تبیان، دستیار زندگی
دود همیشه نشانه یک اتفاق بوده؛ اتفاقی که افتاده یا در شرف افتادن است اما گاهی این دود نیست که بلند می‏شود بلکه بخار است که ما آن را دود می‏بینیم. مثلاً همین که از کله‏های شما بلند شده به اشتباه دود خوانده می‏شود، در صورتی که اصولاً بخاری است که به خاطر دا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دود است یا بخارکه بلند می شود؟

آلودگی فضا

آموزش قوانین شهروندی

برای ساکنان کره‏ی ماه

دود است یا بخارکه بلند می شود؟

دود همیشه نشانه یک اتفاق بوده؛ اتفاقی که افتاده یا در شرف افتادن است اما گاهی این دود نیست که بلند می‏شود بلکه بخار است که ما آن را دود می‏بینیم. مثلاً همین که از کله‏های شما بلند شده به اشتباه دود خوانده می‏شود، در صورتی که اصولاً بخاری است که به خاطر داغ شدن و فعالیت گسترده مغزی شما ایجاد می‏شود. پس بیایید قدری پیرامون دودشناسی با هم گفتگو کنیم. روستا هم دود دارد، آدم‏ها هم دود دارند، اما دود آدم‏ها با دود روستا و دود شهر خیلی فرق می‏کند. شما می‏خواهید دود روستا را با دود شهر یکی کنید؟ دود در روستا خلاصه می‏شود در تنور و هیزم و چوپان، در صورتی که شهرها دودهای مخصوص خود را دارند و چه دودهای خطرناکی!

دود است یا بخارکه بلند می شود؟

شهرها به خاطر همین دودها جای غیرقابل تحملی هستند و گرنه خود شهر نکات مثبت بسیاری دارد. کاری که آدم‏ها در طی برنامه‏های متعدد انجام داده‏اند، این بوده است که از همین دودها کم کنند و فضای شهرها را به فضای روستاها نزدیک کنند. همین امروز که من دارم با شما صحبت می‏کنم، بین آب و هوای روستا و شهر تفاوت چندانی نیست. سال‏ها پیش روستاها در حال از بین رفتن بودند و روستاییان داشتند روستاها را تخلیه می‏کردند و به شهرها هجوم می‏آوردند. کار به جایی رسیده بود که دیگر در شهرها جایی برای زندگی نبود. آلودگی بیداد می‏کرد. ناگهان یک روز صبح آدم‏ها از خواب بیدار شدند و دیدند خیلی‏ها مرده‏اند و کار از کار گذشته است! بنابراین کیف‏ها را بستند و به روستاها رفتند و شروع کردند به تجربه زندگی روستایی. دولت‏ها به فکر تقویت روستاها افتادند و با بردن امکانات به روستا‏ها و از طرفی از بین بردن عوامل دودزای شهرها سعی کردند از میزان آلودگی شهرها کم  کنند. اینها حرف‏هایی بود که آدم‏های فهمیده بارها بر آن تأکید داشتند ولی اکثر آدم‏ها جدی نمی‏گرفتند تا اینکه بالاخره توازنی بین زندگی شهری و روستایی ایجاد شد.

باز من قصه گفتم. همه دوستان به خواب رفتند!

امروزه کره ماه، نمونه خوبی برای درس عبرت گرفتن بشریت است. اینکه شما سال‏هاست خورشید را ندیده‏اید یا اینکه یک قرن است باران نباریده، اینکه چیزی به نام لایه ازن ندارید، اینکه  ما نمی‏توانیم 24 ساعت بیشتر در کره ماه دوام بیاوریم و کلی اینکه‏های دیگر باعث می‏شود من به این نتیجه برسم که یک هشدار اساسی برای شما لازم است.

دود است یا بخارکه بلند می شود؟

انواع دودها:

1- دود سفینه‏ها: خودتان عقلتان را به کار بیندازید و کلاهتان را قاضی کنید. ببینید کدام‏یک از شما تاریخ تولد سفینه‏هایتان را به خاطر دارد. اکثر سفینه‏های شما متعلق به عصر دایناسورهای زمین است که همچنان دارد کار می‏کند این سفینه‏های دودزا ضمن ایجاد آلودگی هوا مصرف بالای سوخت را به همراه دارد و باعث می‏شود شما هرگز در مسائل مالی جلو نیفتید میزان بیماری‏های پوستی در بین شما افزایش پیدا کرده است. امراض ژنتیکی، نقص عضو و امراض لاعلاج در بین شما زیاد شده و هزاران مشکل دیگر که نه من مجال بحث در این باب را دارم و نه شما اینقدر قدرت تحلیل رویدادها را دارید که متوجه باشید چه خطر بزرگی تهدیدتان می‏کند. به هر حال سفینه‏های هزاربار تعمیر شده و بازسازی شده، نمی‏تواند شما را از آلودگی خلاص کند.

2- مواد مخدر: مردم کره زمین یک مثالی دارند که می‏گویند «اگر می‏خواهی خودکشی کنی بروسیگار بکش.» امروزی‏ها معنای این ضرب‏المثل را نمی‏فهمند آخر کسی نمی‏داند سیگار چیست ولی من که در این باب تحقیق کرده‏ام می‏دانم سیگار یک ماده مخدر بوده است که در دوران قدیم آدم‏ها آن را مصرف می‏کرده‏اند ولی به مرور زمان اینقدر فهمیده شده‏اند که سیگار را کنار گذاشته‏اند. البته برای این کار زحمت بسیار زیادی متحمل شده‏اند و مصیبت‏ها کشیده‏اند که مپرس.
دود است یا بخارکه بلند می شود؟

3- کارخانه‏ها: بعضی از کارخانه‏های شما بیشتر از اینکه تولیدات صنعتی داشته باشند، دود تولید می‏کنند. خیلی زور است که شما پول بدهید به کارگرها تا دود تولید کنند. اول خودشان مصرف کنند بعد به خورد مردم بدبخت بدهند. ما حاضریم تمام کارخانه‏های شما را در قبال صرفه‏جویی سوخت مکانیزه کنیم زیرا به نفع همه است. یک بازنگری در کارخانه‏ها می‏تواند قدری از شدت آلودگی آنها کم کند؛ به هر حال کارخانه‏ها یکی از مهمترین عوامل آلودگی شهرهای بزرگ هستند.

4- خانه‏ها: بله! تعجب نکنید. خانه‏ها هم دود تولید می‏کنند دود خانه‏ها گاهی خیلی بیشتر از آن است که تصورش را بکنید. دودکش خانه شما به خاطر سرد بودن کره ماه یک بند روشن است و سوختن فسیلی مصرف می‏کند. سالانه هزاران نفر دچار خفگی می‏شوند و اگر چه این موضوع خوشایند ملکه است ولی به هر حال در نهایت چیزی از جمعیت کره ماه نخواهد ماند و بالاخره منقرض خواهید شد.

دود است یا بخارکه بلند می شود؟

بهتر است مواظب دودکش خانه‏هایتان باشید و فکری برای مهار دود خطرناک آن بکنید. آلودگی‏های بسیار دیگری هم وجود دارد که شاید به خاطر کمتر صحبت شدن از آنها کسی به اهمیت این آلودگی‏ها پی نبرده است اما به هر حال بسیار مهم و اساسی هستند. بعضی از آلودگی‏هایی که ما از آنها با عنوان گازهای گلخانه‏ای نام می‏بریم، گازهایی هستند که لایه ازن ماه را از بین برده‏اند و امروز هیچ‏ گیاه و موجود زنده‏ای در ماه زندگی نمی‏کند. خواهش می‏کنم خودتان را موجود زنده حساب نکنید! موجودی که نفس نمی‏کشد، موجود زنده به حساب نمی‏آید شما فکر می‏کنید که دارید نفس می‏کشید اینکه شما می‏کشید، قد است نه نفس.

دود است یا بخارکه بلند می شود؟

اما مهم‏ترین آلودگی که شما ایجاد می‏کنید، آلودگی صوتی است. خیلی بد است که فضایی جماعت فکر کند صدای خوبی دارد و یک بند صدایش را به سرش بیندازد و هوار بکشد، با صدای بلند حرف بزند، با صدای بلند فکر کند و با صدای بلند یادداشت بردارد! نمی‏شود وقتی من حرف می‏زنم شما اینقدر تکرار نکنید؟ من فکر می‏کنم تب دارم. لطفاً حرف مرا تکرار نکنید باز تکرار می‏کند جمع کنید میزان آلودگی کلاس بالا رفته دیگر نمی‏توانم نفس بکشم. کلاس تعطیل! آه حالم به هم خورد.

قاسم رفیعا

دوست نوجوان

تنظیم بخش کودک و نوجوان

مطالب مرتبط

آموزش قوانین شهروندی برای فضاییها

بازیکنان برزیلی بروند بوق بزنند!؟

نتیجه بازیگوشی

بیایید با شخصیت شویم

تونل زندگی

هدف اصلی زندگی

لبخند بزن، زندگی را حس کن

آداب سخن گفتن برای فضایی ها

آداب سخن گفتن برای فضایی ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.