تبیان، دستیار زندگی
شاید یکی از راه های رد طالع بینی همین بررسی شباهت های متولدین ماه ها باشد. گرچه محقق معاصر لیال واتسن در کتاب فوق طبیعت شواهدی آماری برای اثبات وجود شباهت بین متولدین هر ماه ارائه داده و کما کان بر منطقی نبودن اصل طالع بینی اذعان دارد اما در نهایت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متولدین ماه بهمن

شاید یکی از راه های رد طالع بینی همین بررسی شباهت های متولدین ماه ها باشد. گرچه محقق معاصر " لیال واتسن" در کتاب " فوق طبیعت" شواهدی آماری برای اثبات وجود شباهت بین متولدین هر ماه ارائه داده و کما کان بر منطقی نبودن اصل طالع بینی اذعان دارد اما در نهایت خوش بینی می توان گفت شاید در بین عموم شباهت هایی بر اساس کلیات تدوین شده ی طالع بینان دیده شود اما گویا وقتی به متولدین نخبه هر ماه می نگریم تفاوت ها  کم از شباهت ها نبوده و شاید بیشتر هم باشند ! مثلا من هیچ شباهتی بین مهرداد اوستا با اعتقادات راسخش و اخلاق به شدت متواضعش با صادق هدایت و شورش فکرش و زبان متهورش نمی بینم اما هر دو متولد ماه بهمن هستند . بهمنی بودن را بهانه معرفی چند تن از نخبگان ادبی کشورمان قرار دادیم که در اینجا می خوانید :

صورت فلکی aquarius دلو

صادق هدایت  و مهرداد اوستا

زندگی این دو نخبه ادبی را با کلیک کردن بر نامشان مطالعه کنید.

هوشنگ ایرانی

زندگی نامه این شاعر متفاوت را با کلیک کردن بر نامش بخوانید.

خسرو گلسرخی

تولد 2 بهمن 1322

اعدام در 29 بهمن 1352

مردم تلویزیون گریز سال 1352، به خبر شب تلویزیون نگاه می‌کردند (لابد اعتقاد داشتند، میان  دروغ‌های این رسانه‌ی دست‌نشانده‌ی شاه و اعوان و انصارش، بالاخره چیزهایی از دستشان در می‌رود تا اوضاع را بدانند، که چندان بی‌ربط هم نبود).

گلسرخی در دادگاه

چون در اخبار شب، ناگهان نمایش کوتاه حیرت‌آوری را مشاهده کردند. رژیم خواسته بود با نمایی نمایشی سرنا را از سر گشاد بنوازد. پس لحظاتی از محاکمه‌ی مردانی را نشان داد که گفتند: قصد ترور شاه و درنتیجه براندازی حکومت شاهنشاهی را داشتند که تا بن دندان مسلح بود .باری در آن بازار مشوش، مردم ،جوان محکم و استواری را دیدند که در مطبوعات آن زمان، گاه شعر و مقاله‌ای از او خوانده بودند. جوان که «خسرو گلسرخی» نام داشت، راست ایستاد و گفت: او از حضرت علی (ع) سرمشق گرفته و طالب عدالت و تسری آن در جامعه بوده و چنین بود که نمایش با تمام ظاهرسازی‌هاش به زیان دستگاه حکومتی تمام شد.

خسرو گلسرخی، شاید شاعر بی‌نظیری نبود، اما  مرگ بی‌نظیری داشت و جالب این‌که تا مدت‌ها بعد، کتاب‌های شعر و داستانی که شاعر و نویسنده، دانسته یا نادانسته از گل سرخ، یا از قرمز و بعد هرچیز سرخ و هر گل سرخ دیگر، نام می‌برد، ‌مجوز کتابخانه‌ی ملی را برای چاپ کتابش به او نمی‌دادند.

گلسرخی یکی از مبارزین مارکسیست قبل از انقلاب بود و شاید تعهد نداشتن وی به اسلام و آنگاه دفاعیاتی بر مبنای رشادت های امامان شیعه علیهم السلام یکی از جالب ترین نقاط جریان ساز در زندگی او باشد. او " لا اقل آزاده بود".

حمید مصدق

 9 بهمن 1318 شهرضا -

درگذشتهٔ 7 آذر 1377 تهران

 شاعر و حقوقدان ایرانی بود.حمید مصدق بهمن 1318 در شهرضا متولد شد. چند سال بعد به همراه خانواده‌اش به اصفهان رفت و تحصیلات خود را در آنجا ادامه داد. او در دوران دبیرستان با منوچهر بدیعی، هوشنگ گلشیری، محمد حقوقی و بهرام صادقی هم مدرسه بود و با آنان دوستی و آشنایی داشت.

مصدق در 1339 وارد دانشکده حقوق شد و در رشته بازرگانی درس خواند. از سال 1343 در رشته حقوق قضایی تحصیل کرد و بعد هم مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد گرفت. در 1350 در رشته فوق لیسانس حقوق اداری از دانشگاه ملی دانش‌آموخته شد و در دانشکده علوم ارتباطات تهران و دانشگاه کرمان به تدریس پرداخت.

وی پس ار دریافت پروانه وکالت از کانون وکلا در دوره‌های بعدی زندگی همواره به وکالت اشتغال داشت و کار تدریس در دانشگاه‌های اصفهان، بیرجند و بهشتی را پی می‌گرفت.

در 1345 برای ادامه تحصیل به انگلیس رفت و در زمینه روش تحقیق به تحصیل و تحقیق پرداخت. تا سال 1358 بیشتر به تدریس روش تحقیق اشتغال داشت و از 1360تدریس حقوق خصوصی به خصوص حقوق تعاون . مصدق تا پایان عمر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود و مدتی نیز سردبیری مجله کانون وکلا را به عهده داشت.

حمید مصدق در هشتم آذرماه 1377بر اثر بیماری قلبی در تهران درگذشت.

آثار او :

اشعار ،قزوه، درباره فلسطین ،كتاب می‌شود

منظومه‌ها و اشعار

درفش کاویان(1341)

آبی، خاکستری، سیاه(1343)

در رهگذار باد(1347)

دو منظومه؛ شامل آبی، خاکستری، سیاه - در رهگذار باد(1348)

از جدایی‌ها(1358)

سال‌های صبوری(1369)

تا رهایی؛ شامل مجموعه‌های فوق(69)

شیر سرخ(1376)

ویرایش

رباعیات مولانا(1360)

غزل‌های سعدی، با همکاری اسماعیل صارمی(1376)

تالیفات

مقدمه‌ای بر روش تحقیق(1351)

علی رضا قزوه

علیرضا قزوه " در بهمن 42 در گرمسار به دنیا آمد . تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان رساند . قزوه از سال 1365-1364 به سمت ادبیات عرب کشیده شد . و رساله فوق لیسانس او در زمینه ادبیات و شعر معاصر تاجیکستان می باشد . قزوه در 1377 به عنوان رایزن فرهنگی تاجیکستان انتخاب شد .

قزوه یکی از ارکان مهم موج سوم (شعر انقلاب و دفاع مقدس ) شمرده می شود و تا کنون از وی چه در قالب شعر سپید  و چه در قالب غزل ، اشعار زیبا ، محکم و دلنشینی منتشر شده است . قزوه با مجموعه  مولا ویلا نداشت  به عنوان شاعری فعال و متعهد شناخته شد .

قزوه همچنین در نویسندگی و تالیف نیز دستی توانا دارد .

قزوه از شاعران مطرح و تاثیر گذار در دو دهه اخیر به شمار می آید و اشعار فراوانی از وی در زمینه  جنگ ، دفاع مقدس و فلسطین در مطبوعات به چاپ رسیده است . به همین خاطر به وی لقب شاعراعتراض  داده اند .

استقلال زبان ، طرح مضامینی مذهبی با بیانی تازه و تصاویر بدیع از خصوصیات اشعار اوست . قزوه علاوه بر شاعری ، در گسترش شعر امروز نیز بسیار کوشیده است . و در صفحه  بشنو از نی  در روزنامه اطلاعات در دهه گذشته ، نقش بسزایی در معرفی آثارشاعران مطرح پس از انقلاب ایفا کرده است .

قزوه تاکنون در مسئوولیت های مختلفی چون : واحد ادبیات شعر  حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ، مسئوولیت صفحه ادبی روزنامه اطلاعات (بشنو از نی ) ، همکاری با رایزنی فرهنگی ایران در کشور تاجیکستان ، دبیر کنگره سراسری شعر دفاع مقدس در استان کرمانشاه و ... را برعهده داشته است .

شعرهای او  انتقادهای تند اجتماعی است كه رگه‌هایی از طنز تلخ را در خویش دارد و بیشتر به عرصه‌ی شعر جدی تعلق دارد.

آثار او:

" مولا ویلا نداشت "" از نخلستان تا خیابان " . مجموعه شعر / 1368 " شبلی و آتش " . مجموعه شعر / 1373 " پرستو در قاف " . سفر نامه حج / 1375" غزل معاصر ایران " . گزینش و جمع آوری / 1379 " دو رکعت عشق " /1375 " چه عطر شگفتی " . یادواره احمد زارعی / 1373" قطار اندیمشک و ترانه های جنگ "/ 1384 " خورشید های گمشده " . گزیده اشعار امروز تاجیکستان ./1376 " قدم زدن در کلمات ". مجموعه گفتگو با شاعران معاصر ./1379" عشق علیه السلام " / 1381 " با کاروان نیزه " " من می گویم ، شما بگریید "  " گزیده  ادبیات معاصر " . مجموعه شعر / 1378" کسی هنوز عیار تو را نسنجیده است " . جشن نامه ی محمد علی بهمنی /1383

فکر می کنم شما هم با من موافقید که طالع بینی حد اقل در میان نخبگان به هیچ وجه موثق نیست!


تهیه کننده : مریم امامی- تبیان