تبیان، دستیار زندگی
در روز قیامت، پرهیزكاران وارد بهشت مى شوند و براى همیشه در آن جا مى مانند. پروردگار مهربان مى فرماید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قران کریم

٣)  جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ٤٥ الى ٦٦ سوره‌ی حِجْر

خبر بده

در روز قیامت، پرهیزكاران وارد بهشت مى‏شوند و براى همیشه در آن‏جا مى‏مانند. پروردگار مهربان مى‏فرماید:

 به راستى پرهیزكاران در باغ‏ها و چشمه‏هایند. با سلام و ایمنى در آن داخل شوید. و آن‏چه كینه در سینه‏هایشان است، بیرون مى‏كشیم؛ برادرانه بر تخت‏هایى روبروى هم هستند. در آن‏جا نه رنجى به آنان مى‏رسد و نه از آن‏جا بیرون رانده مى‏شوند. به بندگانم خبر بده كه به راستى من آمرزنده‌ی مهربانم و این كه عذابم، عذابى دردناك است.

آیات 45 الى 50


 میهمانان حضرت ابراهیم (ع)

روزى، چند فرشته به شكل انسان به خانه‌ی حضرت ابراهیم(ع) رفتند. حضرت ابراهیم(ع) كه بسیار مهمان‌دوست و مهربان بود به آنان خوش‏آمد گفت و گوساله‏اى بریان برایشان آماده ساخت. اما خیلى زود متوجه شد كه میهمانانش به سوى غذا دست دراز نمى‏كنند و چون آنان را نمى‏شناخت، نگران شد و گفت: «ما از شما مى‏ترسیم.» فرشتگان گفتند: «نترس! ما از سوى پروردگارت مأموریم كه به تو مژده دهیم به زودى داراى فرزند پسر خواهى شد.» حضرت ابراهیم(ع) با تعجب پرسید: «چگونه چنین چیزى ممكن است؟ من كه پیرمردى هستم و همسرم پیر و نازاست. ما چگونه فرزند خواهیم داشت؟» فرشتگان پاسخ دادند: «این مژده از جانب خداست و تو نباید از رحمت خدا ناامید شوى.» و حضرت ابراهیم(ع) گفت: «فقط گمراهان از رحمت خدا ناامید مى‏شوند.» داستان را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و از میهمانان ابراهیم، به آنان خبر بده. هنگامى كه بر او وارد شدند و سلام كردند. گفت: ما از شما مى‏ترسیم! گفتند: نترس! كه ما تو را به پسرى دانا مژده مى‏دهیم. گفت: آیا با وجود این كه پیرى من فرا رسیده به من مژده مى‏دهید؟ چه مژده‏اى به من مى‏دهید؟ گفتند: ما به حق به تو مژده دادیم. پس از ناامیدان نباش! گفت: چه كسى جز گمراهان از رحمت پروردگارش ناامید مى‏شود؟

آیات 51 الى 56


 مأموریت مهم

حضرت ابراهیم(ع) از فرشتگان پرسید: «كار مهم شما چیست؟» گفتند: «ما مأموریم نزد لوط(ع) برویم و به او خبر دهیم كه قومش دچار عذاب خواهد شد. البته لوط(ع) و خانواده‏اش را نجات مى‏دهیم به جز زنش، كه باید در شهر بماند و با بقیه‌ی مردم عذاب شود.» دنباله‌ی داستان در قرآن چنین است:

 گفت: اى فرستادگان، كار مهم شما چیست؟ گفتند: ما به سوى قوم گناهكاران فرستاده شده‏ایم. به جز خانواده‌ی لوط، كه ما حتماً همه‌ی آنان را نجات مى‏دهیم، به جز زنش كه مقدّر كردیم از باقى ماندگان باشد.

آیات 57 الى 60


 پُشت سرتان را نگاه نكنید

فرشتگان، نزد حضرت لوط(ع) رفتند؛ سلام كردند و گفتند كه میهمان او هستند. لوط(ع) كه بسیار مهربان و مهمان‌دوست بود ،به آنان سلام كرد و خوش‏آمد گفت؛ ولى چون از گمراهى مردمش خبر داشت، با نگرانى به مهیمانانش گفت: «من شما را نمى‏شناسم.» آنان گفتند: «ما فرشتگان و فرستادگان پروردگارت هستیم؛ و آمده‏ایم كه به تو خبر دهیم فردا صبح قومت دچار عذاب الهى مى‏شوند. پاسى از شب گذشته، همراه خانواده‏ات از شهر خارج شو. خانواده‏ات از جلو حركت كنند و تو پشت سرشان برو و مراقب باش كسى جا نماند و كسى پشت سرش را نگاه نكند و با سرعت به جایى كه فرمان داده مى‏شود بروید.» داستان در قرآن چنین ادامه یافته است:

 پس وقتى فرستادگان، نزد خانواده‌ی لوط آمدند، گفت: به راستى شما مردمى ناشناسید. گفتند: بلكه براى چیزى نزدت آمده‏ایم كه در آن شك داشتند و ما برایت حق را آوردیم و به راستى ما راستگویانیم. پس پاسى از شب گذشته، خانواده‏ات را حركت بده و پشت سرشان برو و هیچ یك از شما پشت سر خود را نگاه نكند و به هر جا دستور داده مى‏شود، بروید؛ و او را از آن امر، آگاه كردیم كه صبحگاهان نسل آنان بریده خواهد شد.

آیات 61 الى 66

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء چهاردهم قرآن کریم، آیات ١ الى ٩٩ سوره‌ی حِجْر

سوره ی حجر آیات ٢٢ الی ٤٤

سوره ی حجر آیات ١ الی ٢١

سوره ی ابراهیم آیات ٣١ الی ٥٢


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.