تبیان، دستیار زندگی
همین الان دارم از نیروی انتظامی می‏آیم. چند نفر از دست ما شکایت کرده‏‏اند. قرار بود دو هفته دیگر در مورد همسایگی صحبت کنم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسایگی

همین الان دارم از نیروی انتظامی می‏آیم. چند نفر از دست ما شکایت کرده‏‏اند. قرار بود دو هفته دیگر در مورد همسایگی صحبت کنم، اما این رفتار شما باعث شد که امروز مفصل در مورد همسایه‏‏داری با هم حرف بزنیم. ما با همسایه‏های خود بیشتر از هر کس دیگری برخورد داریم. بنابراین همسایه‏ها گاهی اهمیت بیشتری از خود ما دارند. همین که شما این همه راه را از کره ما کوبیده‏اید و آمده‏اید تا رفتار ما زمینی‏ها را الگوبرداری کنید، نشانه آن است که شما هم به اهمیت همسایه‏داری واقفید. پس روی زمین هم سعی کنید اصول همسایه‏داری را رعایت کنید که کلاهمان توی هم نرود.

برای اینکه دیگر رفتارهای امروزتان تکار نشود. بهتر است اصولی را که امروز به آن اشاره می‏کنم با دقت گوش کنید و به کار ببندید تا کلاهمان توی هم نرود. حالا چرا کلاهتان را بر می‏دارید؟!

1- ساعت دو بعد نصف شب رفتی از خانه همسایه شلغم بگیری؟ ببین دوست عزیز! روی زمین بر اساس گرد ش خورشید و زمین برنامه ریزی می‏کنند و هر موقع که ماه توی آسمان است وقت خوابیدن است نه موقع بیداری. پس نصف شب رفتن به خانه همسایه و ایجاد مزاحمت در موقع استراحت همسایه‏ها کار بسیار زشتی است.

شلغم

2- قبل از اینکه به طور کامل همسایه‏تان را بشناسید نباید به او نزدیک شوید. به سرعت سفره دلتان را پیش او باز می‏کنید که چه شود؟ فردا که مثل امروز با هم اختلاف پیدا کردید رازهای شما به عنوان نقطه ضعف علیه‏تان بکار می‏رود. همسایه شما امروز توی دادگاه چه می‏گفت؟

شما چرا به او گفته بودید دل و قلوه آدم‏ها خوشمزه است؟! هر چیزی را که نباید به یک آدم نا آشنا گفت.

3- اگر همسایه جدیدی به کوچه یا ساختمان یک آدم بیاید، او معمولاً با یک لبخند محبت آمیز به استقبالش رفته، یا بعد از چند روز با یک شاخه گل به دیدنش می‏رود و ورودش را به محله خوش آمد می‏گوید، بعد به او واگذار می‏کند که اگر مایل بود با هم معاشرت کنند.

لبخند

4- همسایه جدید ممکن است به اطلاعاتی نیاز داشته باشد از جمله محل خرید و نزدیک‏ترین پزشک و... شما باید از این اطلاعات مطمئن باشید. پس اگر اطلاعات درست و دقیقی ندارید، لطف کنید هیچ اطلاعاتی به کسی ندهید!

5- پشت سر همسایه‏تان در مورد او با همسایه‏های دیگر صحبت نکنید، این کار اسمش غیبت است و بسیار کار زشت و زننده‏ای است.

غیبت

6- همسایگی در گذشت خلاصه می‏شود. دیدید آن آقا در دادگاه چه می‏گفت؟ حالا اگر پسر همسایه شیشه خانه شما را شکسته، لازم نیست شما هم بروید شیشه او را بشکنید یا سرو صدای مفصلی راه بیندازید. آخر چرا امروز صبح تمام اتومبیل‏های محله ما پنچر بوده؟ من نمی‏گویم کار شماست، ولی چرا شما را در حال پنچر کردن آخرین اتومبیل دیده‏‏اند؟

7- اما آن چیزی که باعث عصبانیت بیش از حد همسایه شما شده، این بوده  که شما دیشب تا نصف شب صدای ضبط صوت اتاقتان بلند بوده است و تند و تند ترانه: بیا بریم ماه. کدوم ماه، همون ماهی که ... را پخش می‏کرده.  مخصوصاً اینکه پدر آنها دیروز از دنیا رفته و این حرکت خیلی زشت است.

ادامه دارد...

قاسم رفیعا

تنظیم: خرازی

************************

مطالب مرتبط

لبخند بزن، زندگی را حس کن

فصل امتحانات

آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

نوجوانان بخوانند

قلب من گم شد!

نوجوان و سنت‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.