تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال با کسی برخورد داشته اید که احساس می کند همه چیز را می داند و هرچیزی که می گوید درست است؟ مطمئنم که یک بار در زندگیمان همه ما با چنین کسی برخورد کرده ایم. سوال این است که وقتی با چنین شخصی مواجه شدید چه می کنید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخورد با افراد عقل کل
برخورد با افراد عقل کل

روش برخورد با افرادی که خود را عقل کل میدانند

آیا تا به حال با کسی برخورد داشته اید که احساس می کند همه چیز را می داند و هر چیزی که می گوید درست است؟ مطمئنم که یک بار در زندگیمان، همه ما با چنین کسی برخورد کرده ایم. سوال این است که وقتی با چنین شخصی مواجه شدید چه می کنید؟ در اکثر موارد، احتمالاً سعی می کنید که از آنها دوری کنید و تا حد ممکن از او دور شوید. اما کارهای مختلفی برای فهماندن نظرتان به این افراد می توانید انجام دهید، البته بدون اینکه به مشکلی برخورد کنید.

اول از همه این که باید بفهمید این فرد چطور فکر می کند. اگر فکر کند همه چیز را می داند احتمالاً سعی می کند آنرا با برخی واقعیت ها یا اطلاعاتی که دارد ثابت کند. وقتی می خواهید نظرتان را به چنین افرادی بفهمانید بهترین راه این است که درست به همان روشی که او حرفش را به شما ثابت می کند، شما هم، حرفتان را به او ثابت کنید.

چند ایده و توصیه

بهتر است در ابتدای گفت و گویتان، سعی نکنید به آنها بگویید که حرفشان غلط است. اینکار باعث می شود که فوراً حالت دفاعی بگیرند و دیگر به حرف هایتان گوش ندهند. اگر نمی توانید در همان لحظه نشان دهید که نظرتان چیست، بحث نکنید، زمانی دیگر را برای اثبات نظرتان در نظر بگیرید.

یادتان باشد که با آنها وارد جار و جنجال شدن فقط باعث خوشحالیشان می شود. اگر آرامش خودتان را حفظ کنید و کمی بیشتر فکر کنید می توانید یاد بگیرید که چطور با این دسته افراد برخورد کنید.

چرا اینکار را می کنند؟

اگر سعی کنید از دیدگاه خود آنها، مسئله را ببینید خیلی راحت تر می توانید با این افراد برخورد کنید. آنها معمولاً فاقد اعتماد به نفس هستند، به همین خاطر سعی می کنند آنچه که می دانند را نشان بقیه دهند و کاری کنند که بقیه احساس کنند زیردستشان هستند.

شاید هیچوقت نتوانید دلیل این رفتار خودخواهانه را بفهمید اما با درک این که مسئله ای باعث شده این فرد چنین شخصیتی داشته باشد، می توانید درک خودتان را بالاتر برده و راحت تر با رفتار او کنار بیایید.

برخورد با افراد عقل کل

ارزش خودتان را گوشزد کنید

اصلاً اینطور نیست که شما پایین تر از این فرد باشید یا کمتر از او بدانید. این آنها هستند که می خواهند چنین حسی را به شما منتقل کنند. اگر به آنها اجازه بدهید، احساستان نسبت به خودتان را تغییر می دهند. پس به جای اینکه همه حرفهایی که می زنند را تایید کنید، به همه کارهای مثبتی که قادرید انجام دهید فکر کنید. ارزش شما بسیار بالاست و هیچکس حق توهین کردن به شما را ندارد.

به حرفهای او گوش دهید

گاهی اوقات به خاطر اینکه فکر می کنند، کسی نیست که به حرف هایشان گوش دهد، چنین رفتاری از آنها سر می زند.

شما می توانید با گوش دادن به حرفهایشان بدون اینکه نظراتتان را مطرح کنید، ترس هایشان را از بین ببرید. با این روش، دیگر شما را تهدیدی برای خود در نظر نمی گیرند. نشان دهید که بعضی از نظراتشان را قبول دارید و خواهید دید که احساس می کنند که به آنها ارزش و اعتبار داده اید.

وقتی باعث شدید که احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری کنار شما بکنند، می توانید برای تغییر بعضی از نظر های آنها وارد عمل شوید. اما باید اینکار را خیلی زیرکانه انجام دهید. اگر مستقیماً  بگویید یا خشن برخورد کنید، باعث می شود که همان رفتار دفاعی قبلیشان را انجام دهند.

درعوض باید نظرشان را به خودشان منتقل کنید. بااین روش نشان داده اید که به حرفهایشان گوش کرده اید و از ایده هایشان تقدیر می کنید و احساس خوشحالی خواهند کرد. از اینجا به بعد می توانید به آرامی بعضی از ایده هایشان که غیرقابل قبول به نظر می رسد را انتخاب کرده و اطلاعات لازم برای رد آن را مطرح کنید ولی هیچ گاه ایده هایشان را مسخره نکنید.

اما در اکثر موارد از تغییر نظرشان خودداری می کنند. در چنین صورتی، با بررسی نظراتشان و بر پایه ی نظرات خودتان، باید سعی کنید با بی اعتنایی از آنها بگذرید. مطمئناً این افراد با باور یک چیز اشتباه صدمه ای به شما نمی زنند پس لازم نیست که نگران چیزی باشید.

اگر این مشکل خیلی آزارتان داد می توانید دیگر آن فرد را نبینید.

پس با اینکه برخورد و مواجهه با کسانی که فکر می کنند همه چیز را می دانند زمان و انرژی زیادی از شما می برد اما می توانید تاثیری که بر شما دارند را محدود کنید. اعتقادات و باورهای خودتان را بررسی کنید تا از قدرت آنها مطمئن شوید. با این کار اعتماد به نفستان در برخورد با این افراد بالا خواهد بود. اگر فردی حساس و شکننده هستید، شاید بتوانید کاری کنید که باورشان را عوض کنند اما اگر نتوانستید می توانید از آنها دوری کنید فقط کافی است که همیشه از آنچه هستید شاد و راضی باشید.

mardoman.net
تهیه و تنظیم : مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

خنده را فراموش نکنید

خشمت را قورت بده!

در زندگی برنده باش

دوست دارید برنده باشید؟

مثل نسیم نوازشگر باش

نوشتن، لذت ماندگاری است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.