فرماندهان آخرالزمانی شیطان(2)
در شماره قبل اشاره شد به اینکه یکی از ابزارهای کهن و قدیمی شیطان استفاده از ابزار بدلسازی و نسخه بدل حقایق است. جریانهای مدّعیان نبوّت، امامت، مهدویّت و معنویّت در طول قرنها آدمیان بسیاری را به خود مشغول ساخته و آنها را یا از مسیر حق و حقیقت خارج ساختهاند یا حتّی در موارد متعدّد به ورطة هلاکت انداختهاند.
همچنین به مهمترین زمینههایی که باعث ظهور و بروز جریانهای مدّعیان میشود از قبیل: جهل و نادانی مردم، نا به سامانیهای اجتماعی و اقتصادی و انگیزه های ادعا به طور مبسوط پرداختیم. در این شماره به تأثیرات مدعیان و نیز علل پذیرفته شدن ادعای مدعیان خواهیم پرداخت.
تأثیرات مدّعیان
1. شبههپراکنی در جامعه (قلب و تحریف حقایق)
با توجّه به اینکه مدّعیان برای همراه کردن افراد با خود چارهای جز دگرگونی و تحریف حقایق ندارند و این اتّفاق حالت دیگری از شبههسازی و شبههپراکنی به شمار میآید، سادهترین تأثیری که جریان مدّعیان در جامعه میتوانند داشته باشند شیوع و نشر شبهات در میان مردم است. بدیهی است اگر علما، آگاهان، افراد و نهادهای مسئول در این راستا به وظایف خود عمل نکنند به طور طبیعی زمینهساز داغ شدن بازار مکّاره ی مدّعیان خواهند شد و از همین روست که فرمودهاند:
«إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَعَلَی الْعَالِمِ أَنْ یُظْهِرَ عِلْمَهُ فَإِنْ لَمْ یَفْعَلْ سُلِبَ مِنْهُ نُورُ الْإِیمَانِ؛(1) وقتی بدعتها ظاهر شد عالم باید علمش را ظاهر كند و الّا نور ایمان از او سلب میشود.»
انذار و تهدید به از دست دادن نور ایمان تهدیدی است جدّی که عجیب است چرا هنوز بسیاری آن را جدّی نگرفتهاند و میگویند همین قدر که به زندگی دنیا و آخرت خویش مشغول باشیم، بهتر است!
2. تضعیف باور بینندگان و اطرافیان سست ایمان
واقعیّت این است که همة مردم از یک سطح ایمان برخوردار نیستند و عدّهای که ایمان سستی دارند با کوچکترین شبههای ممکن است دچار تزلزل، تردید یا حتّی تغییر مسیر و باور بدهند. مدّعیان، عدّهای را برای نیل به اهدافشان با خود همراه میسازند و جمعی دیگر که اقوام، دوستان، آشنایان و اطرافیان فریب خوردگان را با خزعبلات و اراجیف خود دچار شکّ و تردید میکنند. تنها راه نجات از آسیبهای اینان تقویت باورها و اعتقادات است.
3. تقلیل و تضعیف جبهة حق
نتیجه ی طبیعی جذب عدّهای به سمت مدّعیان، اسیر شبهات شدن عدّهای دیگر، تلاش برای مقابله و خنثیسازی جریان مدّعیان، اقدامات و فعّالیتهای آنان و همراهانشان و كاهش کمّی و کیفی قوای جبهة حق است. هم تعداد نیروهای فعّال این جبهه کم میشود و هم نیروی باقیماندگان به جای آنکه صرف پرداختن به امور مهم شود، مصروف مقابله و خنثی سازی این جریانها میشود.
4. زمینه ساز نفوذ، موفّقیت و سلطة دشمنان جنّی و انسی
همواره و در تمام عرصههای نبرد طول تاریخ، خودیهای ضعیف و ناتوان و نفوذیهای همدل با دشمنان، زمینه موفّقیت، پیروزی و حتّی سلطة دشمنان را بر جبهة مقابل فراهم ساختهاند. سلطة بهائیّان بر جان، مال و ناموس ایرانیان در سالهای پایانی حکومت پهلوی از جمله مصادیق تلخ این ماجراست که نیازی به توضیح ندارد. آموزش نیروهای ساواک برای اقرار گرفتن از نیروهای انقلابی در اسرائیل و از انواع راههای جانی، روانی و جنسی یکی از سادهترین مصائبی بود که شیعیان امام زمان(عج) در آن ایّام تجربه کرد.
علل پذیرفته شدن مدّعیان
جهل، بیاطّلاعی، بیسوادی و خرافه گرایی
اوّلین و مهمترین علّت همراهی افراد با مدّعیان جهل و بیاطّلاعی آنان است. جهل، زمینهساز تمام انحرافات و فسادهاست و همین افراد جاهل و گاه خرافه پسند هستند که با خرافه گرایی خود همیشه بازار رمّالها، فالگیرها، کفبینها و.... را داغ نگاه میدارند.
همسویی ادّعاها با هواهای نفسانی مریدان
پذیرش تمام احکام و قوانین دینی همسو با امیال و هواهای نفسانی نیست و در عرصههای مختلف شخص متدّین لازم است بخشی از خواستههای نفس را چشمپوشی کرده و در مسیر کمال قدم بگذارد. اینکه یک مدّعی قائل به آزادی جنسی و نوشیدن مسکرات باشد یا خمس و زکات را از جانب خود میبخشد یا حکم وجوب نماز و روزه را برمیدارد و از این دست تغییر در احکام الهی همسو با امیال و هواهای عدّهایست نه برای پیروی از مدّعیان بلکه برای یافتن راهی برای موجّه نشان دادن هواهای نفسانی به آنان میگروند.
بحرانهای شخصی
آزمون، ابتلا و امتحان الهی برای همة انسانها رخ میدهد و این طور نیست که به صرف ایمان آوردن به خدا انسانها از عرصة امتحانات و ابتلائات رها شوند حتّی بنا بر برخی از آیات هر کدام از ما بنا بر مشیّت الهی برای رشد، ارتقا و حرکت در مسیر کمال و ارتقا سالی یکی دوبار دچار فتنه میشویم. در این فتنهها و ابتلائات راههای مختلفی مانند دعا، صبر و... توصیه شده که الزاماً همة آنها را دنبال نمیکنند و به جستوجوی راههای میانبر و متفاوت میگردند. بازار مدّعیان را این دسته افراد خیلی خوب داغ میکنند.
ضعف محتوایی، شخصیتی و ... در تبلیغ مطالب دینی
ضمن روایتی امام هشتم(علیه السلام) فرمودند: «اگر مردم زیباییهای کلام ما را میفمیدند، قطعاً از ما تبعیّت میکردند.» متأسّفانه باید اعتراف کنیم ما در تبلیغات دینی و در تبیین جایگاه و فرهنگ تشیّع و اسلام اصیل و انقلابی چه از حیث محتوا چه از حیث مجریان حقیقی و حقوقی ماجرا آنگونه که باید به انجام وظایف خود نپرداختهایم.
نحوة همراهی مدّعیان
افرادی که مخاطب مدّعیان قرار میگیرند سطح پذیرش متفاوتی نسبت به موضوع و ادّعاها دارند و همه در یک سطح نیستند و باید در تحلیلهای خود این تفاوت سطوح را حتماً باید در نظر داشت و همه را به یک چوب نراند. در اینجا نگاهی به مراتب مختلف این پذیرش و همراهیها خواهیم داشت:
1. شرکت در جلسات و پیگیری آثار
اوّلین همراهی را میتوان شرکت مرتّب و مداوم در جلسات و پیگیری آثار اعم از سخنرانی، کتاب و ... دانست که شایعترین حالت است و الزاماً مرید در این مرحله متوجّه نقاط شروع انحراف و آغاز زاویهها نمیشود و به او به عنوان صاحب نظری اندیشمند و ارزشمند نگاه میکند.
2. قبول ادّعاها و توّهمات
در مرحله ی بعد فرد در پی آشنایی و اطّلاع از ادّعاهای مدّعی است. اگر وی فرد فهیمی باشد یا با افراد فهیم ارتباط برقرار کرده باشد، میتواند به انحراف مدّعی پی ببرد والّا در گمراهی خود همچنان دست و پا زده و ادّعاهای مدّعی را پذیرفته و آن را به طور محدود یا نامحدود برای دیگران نقل میکند.
3. شرکت در مراسم آیینی بدعتآمیز
مدّعیان بسته به میزان انحرافاتشان جلساتی آیینی برگزار میکنند. نماز جماعت، زیارت، دعا و توسّل دسته جمعی، نماز جماعت همراه با طواف!، طواف دور کعبههای نوساخته (مانند حیفا و هشتگرد)، جلسات مدیتیشن و ... از جمله مواردی است که در مجموعههای مدّعیان یافت میشود. شخص پس از قبول ادّعاهای کرامات و ارتباطات و نیابتها برای قرب به مدّعی و دستیابی به آثار این نزدیکی از دستورات او اطاعت کرده و در جلسات آیینی یاد شده حاضر میشود. این رفتار سرآغاز پذیرش مطلق و تعبّد اندیشهای مرید به مدّعی است و میتواند تا جایی ادامه پیدا کند که او را شاخص تمام اندیشهها و رفتارهای خویش نموده و همه چیز و همه کس را در مقایسه با او بسنجد و هر مخالف او را به چوب نفی و اتّهام براند.
4. توسّل به مدّعی
مرحله بعد از مراتب پیش گفته این است که شخص برای به دست آوردن مقامات و کرامات یا حلّ مشکلات خود دست به دامان مدّعی شده تا آنچه را میطلبد برای او فراهم آورد. نکته مهم در این مرتبه آن است که در موارد محدود و معدودی در ارتباط با جنّیان میتواند بخشی از این خواستهها را فراهم کند؛ امّا در اکثر موارد افراد با تلقین به خود گمان میکنند آن آثار و خواستهها به دست آمده یا خود را به نفهمی زده و در عین حال که چیزی نمیبینند به دیگران چنین مینمایانند که گویا چیزی بوده و او دیده است؛ همانند داستان «لباس جدید پادشاه»که در ادبیات داستانی اروپا از جمله داستانهای مشهور به شمار میآید.
5. ارتکاب معاصی
مدّعی که به جلب اعتماد مریدان خود ضمن مراحل قبل اطمینان حاصل کرده، آرام آرام آنان را به کنار گذاشتن یا تخلّف از دستورات شرعی به طور جزیی یا کلّی تشویق و توصیه میکند.
6. خود فروشی
اعتماد مریدان از حدّی که گذشت آرام آرام همه یا بخشی از آنچه را در اختیار دارند به مدّعی که مرادشان شده تقدیم میکنند. حداقل این خود فروشی تقدیم اموال منقول و غیرمنقول مانند ملک و زمین است و حداکثر آن برقراری رابطه جنسی با مدّعی است چه از طریق شرعی (ازدواج دائم یا موقّت و صیغه)، چه از راههای نامشروع (زنا، زنای محصنه، لواط و همجنسگرایی).
7. بیناموسی و بیغیرتی
مرحله بعد از خودفروشی عرضه همسر و فرزندان و ناموس خود در اختیار منویّات و هواهای مدّعی است. با تأسّف در پروندههای مدّعیان برخی موارد را میتوان مشاهده کرد که یا حتّی بدون طلاق، افراد همسر و حتّی فرزندان خود را برای روابط جنسی فردی و گاه اشتراکی! در اختیار مدّعی یا دیگر پیروان او قرار میدهند. توجیهات مفصّل و مستند به آیین باستانی مصری این دست اعتقادات را در کتاب «راز داوینچی» نوشته دن براون را که به بهانه موجه نشان دادن این رفتارها از ناحیه ماسونها نگاشته شده، میتوانید مطالعه کنید.
8. عبادت دینی: سجده
بالاترین مرحله تعبّد اندیشهای فرد در حالتی خود را نشان میدهد که شخص نه تنها آراء و اندیشههای مدّعی را پذیرفته که او را نایب امام زمان(عج)، خود امام عصر(عج)، امیرالمۆمنین(علیه السلام)، حضرت زهرا(سلام ا... علیها) و پیامبر اکرم(ص) و گاه در نهایت ناباوری خود خدا!! میشمارد. علاوه بر علی محمّد باب، قادیانیّه و برخی فرقههای صوفیه که افراد برای اظهار ارادت به قطب و شخص اوّل فرقه باید پای او را ببوسند و بسیاری دیگر در این ایّام میتوان اخباری را به خاطر آورد که یک مدّعی خدایی در خوزستان و یکی دیگر در قم عدّهای را به دور خود جمع کردهاند و پیروان بر او سجده میکنند!! آن هم پیروانی که دارای تحصیلات حتّی در سطوح بالا بودهاند.
پینوشت:
1. بحارالانوار، ج 48، ص 252
فرآوری: امیر رضا عرب
بخش مهدویت تبیان
منبع: ماهنامه موعود شماره 132
نویسنده: محمود مطهریان