تبیان، دستیار زندگی
هر انسانی می‌تواند فکر کند. چرا؟ چون همیشه چیزهایی در زندگی دارد که به آنها فکر کند. به راستی، فکر کردن چیست؟ اصلاً انسان برای چه فکرمی کند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش فکر کردن

فکرکردن

هر انسانی می‌تواند فکر کند. چرا؟ چون همیشه چیزهایی در زندگی دارد که به آنها فکر کند. به راستی، فکر کردن چیست؟ اصلاً انسان برای چه فکرمی کند؟

خداوند در قرآن مجید به فکر کردن خیلی اهمیت داده است و آن را برای انسان کاری بزرگ و با ارزش و سازنده دانسته است.

انسان با فکر کردن است که می‌تواند تبدیل به یک متفکر بزرگ بشود. متفکرانی مثل مولوی حافظ، ابن سینا، خیام و … .

پس، از هم اکنون شروع کنید به فکر کردن درباره خدا، طبیعت ، قدرت خداوند و درباره خودتان هم فکر کنید. درباره همه چیز فکر کنید.

فکر قبل از عمل

یکی از یاران پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) به آن حضرت عرض کرد: من همیشه در معامله و داد و ستد دچار ضرر و زیان می شوم، مکر و حیله خریدار یا فروشنده مانند جادو مرا گمراه می کند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود:«در آن معامله ای که از گول خوردن در آن می ترسی، با کسی که معامله می کنی تا سه روز حق بر هم زدن معامله را شرط کن که اگر ضرر کردی بتوانی مال خود را پس بگیری؛ و هنگام معامله صابر و بردبار باش.

بدان که تأمل و بردباری از خداست و عجله و شتاب زدگی از شیطان است. تو می توانی از سگ این پند را بیاموزی، هر کاری که برای تو پیش آمد، آن را استشمام کن (یعنی در جوانب خوب و بد آن اندیشه و تفکر کن و بدون مقدمه وارد نشو) همان طور که اگر لقمه نانی جلوی سگ بیندازی فوراً آن را نمی خورد بلکه اول بو می کند، وقتی تشخیص داد که مناسب است می خورد. تو با این عقل و خرد، از سگ کمتر نیستی، پس قبل از کار فکر و تأمّل کن.

فراوری: فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان

منبع: هدهد- کتاب یکصد موضوع پانصد داستان

مطالب مرتبط:

مواظب باش شادی‌هایت را کِرم نخورد!

خوش‌تأثیر باشید!

یک حرف نابجا

بزگترین ثروت سلامتی است

آرزوهای دست یافتنی

زاویه‌ی دید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.