دیگر از زیباترین پدیده های جغرافیایی که می توانید در صورت یخبندان مشاهده کرد قفسه های یخی است. در این حالت زمین به صورت قفسه های مختلف بخش بنده شده و یخ ها بخش های مختلف را از یکدیگر جدا می کند.

شگفتی‌های یخ

 البته این پدیده چند سالی است که کمتر دیده می شود و از سال 2008 اخطارهایی برای نابودی آن داده شده است. این پدیده به علت گرمایش زمین به این صورت در اماده است.

گل های یخ زده

یکی از شگفتی های قطب جنوب گل های یخ زده است. این گل ها از یخ زدن آب هایی به وجود می آید که روی شاخه ها هستند .

شگفتی‌های یخ

 همچنین وقتی آب از لای شکاف های یخ های سطح دریاچه خارج می شود مولکول به مولکول به شکل گل در می آید و بسیار جالب و زیبا می شود. البته همچنان دانشمندان راز به وجود آمدن آن ها به شکل گل را نمی دانند.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:مشرق، ویکیپدیا

مطالب مرتبط:

حس هفتم در پرندگان مهاجر

شگفتی‌های اقیانوس

موجودات نورانی دنیا

هایمانوبیس،حشره‌ای به شکل گل

هشت پای راه راه آبی و سفید

15 شگفتی بدن انسان که شاید همه ندانند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.