تبیان، دستیار زندگی
کوسه ماهی‏هایی هستند که قبل از دایناسورها وجود داشتند. 368 نوع کوسه در آب‏های سراسر جهان زندگی می‏کنند. آنها در اقیانوس‏ها، روردخانه‏ها و دریاچه‏های عمیق نیز وجود دارند. کوسه‏ها بچه‏زا هستند. آنها خیلی سریع شنا می‏کنند؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانوری قدیمی تر از دایناسور
کوسه

کوسه ماهی‏هایی هستند که قبل از دایناسورها وجود داشتند. 368 نوع کوسه در آب‏های سراسر جهان زندگی می‏کنند. آنها در اقیانوس‏ها، روردخانه‏ها و دریاچه‏های عمیق نیز وجود دارند.

کوسه‏ها بچه‏زا هستند. آنها خیلی سریع شنا می‏کنند؛ ولی با وجود جثه‏ی بزرگ، هنگام شنا کردن هیچ موجی یا حرکتی در آب ایجاد نمی‏کنند.

برخی از دانشمندان معتقدند که کوسه‏ها حیواناتی باهوش هستند و سرعت یادگیری آنها خیلی زیاد است.

اندازه

کوسه‏ها در اندازه‏های مختلف وجود دارند. بعضی از آنها به اندازه‏ی کف دستی و بعضی دیگر هم بزرگ‏تر از یک اتوبوس هستند؛ اما بیش از نیمی از 368 نوع کوسه که در جهان وجود دارد، زیر یک متر هستند.

شکل

بیشتر کوسه‏ها شبیه قایق هستند. به همین دلیل به راحتی در میان‏ آب‏ها سر خورده و جلو می‏روند. بعضی از کوسه‏ها هم بدن دراز و کشیده دارند و به راحتی می‏توانند در شن‏های کف دریا فرو بروند.

گونه‏ای دیگر از کوسه‏ها هم پوزه دارند. کوسه‏های سرچکشی هم سرپهنی دارند.

گوبلین (goblin) کوسه‏ها نیز روی سر خود برآمدگی بزرگی دارند.
کوسه

گونه‏های مختلف کوسه‏ها

368 نوع کوسه وجود دارد که به 30 خانواده تقسیم شده‏اند. این 30 خانواده از کوسه‏ها در زندگی و آنچه می‏خورند با هم فرق دارند. همچنین در شکل، اندازه، رنگ و... نیز با هم متفاوت هستند. بعضی از کوسه‏ها خیلی کمیاب هستند؛ مانند کوسه‏ی سفید بزرگ.

کوسه

بغصی ازکوسه‏ها خیلی آرام هستند؛ مانند کوسه‏ی سگ ماهی.

از انواع کوسه‏ها نیز می‏توان کوسه‏ی باله سیاه، کوسه‏ی چانه سفید، کوسه ماهی، کوسه‏ماهی دم دراز، کوسه‏ی سرچکشی، کوسه‏ی نوک تیز، کوسه‏ی پلنگی، کوسه‏ آبی را نام برد.

حواس کوسه‏ها

کوسه‏ها حس شنوایی خوبی دارند و می‏توانند صداها را از فاصله‏های خیلی دور بشنوند؛ اما آنها هر چه به شکار نزدیک‏تر شوند حس بویایی‏شان بیشتر فعال می‏شود؛ به طوری که آنها می‏توانند بوی خون را از فاصله‏های خیلی دور تشخیص دهند. کوسه‏ها منافذی کوچک دارند که می‏توانند امواج الکتریکی را که از حرکت حیوانات به وجود می‏آید به راحتی جذب کنند. این منفذها مانند یک حس اضافی برای کوسه‏هاست که به آنها در شکل کمک می‏کند.

کوسه

اسکلت

کوسه‏ها بر خلاف ماهی‏های استخوانی، اسکلت بدن‏شان از غضروف درست شده است که خیلی قابل انعطاف است؛ اما به محکمی استخوان هم نیست.

دندان

کوسه‏ها زیادی دندان در یک زمان دارند؛ اما آنها غذای خود را نمی‏جوند و به صورت تکه‏های بزرگ قورت می‏دهند.

کوسه‏ها پنج ردیف دندان دارند که دندان‏های جلویی آنها بزرگ‏تر است و کار بیشتری هم انجام می‏دهند. زمانی که یکی از دندان‏های کوسه آسیب دیده و از بین برود، دندان دیگری جایگزین آن دندان می‏شود.

کوسه

تغذیه‏ی کوسه‏ها

بعضی‏ از کوسه‏ها مانند کوسه‏ی سفید یا کوسه‏ی سرچکشی از ماهی‏ها، پستانداران آبزی و یا کوسه‏های کوچک‏تر تغذیه می‏کنند. گونه‏ای دیگر از کوسه‏ها هم از خرچنگ‏ها و سخت‏پوستان دریایی تغذیه می‏کنند.

نوعی دیگر از کوسه‏ها مانند کوسه‏ وال‏ها از حیوانات کوچک‏تر و ... تغذیه می‏کنند. آنها با دهان بازشنا می‏کنند و مقدار زیادی از حیوانات ریز را بلعیده و می‏خورند.

کوسه

آیا کوسه‏ها می‏خوابند؟

خواب و استراحت ماهی‏ها و کوسه‏ها مانند انسان‏ها نیست. آنها دوره‏ی فعال و غیرفعال دارند. نوعی کوسه‏ها در دوره‏ی غیرفعال برای استراحت در شن‏ها فرو می‏روند و گونه‏ای دیگر هم در سطح آب بی‏حرکت مانده و استراحت می‏کنند.

آیا کوسه‏ها برای انسان‏ها خطرناک هستند؟

کوسه‏ها از آبزیان بزرگ و حمله‏ور هستند که حدود 25 نوع از کوسه‏ها شناخته شده‏اند که به انسان‏ها حمله می‏کنند.

کوسه‏ی سفید، کوسه‏ی پلنگی، کوسه آبی برای انسان‏ها خطرناک‏تر هستند، زیرا این کوسه‏ها در نزدیک ساحل شنا می‏کنند و کسانی که برای شنا به ساحل دریا می‏روند، ممکن است شکار کوسه‏ها شوند.

کوسه

منبع :ماهنامه پوپک

تنظیم : بخش کودک ونوجوان

********************************************

مطالب مرتبط

زندگی دو پرنده آبزی

کرم پادار

اسب دریایی

جانوران بزرگ با بدنی بشکه ای

دنیای زیبای اسبها

آیا یک موش کور می‏تواند ببیند؟

گذراندن زمستان در خواب

وقتی در خطرم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.