تبیان، دستیار زندگی
در عمق 2.8 کیلومتری اقیانوس،‌ موجود بندبند تازه‌ای کشف شده که در هیچ یک از دسته بندی‌های موجود برای جانوران جای نمی‌گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بندبندی در اعماق اقیانوس

کرم بندبند

موجودی عجیب غریب در تاریکی های اقیانوس

در عمق 2.8 کیلومتری اقیانوس،‌ موجود بندبند تازه‌ای کشف شده که در هیچ یک از دسته بندی ‌های موجود برای جانوران جای نمی‌گیرد. این موجود تازه با همه موجوداتی که دیده‌اید یا توصیف شان را شنیده‌اید فرق دارد.

اعماق تیره و تاریک اقیانوس یکی از مرموزترین مکان‌ های زمین است. اعماق اقیانوس شرایط ویژه‌ای دارد که هر موجود زنده‌ای نمی‌تواند در آن دوام بیاورد. شاید به همین دلیل کشف یک موجود زنده تازه که محققین آن‌ را روح‌ مانند توصیف کرده‌اند، علاوه بر جذابیت‌های کشف یک گونه تازه از موجودات زنده، جذابیت اکتشافی جدید در دنیایی تیره و تار و مرموز را هم به همراه دارد.

محققین موفق شدند موجود بندپای روح‌ مانندی را در عمیق‌ترین دسترسی‌های اقیانوس بین اندونزی و فیلیپین کشف کنند. این موجود بندبند شبیه کرم یا شاید بهتر است بگویم هزارپا است. طول آن به بیش از 9.4 سانتیمتر می‌رسد که در نوع خودش خیلی هم بزرگ است. این موجود با استفاده از دو ردیف زایده‌ های پارومانند بسیار ظریف که دو طرف بدنش قرار گرفته ‌اند،‌ شنا می‌کند.

اما در آن شرایط خاص، این کرم بندبند چه ‌طور از محیط خود با خبر می ‌شود؟

مشاهدات محققین نشان می‌دهد که ده شاخک حساس که به سر آن چسبیده‌اند و شش جفت حفره که روی گردنش قرار گرفته‌اند، ‌به این موجود کمک می‌کنند در زیر آب بوها و مزه‌ها را احساس کند.

کرم بندبند

این کرم بندبند در ارتفاع 100 تا 200 متر از کف اقیانوس زندگی می کند،‌ لایه‌ای که به گفته دانشمندان هنوز ار نظر جانورشناسی و گیاه‌شناسی کشف ‌نشده باقی مانده است. تا جایی که دانشمندان معتقدند، اگر بتوانند به این عمق سفر کنند، ‌نیمی از جانورانی که خواهند دید، کاملا برای شان ناشناخته خواهند بود.

دلیل مهم ناشناخته ماندن این عمق، ابزارهای در دسترس محققان بوده که یا قادر به رفتن به اعماق زیاد نبوده‌اند.

فرآوری: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان


* مطالب مرتبط:

گربه ماهی‌ كه چوب می خورد

خونخوار آفریقایی، موش می‌خورد!

پروانه‌های ابریشم‌باف اقیانوس

نیمروی شناور

میمون ها به جکوزی می روند

خیار دریایی

ماهی کوری که می بیند

ماهی با لباس غواصی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.