تبیان، دستیار زندگی
بهشتى كه به پرهیزكاران وعده داده شده است، چنین است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٩) جزء سیزدهم قرآن کریم، آیات ٣٥ الی ٤٣ سوره ی رعد

 مَثَل بهشت

بهشتى كه به پرهیزكاران وعده داده شده است، چنین است:

 مَثَل بهشتى كه به پرهیزكاران وعده داده شده است: از پاى آن رودها جارى است، میوه‏ها و سایه‏اش همیشگى است. این است عاقبت كسانى كه پرهیزكارى كردند و عاقبت كافران آتش است.

آیه‌ی 35


 مأمورم كه خدا را بپرستم

بسیارى از پیروان حضرت موسى(ع) و حضرت عیسى(ع)، در انتظار ظهور حضرت محمد(ص) بودند. گروهى از آنان پیامبرى او را پذیرفتند و به او ایمان آوردند و از این كه به آخرین پیامبر خدا ایمان آورده بودند، بسیار خوشحال بودند؛ اما گروهى بر اثر دنیادوستى و لجاجت، ایمان نیاوردند. خداوند مهربان، به پیامبر(ص) فرمود:

 و كسانى كه به آنان كتاب دادیم به آن‏چه به تو نازل شده شاد مى‏شوند. و بعضى از گروه‏ها كسانى هستند كه بخشى از آن را انكار مى‏كنند. بگو: جز این نیست كه من مأمورم كه خدا را بپرستم و براى او شریك نگیرم. به سوى او دعوت مى‏كنم و بازگشتم به سوى اوست.

آیه‌ی 36

 همسر و فرزند دارد

تمام پیامبران پیشین از میانِ مردمِ خودشان برگزیده شده بودند؛ با این حال مشركان و كافران از روى لجاجت و بهانه‏جویى مى‏گفتند: «چرا خداوند پیامبرش را از میان مردم انتخاب كرده و او چگونه پیامبرى است كه همسر و فرزند دارد.» و مى‏گفتند: «معجزه‏اى غیر از قرآن بیاور تا به تو ایمان بیاوریم.» گاه پیامبر(ص) دوست داشت معجزه‏اى بیاوَرَد تا شاید آن گمراهان از لجاجت و بهانه‏جویى دست بردارند و ایمان بیاورند؛ اما هیچ پیامبرى جز به فرمان خدا معجزه‏اى نمى‏آورد و هر امتى برنامه و كتاب مخصوص زمانِ خود را دارد. خداوند یگانه مى‏فرماید:

 و این چنین آن را حكمى عربى نازل كردیم و اگر بعد از دانشى كه به تو رسیده از هوس‏هاى آنان پیروى كنى، در برابر خدا هیچ یار و نگهدارنده‏اى نخواهى داشت. و به یقین پیش از تو پیامبرانى فرستادیم و براى آنان همسران و فرزندانى قرار دادیم و هیچ پیامبرى نبود كه جز با اجازه‌ی خدا نشانه‏اى بیاوَرَد. براى هر زمانى، كتابى است.

آیات 37 و 38


 اصل كتاب نزد اوست

مشركان مى‏گفتند: «اگر تمامِ كتاب‏هاى آسمانى از سوى خداوندى یگانه نازل شده‏اند، چرا قرآن بعضى از قوانینِ تورات و انجیل را تغییر داده است؟» خداوند مهربان كه با تكامل زندگى بشر، بعضى از قوانین را كامل كرده، مى‏فرماید:

 خدا آن‏چه را بخواهد نابود مى‏كند یا پایدار مى‏گرداند و اصل كتاب، نزد اوست.

آیه‌ی 39


 حساب مردم با خداست

خداوند مهربان، به پیامبر(ص) مى‏فرماید كه از آزار و اذیت و تمسخرهاى مشركان غمگین نباشد، زیرا وعده‌ی خدا حتمى است و آنان مجازات خواهند شد؛ حال ممكن است بخشى از این عذاب و مجازات در زمان زندگى پیامبر(ص) صورت گیرد و بخشى از آن پس از رحلت او. هر روز در قسمت‏هاى مختلف زمین، عده‏اى مجازات مى‏شوند و طرح‏ها و نقشه‏هاى كافران باطل و نقش بر آب مى‏گردد. به هر حال، وظیفه‌ی پیامبر، تبلیغ دین است و حسابِ مردم نزد خداست كه مى‏فرماید:

 و اگر قسمتى از آن‏چه را كه به آنان وعده مى‏دهیم به تو نشان دهیم، یا تو را بمیرانیم؛ پس فقط تبلیغ بر عهده‌ی توست و حساب برعهده‌ی ماست. آیا ندیده‏اند كه ما از اطراف این زمین مى‏كاهیم و خدا حكم مى‏كند. براى حكمِ او هیچ بازدارنده‏اى نیست و او به سرعت به حساب‏ها رسیدگى مى‏كند. و به یقین كسانى كه پیش از آنان بودند، نیرنگ كردند ولى همه‌ی نیرنگ‏ها مخصوص خداست. آن‏چه را كه هر كسى به دست مى‏آورد، مى‏داند و به زودى كافران مى‏دانند كه عاقبتِ آن سراى، از آنِ كیست؟

آیات 40 الى 42


 گواهى خدا كافى است

كافران، پیامبرىِ حضرت محمد(ص) را نمى‏پذیرفتند. خداوند یگانه فرموده است كه به آنان چنین پاسخ داده شود:

 و كسانى كه كافر شدند، مى‏گویند: تو پیامبر نیستى! بگو: كافى است كه خدا و آن كس كه علم كتاب نزد اوست میان من و شما گواه باشد.

آیه‌ی 43

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء سیزدهم قرآن کریم، آیات ١ الی ٤٣ سوره ی رعد

سوره ی رعد آیات ٢٣ الی ٣٤

سوره ی رعد آیات ١٤ الی ٢٢

سوره ی رعد آیات ١ الی ١٣


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.