تبیان، دستیار زندگی
دلم شور مى زنه، هیچى نخوندم، هیچى بلد نیستم ، فكر نمى كنم برسم همه كتاب رو بخونم و ... این ها حرف هایى است كه این روزها زیاد مى شنویم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوانین قورباغه‌ای در امتحانات

قوانین قورباغه‌ای در امتحانات

دلم شور مى زنه، هیچى نخوندم، هیچى بلد نیستم ، فكر نمى كنم برسم همه كتاب رو بخونم و ... این ها حرف هایى است كه این روزها زیاد مى شنویم.

روانشناسان معتقدند اضطراب نوعى احساس ناخوشایند، همراه با نگرانى ، دلواپسى و تشویش خاطر به علتى نامشخص در فرد است. علائم اضطراب تپش قلب، تنگى نفس، سرگیجه، نفس نفس زدن ، عرق كردن، سردشدن و لرزش دست و پا و در نهایت تهوع و سردرد است.البته باید گفت ، اضطراب در اندازه طبیعى لازم است چون بى تفاوتى هم در جاى خود مى تواند مخرب و خطرآفرین باشد.

 باز هم تق‌تق ترسناک قدم‌های خرداد و درس‌خواندن‌های شب امتحان و بوی چای غلیظ و نسکافه پرملات، به‌گوش و چشـم و بینی می‌رسد.

خردادی که خوب یا بد، می‌خواهد تلاش نه ماهه سال تحصیلی را، یک جا نشان پدر و مادر و عمه و خاله دهد و در این افشاگری، رحم و مروت هم سرش نمی‌شود.

اگر کارنامه‌ات پر از 20 باشد که هیچ! مثل بادکنک بادت می کند و به هوا می‌بردت، اما به ازای هر عدد کوچک تر از 20، تو را هم پیش در و همسایه کوچک می‌کند! حالا قسم حضرت عباس بخورکه ای بابا! من یک سال زحمت کشیدم و تلاش کردم، اما شب امتحان یکهو حالم بد شد و چه می دانم، آب و روغن قاتی کردم و به قول بچه‌ها، پنچر شدم! اما کسی باور نمی‌کند و کارنامه خرداد، چماق می‌شود و ...!

به دلیل اهمیت این موضوع، پنج قانون طلایی شب امتحان را مرور می‌کنیم تا لااقل، آنهایی که در طول سال، کم و بیش تلاش کرده‌اند، به حق و حقوقشان برسند.

قانون لاک پشت !

لطفاً نخندید! اگر کمی صبر کنید پرکاربردترین قانون شب امتحان را از زبان جناب لاک‌پشت خواهید شنید.

اول داستان مسابقه دوی خرگوش و لاک پشت را به یادتان می‌آورم؛ مسابقه‌ای که در ظاهر، برنده اش معلوم بود، اما نتیجه، خلاف حدس و گمان‌های اولیه شد. پس از شروع مسابقه، خرگوش مسافت نسبتاً طولانی مسابقه را با سرعت زیاد و بدون لحظه‌ای درنگ، دوید تا آن‌که خسته شد و نزدیکی خط پایان، خوابش گرفت. اما لاک پشت که آهسته و پیوسته قدم بر می‌داشت، توانست با پشت سر گذاشتن آقا خرگوشه، ثابت کند همیشه، آهسته و پیوسته بودن کارگشاتر است و در پایان برنده مسابقه شد.قانون لاک‌پشت به ما می‌گوید شب امتحان آهسته و پیوسته درس بخوانیم تا یک دفعه خسته نشویم. هر ساعت را به 45 دقیقه مطالعه و 15 دقیقه استراحت تقسیم کنیم و نگذاریم اضطراب امتحان، ما را به اشتباه خرگوش دچار کند.

قانون نردبان

بالا رفتن از یک دیوار بلند بدون نردبان، امکان پذیر نیست. کاری که نردبان برای ما می‌کند آن است که هدف بلند مارا، با پله‌هایش، به قسمت‌های کوتاه‌ترتقسیم می‌کند. این جوری بالا می‌رویم، اما بدون ترس و دلهره و اضطراب! مثلاً می‌دانیم 10 پله پیش رویمان است و برای عبور از هرپله، جداگانه تصمیم می‌گیریم و قدم بر می‌داریم.

قانون نردبان به ما می‌گوید شب امتحان، کتاب درسی را به چند بخش یا پله تقسیم و برای مطالعه هر قسمت، جداگانه برنامه‌ریزی کنیم. مثلاً کتاب ادبیات شما می‌تواند به چند بخش تقسیم شود: 1-واژه‌ها، 2-معنی شعر و متن، 3-آرایه‌های ادبی، 4-تاریخ ادبیات، 5-خودآزمایی و... و حالا هر کدام از آن 45 دقیقه‌های لاک‌پشتی را به مطالعه یک پله از نردبان کتاب ادبیات اختصاص دهیم.

قانون قورباغه

شاید کتاب« اول قورباغه خود را قورت دهید» را خوانده باشید. خلاصه کتاب این است که اگر یک شب، سر شام، یک بشقاب چلو کباب و یک ظرف خورش قیمه خوشمزه و یک کاسه سوپ قورباغه نیمه‌جان(!) جلویت بگذارند و تو مجبور باشی هر سه آنها را بخوری، اول سراغ بد‌مزه‌ترین آنها برو تا خیالت راحت شود.

شب امتحان هم، اول قورباغه خود را قورت دهید! قورباغه شما همان بخش دشوار کتاب درسی شماست که در امتحان قبل نمره اش را از دست داده‌اید. اول سراغ آن قسمت کتابتان بروید و روی آن وقت بگذارید تا اگر انرژی شما زودتر تمام شد، پله‌های راحت نردبان پیش رویتان بماند.

قانون هیولای خواب

هیولای خواب با همان ظاهر زیبا و فریبنده‌اش، فریاد می‌زند که اگر بعدازظهرهای فصل بهار، به بهانه امتحان و شب زنده‌داری، بیشتر از 45 دقیقه بخوابید، من شما را کسل و بی‌حوصله می‌کنم و اجازه نمی‌دهم تا آخر شب، از تمام انرژی خود، استفاده کنید.

تازه قانون خواب ، اتمام حجت کرده که اگر شب‌ها به زور قهوه و چای بیدار بمانید، فردای آن روز خدمت می‌رسم و این بار مغز مبارکتان را خواب می‌کنم. آن لحظاتی که سر جلسه امتحان، هی به مغزتان فشار می‌آورید و می‌گویید: ای‌بابا! من که این سؤال را بلد بودم و چرا حالا فراموش کرده‌ام، یاد من بیفتید و بدانید من با کسی شوخی ندارم. پس خواب بعد از ظهر 45 دقیقه و خواب شب به اندازه !

قانون توکل

خداوند در قرآن می‌گوید که به من توکل کنید و بدانید من برای شما کافی هستم.

آخرین و طلایی‌ترین قانون شب امتحان، به ما می‌گوید اگر شما یک قدم برای موفقیت بردارید، خداوند ده‌ها قدم برایتان بر می‌دارد. پس از همان روز اول خرداد، به خدا توکل کنید و مطمئن باشید وعده او حق است و اگر با برنامه و پرتلاش باشید، حتماً خدا هم شما را یاری می‌کند. پس پیش به سوی موفقیت!

فرآوری:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری،پرشین بوک

مطالب مرتبط:

پل نوجوانی

تجربه‌های پول توجیبی

راست بگو!

امروز صبح چگونه بیدار شدم؟

خوش قولی

همسایه ‌ای که به زندان رفت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.