تبیان، دستیار زندگی
ایران موشك پرسرعتی را با موفقیت تمام شلیك كرد كه نه تنها آمریكا بلكه هیچ كشور دیگری، در جهان نمونه آن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شلیك سریع ترین موشك جهان

سپاه پاسداران در ادامه رزمایش خود موشك پرسرعتی را با موفقیت تمام شلیك كرد كه نه تنها آمریكا بلكه هیچ كشور دیگری، در جهان نمونه آن را در اختیار ندارد.

گزارش خبرگزاری ها از منطقه عملیاتی رزمایش پیامبر اعظم(ص)3 حاكی است كه در ادامه این رزمایش تعداد دیگری از موشك های دوربرد نیروی هوایی سپاه آزمایش شد اما آنچه شگفتی جهانیان را برانگیخته است شلیك انواع موشك های ساحل به دریا، سطح به سطح، دریا به هوا است كه برد آن ها تا 350 كیلومتر هم می رسد.

یكی از ویژگی های بسیار مهم این موشك ها امكان شلیك آنها در هر وضعیت جوی و هر ساعت از شبانه روز است.

موشک شهاب 3

بنابراین گزارش از میان موشك های شلیك شده در دریا آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته شلیك موفق اژدر «حوت» است كه سریع ترین موشك زیرسطحی جهان محسوب می شود.

این گزارش می افزاید: سرعت این موشك 100متر بر ثانیه است و هیچ ناوی هرچند مجهز به سیستم های ضد موشك های دریایی باشد نمی تواند از تیررس «حوت» فرار كند.

موشك های ساحل به دریا با برد 350 كیلومتر از دیگر آزمایش هایی بود كه به طور كاملا موفق شلیك شد.

بنابراین گزارش همچنین تاكتیك «حضور در همه جا به گونه ای كه در هیچ جا دیده نشوند»، از دیگر طرح هایی بود كه نیروی دریایی سپاه با موفقیت در این رزمایش به اجرا گذاشت.

با توجه به اینكه ماموریت اصلی نیروی دریایی سپاه از شمالی ترین نقطه خلیج فارس تا تنگه هرمز است، انجام عملیات های برق آسا با كمترین امكان رؤیت و با استفاده از تجهیزات مدرن از دیگر اقداماتی بود كه توسط نیروهای دریایی سپاه با موفقیت انجام گرفت.

موشك های ساحل به دریا با برد 350 كیلومتر از دیگر آزمایش هایی بود كه به طور كاملا موفق شلیك شد.

خروج سرمایه ها از بورس آمریكا از بازتاب اولیه رزمایش سپاه

در همین حال كارشناسان اقتصادی آمریكا در واكنش به این رزمایش و توانمندی ایران در تولید نسل جدیدی از شهاب 3 به صورت صددرصد داخلی تاكید كردند: صلابت مانورهای نظامی ایران بورس نیویورك را در آستانه فروپاشی قرار داده است. این كارشناسان در گفت وگو با رسانه های بین المللی این كشور تاكید كردند با توجه به قدرت مانور نظامی ایران و آزمایش پیشرفته ترین موشك های ساخت داخل این كشور بورس نیویورك به تدریج از هم خواهد پاشید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری ماركت واچ، قدرت مانور نظامی ایران و آزمایش موشك های پیشرفته ساخت داخل این كشور، آمریكایی ها را به شدت نگران كرده و با توجه به این موضوع كه ضریب امنیت مبادلات تجاری آمریكایی ها در روز پنجشنبه 10 جولای از خط قرمز نیز گذشت، كارشناسان اقتصادی آمریكایی، فروپاشی بورس نیویورك را در آینده نزدیك پیش بینی كردند.

بر اساس این گزارش، سرمایه گذاران خارجی و داخلی در بورس نیویورك، در حال خارج كردن سرمایه های خود از این بورس هستند و معتقدند دیگر آمریكا، هیچ امنیتی برای سرمایه گذاری ندارد.

این گزارش حاكیست، با توجه به آخرین ساعات مبادلات بورس نیویورك، شاخص سهام «داو جونز»، «نزدك» و «اس اندپی» به ترتیب 2.08درصد، 2.06 درصد و 2.28 درصد كاهش داشته است.

رئیس ستاد مشترك آمریكا: ایرانی ها به فناوری خوبی دست یافته اند

رئیس ستاد مشترك ارتش آمریكا هم در واكنش به آزمایش موشكی ایران در رزمایش پیامبر اعظم 3 گفت كه این آزمایش نشان داد ایران به فناوری بسیار پیشرفته دست پیدا كرده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دریادار «مایكل مولن» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آزمایش موشكی اخیر ایران و توانمندی موشك شهاب 3 كه در رزمایش اخیر مدل جدیدی از آن آزمایش شد، گفت: «این موشك دوربرد است و این توانایی از این زاویه در بلندمدت در این منطقه از جهان افزایش می یابد.»

وی ادامه داد: «این امر نشان می دهد آنها به فناوری بسیار خوبی دست یافته اند و به توسعه آن ادامه می دهند. این بخشی از مسئله است كه برای بهبود این فناوری طرح ریزی شده و زمانی مطرح می شود كه بطور حتم برای ارایه پیام است.»

این فرمانده آمریكایی با تكرار مواضع قبلی خود در ادامه رویكرد دیپلماتیك در قبال ایران گفت: «من هنوز در این موضع هستم كه نیاز است فشارهای دیپلماتیك و بین المللی را بر ایرانی ها با سرعت و شدت هرچه بیشتر ادامه دهیم تا شاهد باشیم می توانیم این تنش ها را حل كنیم یا خیر.»

موشک شهاب 3

پس از آزمایش پرتاب موشك های ایران

رابرت گیتس: آمریكا و ایران به شرایط جنگ نزدیك نشده اند

وزیر دفاع آمریكا پس از آزمایش موفقیت آمیز پرتاب موشك های ایران در رزمایش پیامبراعظم3، تاكید كرد كه آمریكا و ایران به شرایط جنگ نزدیك نشده اند.

وزیر دفاع آمریكا روز چهارشنبه چند ساعت پس از آزمایش پرتاب موشك های ایران با فرافكنی از اصل موضوع مدعی شد: ما در صحبت درباره سیستم دفاع موشكی در اروپا گفته ایم كه یك تهدید وجود دارد و آزمایش پرتاب موشك ها در ایران این را اثبات می كند.

گیتس نتوانست بگوید كه آیا آزمایش اخیر ایران آن چه را كه برد موشك بالستیك ایران خوانده می شود افزایش داد یا خیر؟ اما یك مقام آمریكایی گفت كه ظاهرا این آزمایش در واكنش به رزمایش های نظامی اخیر سایر كشورهای منطقه صورت گرفته است.

این مقام آمریكایی گفت: ایران در حال قدرت نمایی است تا نشان دهد می تواند قدرت نظامی خود را به نمایش گذارد.

توماس فینگار، معاون مدیر امور تحلیل در سازمان اطلاعات جاسوسی ملی آمریكا گفت كه به عقیده وی پیام آزمایش پرتاب موشك ایران این بود كه «من قدرت اعمال درد را دارم».

وی علاوه بر آن گفت كه فكر می كند مقامات نظامی - صنعتی ایران قصد داشتند ببینند این موشك ها تا چه حد خوب كار می كنند. وزیر دفاع آمریكا علاوه بر آن تاكید كرد كه آمریكا و ایران به جنگ نزدیك نشده اند.

گیتس در پاسخ به این پرسش كه آیا با توجه به افزایش لفاظی های دو كشور به درگیری نظامی نزدیك تر شده اند، گفت: نه این طور فكر نمی كنم.

او افزود: حقیقت این است كه نشانه های بسیاری وجود دارد اما همه درك می كنند كه هرگونه درگیری چه عواقبی به دنبال خواهد داشت.

در همین حال؛ مایك مولن رئیس ستاد مشترك نیروهای مسلح در آمریكا پیش بینی عواقب حمله به ایران را بسیار دشوار دانست و گفت: گشودن یك جبهه سوم فشار بسیاری برای ما خواهد گذاشت، این برای ما یك چالش بزرگ خواهد بود.

كاخ سفید نیز ضمن ابراز تردید درباره سری دوم آزمایش های موشكی ایران خطر درگیری احتمالی بین ایران و آمریكارا با وجود انجام آزمایش های موشكی ایران بعید دانست.

«تونی فراتو» سخنگوی كاخ سفید مانورهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران كه اقدامی متعارف و عادی جهت حفظ آمادگی های رزمی و افزایش قابلیت های بازدارندگی برای دفاع از تمامیت ارضی و حاكمیت ملی و مقابله با هرگونه تهدید احتمالی است را، «تحریك آمیز خواند» و مدعی شد: جمهوری اسلامی باید اعمال تحریك آمیز خود را متوقف كند.

سخنگوی كاخ سفید افزود: ما از آنها (ایرانی) می خواهیم كه غنی سازی اورانیوم را تعلیق كنند و از آنها می خواهیم كه به چنین اقدامات تحریك آمیزی (آزمایش موشكی) پایان دهند زیرا این آزمایش ها فقط بیشتر ایران را منزوی می كنند.

فراتو درباره سری دوم آزمایش های موشكی ایران تاكید كرد، دولت آمریكا هنوز این مسئله را تائید نكرده است اما آنها روز چهارشنبه آزمایش هایی انجام دادند.

وی همچنین مدعی شد: «ما بر روی اینترنت عكس های دست كاری شده ای را از آزمایش های موشكی ایران دیدیم.»

این در حالی است كه یك مقام مسئول در دستگاه اطلاعاتی آمریكا آزمایش یك موشك در سری دوم آزمایش های موشكی ایران را تایید كرد.

وی افزود: این دومین آزمایش موشكی بوده است به نظر می رسد كه آنها مانور نظامی بسیار محدودی را شب پنجشنبه برگزار كرده اند.

گفتنی است پس از شلیك موفق 9 موشك دوربرد و میانبرد توسط نیروی هوایی سپاه در صبح چهارشنبه و شلیك تعداد دیگری از این موشك ها در شب پنجشنبه، در بخش دریایی نیز سپاه پاسداران انواع موشك های ساحل به دریا، سطح به سطح، دریا به هوا را با موفقیت آزمایش كرد.

از سوی دیگر، دس براون وزیر دفاع انگلیس روز پنج شنبه و همزمان با دومین روز از آزمایشات موشكی ایران گفت: جامعه بین الملل باید به تعامل با ایران با تلفیقی از هویج و چماق ادامه دهد.