تبیان، دستیار زندگی
13 شهریور روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، نابغه ی بزرگ ایرانی، نامگذاری شده است. ابوریحان بیرونی از دانشمندان بزرگ ایرانی، در زمینه های ستاره شناسی، ریاضی، فلسفه،فیزیک، ... بود. وی در همه ی زمینه ها به خصوص در علم نجوم راه گشای بسیاری از مسائل بود.ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره شناسی در زیر باران
ستاره شناسی در زیر باران

13 شهریور روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، نابغه ی بزرگ ایرانی، نامگذاری شده است.

ابوریحان بیرونی از دانشمندان بزرگ ایرانی، در زمینه های ستاره شناسی، ریاضی، فلسفه،فیزیک، ... بود.

وی در همه ی زمینه ها به خصوص در علم نجوم راه گشای بسیاری از مسائل بود.برای خواندن شرح حال و زندگینامه وی می توانید به مطالب مرتبط در پایین صفحه مراجعه کنید.

حکایتی از ابوریحان بیرونی

آورده اند که روزی

ابوریحان بیرونی به همراه یکی از شاگردانش جهت مطالعه و بررسی ستارگان از شهر محل سکونتش بیرون رفتند و در بیابان کنار یک آسیاب استقرار یافتند. تا اینکه غروب شد و کمی هم از شب گذشت که آسیابان بیرون آمد و خطاب به ابوریحان و شاگردش گفت که میخواهد درب آسیاب را ببندد اگر میخواهید داخل بیاید همین الان با من داخل شوید چون من گوشهایم نمیشنود و امشب هم باران میاید شما خیس میشوید و نصف شب هم هر چقدر درب را بزنید من نمیشنوم و شما باید زیر باران بمانید!

ناگهان

شاگرد ابوریحان سخنان آسیابان را قطع کرد و گفت مردک چه میگوئی؟ اینکه اینجا نشسته بزرگترین دانشمند و ریاضیدان و همچنین منجم حال حاضر دنیاست و طبق محاسبات ایشان امشب باران نمی آید! آسیابان گفت به هر حال من گفتم من گوشهام نمیشنود و شب اگر شما درب را بزنید من متوجه نمیشوم.
ستاره شناسی در زیر باران

شب از نیمه گذشت باران شدیدی شروع به باریدن کرد و ابوریحان و شاگردش هر چه بر درب آسیاب کوفتند آسیابان بیدار نشد که نشد تا اینکه صبح شد و آسیابان بیرون آمد و دید که شاگرد و استاد هر دو از شدت سرما به خود میلرزند و هر دو با هم به آسیابان گفتند که تو از کجا میدانستی که دیشب باران میاید؟

آسیابان جواب داد من نمیدانستم سگ من میداند! شاگرد ابوریحان گفت آخر چگونه سگ میداند که باران میآید ؟ آسیابان گفت چون هر شبی که قرار است باران بیاید سگ به داخل آسیاب میاید تا خیس نشود". ناگهان صدای ابوریحان بلند شد و گفت: خدایا آنقدر میدانم که میدانم به اندازه یک سگ، هنوز نمیدانم.

نصیر شاقلانی
تهیه و تنظیم: مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

ابوریحان نابغه بزرگ ایرانی (1)

ابوریحان نابغه ی بزرگ ایرانی2

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.