تبیان، دستیار زندگی
این جانور کمیاب است و امروزه فقط در بخش های کوچک از سرزمین های غربی آفریقا، به ویژه در جنگل های کشور لیبریا یافت می شود. اسب آبی کوتوله بسیار کوچکتر از اسب آبی بزرگ است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسب آبی کوتوله

این جانور کمیاب است و امروزه فقط در بخش های کوچک از سرزمین های غربی آفریقا، به ویژه در جنگل های کشور لیبریا یافت می شود.

اسب آبی کوتوله

اسب آبی کوتوله بسیار کوچکتر از اسب آبی بزرگ است. درازای بدنش 5/1 تا  2 متر  و بلندی آن نزدیک به 80 سانتیمتر، و وزن آن در حدود 270 کیلوگرم است. دم این جانور کوتاه است و درازای آن به 18 سانتیمتر می رسد.

رنگ پوست اسب آبی کوتوله قهوه ای نزدیک به سیاه است که همیشه بر اثر ترشح مایع لزج و شفافی مرطوب می ماند. غذای این جانور گیاهان آبزی، برگ بوته ها، درختچه ها و علف های گوناگون است. نوزاد به هنگام تولد 4 تا 6 کیلوگرم وزن دارد و در 4 یا 5 سالگی بالغ می شود. اسب آبی کوتوله نزدیک به 35 سال عمر می کند.

اسب آبی کوتوله، برعکس اسب آبی بزرگ، کمتر در آب به سر می برد و اغلب به تنهایی یا همراه جفت خود در نزدیکی رودخانه ها و دریاچه های درون جنگل های انبوه زندگی می کند. این جانور بسیار ترسوست و به هنگام احساس خطر به سرعت می گریزد و به نزدیکترین رودخانه یا برکه پناه می برد. نسل این جانور، به سبب شکار بی رویه ی بومیان برای استفاده از گوشت آن، در خطر نابودی است.

اسب آبی در گذشته های دور در رودخانه های سراسر قاره ی آفریقا فراوان بود. نزدیک به 4000 سال پیش، در مصر باستان، اسب های آبی بزرگ آن قدر زیاد بودند که زیان های هنگفت به کشتزارها و باغ ها وارد می کردند.

اسب آبی در گذشته های دور در رودخانه های سراسر قاره ی آفریقا فراوان بود.

اسب آبی کوتوله

نزدیک به 4000 سال پیش، در مصر باستان، اسب های آبی بزرگ آن قدر زیاد بودند که زیان های هنگفت به کشتزارها و باغ ها وارد می کردند. از این رو، کشاورزان مصری هر ساله بسیاری از آن ها را می کشتند.

امروزه در مصر اسب آبی یافت نمی شود. در جاهای دیگر آفریقا نیز شکارچیان و کشاورزان آن ها را می کشند یا از وارد شدن آنها به کشتزارها جلوگیری می کنند. به همین سبب، جای زندگی اسب آبی روز به روز تنگ تر می شود.

بومیان آفریقا نیز اسب های آبی را برای استفاده از گوشت و عاج آن ها شکار می کنند. همین شکار بی رویه و تنگ تر شدن محیط زندگی آن ها به سبب گسترش کشتزارها روز به روز از عده ی اسب های آبی می کاهد و نسل آن ها را با خطر نابودی روبه رو می کند.

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان

تهیه و تنظیم:نعیمه درویشی_تصویر:مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

مارمولک های دم برگی

هیولاهایی که با شما زندگی می‌کنند

اکالیپتوس خانه ی کوآلا

حیوانات شبگرد

هرگز دو گور خر مشابه هم نیستند

سیاه گوش

پلنگ برفی

صاریغ ویرجینیا

خرگوش دریایی

خرس قطبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.