تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت مجتمع تجاری تفریحی با استفاده از انرژی خورشیدی و تولید انرژی های مصرفی بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی مجتمع تجاری تفریحی با استفاده از انرژی خورشیدی

طراحی مجتمع تجاری تفریحی با استفاده از انرژی خورشیدی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی مجتمع تجاری تفریحی با استفاده از انرژی خورشیدی و تولید انرژی های مصرفی
نام ارائه دهنده/دهندگان: دینا آقاوزیری، ویستا میرشکرایی، رعنا سالم
 زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: اسلام

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت مجتمع تجاری تفریحی با استفاده از انرژی خورشیدی و تولید انرژی های مصرفی بود.

مقدمه

خرید فعالیتی است که نمودهایی از شرایط و ساختار اقتصادی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی یک محیط را آشکار می سازد، هرچند که در ابتدا فضاهای خرید، تنها به منظور پاسخگویی به نیازهای اقتصادی راهبان به صورت پلان های خطی و قرارگیری اجزای فرد یعنی مغازه ها در اطراف مسیرهای خطی یا منحنی مراجعان طراحی می شد، اما کم کم این ایده که مراکز خرید باید در بر گیرنده کاربری هایی باشند تا برای دیگر نیازهای مراجعان نیز پاسخی مناسب یابد، به عنوان اندیشه غالب در معماری مراکز تجاری تبدیل گردید.

مراکز خرید را نمی توان قلمرویی منفک از زندگی فرض کرد، بلکه این مراکز همانند همه مکان ها و فضاهای موجود در زندگی هر یک به تنهایی می توانند کلیت جامعه را بازنمایی کنند.

فضاها و مکان ها در هم متداخل و کثیرالاضلاعند. از این رو از طریق مطالعه فضای مراکز خرید می توانیم به کلیت جامعه و زندگی روزمره دست یابیم. مفهوم مراکز تجاری “مراکز تجاری به مفهوم کلی به محلی سر پوشیده و یا رو بازی اطلاق می گردد که تعدادی فروشگاه را شامل گردیده که این فروشگاه ها می توانند از یک یا چند صنف مختلف تشکیل گردند. این محل کانون داد و ستد بوده و ارتباط مستقیم بین عرضه و تقاضا را بر قرار می نمایند.

مرکز تجاری اقتباس قرن بیستمی از بازار است، که سابقه تاریخی دارد به همراه جای پارک برای اتومبیل. مرکز تجاری مجموعه ای است از مغازه های خرده فروشی، بخش های خدماتی، پارکینگ و… که همگی توسط یک شرکت مدیریتی که به صورت واحد عمل می کند، طراحی، ساخته و گردانده می شود.

طراحی مجتمع تجاری تفریحی با استفاده از انرژی خورشیدی

مراکز تجاری علاوه بر موارد یاد شده می توانند دارای رستوران، بانک، سالن نمایش، کافی شاپ، دفاتر حرفه ای، ایستگاه های خدماتی و بنگاه های دیگر نیز باشند.

هدف از ایجاد مراکز تجاری پس از پیدایش تمدن و قبل از رایج شدن پول مبادله کالا به صورت پایاپای صورت می گرفت و به تدریج با ازدیاد حجم تولیدات و توسعه مبادلات و گسترش روابط اجتماعی و اقتصادی سیستم های اقتصادی پیشرفت نموده و به سه شکل زیر نمود پیدا کرد: تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان جهت رفع نیاز مصرف کنندگان و ارائه محصول تولید کنندگان نیاز به اماکنی برای تسهیل امور فوق احساس گردید که این مسئله انگیزه ایجاد مراکز تجاری شد.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی و ساخت مجتمع تجاری تفریحی با استفاده از انرژی خورشیدی و تولید انرژی های مصرفی بود.

دانش آموزان جهت ساخت این مجتمع ابتدا به جستجوی در منابع اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت پرداختند. در مرحله بعد ایده های خود را بر روی کاغذ طراحی کردند و در گروه با هم بر روی آن بحث و گفتگو کردند. در پایان بهترین ایده را بعد از عیب یابی و رفع مشکلات انتخاب کردند و اقدام به ساخت آن نمودند.
 

مهارت های کسب شده

1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی