تبیان، دستیار زندگی
«آندره مالرو» صد و شش سال پیش در سوم نوامبر به دنیا آمد؛ رمان «ضد خاطرات» اثر این نویسنده و منتقد فرانسوی با ترجمه «رضا سیدحسینی» و «ابوالحسن نجفی» به فارسی ترجمه شده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«آندره مالرو» صد و شش ساله می‌شود

آندره مالرو

«آندره مالرو» صد و شش سال پیش در سوم نوامبر به دنیا آمد؛ رمان «ضد خاطرات» اثر این نویسنده و منتقد فرانسوی با ترجمه «رضا سیدحسینی» و «ابوالحسن نجفی» به فارسی ترجمه شده است.

آندره مالرو (André Malraux) در 3 نوامبر 1901 در پاریس به دنیا آمد. پدر و مادرش وقتی او خردسال بود جدا شدند. مالرو نزد مادرش بزرگ شد و به مدرسه السنه شرقی رفت ولی تحصیل را به‌پایان نرساند.

وی در 21 سالگی با همسرش به كامبوج رفت. در مدت اقامتش در هندوچین از سیاست استعماری فرانسه در آن ناحیه آزرده بود و به تأسیس روزنامه‌ای بنام «هندوچین در زنجیر» كمك كرد.

پس از بازگشت به فرانسه چند رمان نوشت و برای رمان وضعیت بشری كه در مورد قیام كمونیستی شانگهای بود جایزه گنكور را دریافت كرد.

این نویسنده در 1930 به گروه باستان‌شناسانی پیوست كه در ایران و افغانستان كار می‌كردند. مالرو با شروع جنگ داخلی اسپانیا به نیروهای جمهوری‌خواه پیوست و خلبان شد. وی دوبار در نبرد برای دفاع از مادرید در برابر حمله فالانژیست‌ها زخمی شد و در جنگ جهانی دوم راننده تانك بود و دستگیر شد، ولی توانست فرار كند و به نیروهای مقاومت فرانسه بپیوندد. در 1944 گشتاپو او را دستگیر كرد، ولی زنده ماند و به كمك نیروهای مقاومت آزاد شد. پس از جنگ از دولت فرانسه مدال مقاومت و صلیب جنگ و از دولت بریتانیا نشان خدمت برجسته را دریافت كرد.

ژنرال دوگل او را به سمت وزیر اطلاع‌رسانی منصوب كرد. در این دوره آثاری در مورد هنر و فرهنگ منتشر كرد. سپس ژنرال دوگل او را اولین وزیر فرهنگ فرانسه كرد. در این سمت او به تأسیس خانه فرهنگ در سراسر فرانسه پرداخت.

آندره مالرو در 23 نوامبر 1976 درگذشت.

وسوسه غرب، فاتحان، جاده شاهی، وضعیت بشری، ضد خاطرات، امید، گردو بن‌های آلتنبورگ، از آثار این نویسنده است.

منبع : خبرگزاری فارس