تبیان، دستیار زندگی
در پژوهش حاضر نقش موبایل در زندگی و تاثیرات استفاده از این وسیله در روابط اجتماعی و خصوصا خانواده بررسی شد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موبایل من

موبایل من

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: موبایل من
نام ارائه دهنده/دهندگان: علی حیدری، احسان حسینی، سهیل شاملو، سهیل فرید آذر، آرمین شریفی
زمینه و نوع پروژه: هنر و معماری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبستان نور علوی

چکیده

در پژوهش حاضر نقش موبایل در زندگی و تاثیرات استفاده از این وسیله در روابط اجتماعی و خصوصا خانواده بررسی شد.

مقدمه

تلفن همراه یا گوشی همراه وسیله ای است برای ارسال و دریافت تماس تلفنی از طریق ارتباط رادیویی در پهنای وسیع جغرافیایی. منظور از موبایل یا گوشی همراه یا تلفن سلولی وسیله ای است که برای اتصال به شبکه تلفن همراه به کار می رود.

این وسیله اولین بار توسط شرکت آمریکایی موتورولا در تاریخ 3 آوریل 1973 با وزنی نزدیک به دو کیلوگرم تولید شد. موبایل نسل های گوناگونی دارد و توسط شرکت های سازنده گوناگونی تولید می شود و به فروش می رسد. برخی از شرکت های بزرگ تولیدکننده گوشی همراه در دنیا شامل نوکیا، سامسونگ الکترونیکس، الجی الکترونیکس، موتورولا، سونی، اپل و اچتیسی هستند.
 
در پژوهش حاضر نقش موبایل در زندگی و تاثیرات استفاده از این وسیله در روابط اجتماعی و خصوصا خانواده بررسی شد. با توجه به جذاب بودن این وسیله ارتباط جمعی که عملا شکافی بین کودک و خانواده ایجاد کرده است مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و دانش آموزان با بیان احساسات و اندیشه خود کاملا نشان دادند که با موضوع ارتباط گرفته و با مشکلاتی که به طور نامحسوس در خانواده ها ایجاد شده بود واقف بودند ابراز نگرانی کردند.

سپس هر کدام از دانش آموزان با ارتباط گرفتن با یک مشاور و روانشناس و شرح مشکلاتی که وجود دارند داستان نویسی کردند و پس از آن شروع به تصویرسازی از داستان کردند: از بین تصویرسازی ها یک گروه انتخاب شد. به این اجرا و دانش آموزان پس ازچندین جلسه طراحی و اتوزدن از صفحات داستان، شروع به رنگ آمیزی و تکمیل تصاویر کردند.

اهدافی که در این کارگاه دنبال شد:

1. توجه به ارتباطات و خصوصا روابط خانوادگی

2. کشف محیط و مشکلات پیرامون

3. آموزش مهارت داستان سرایی

4. آشنایی با مهارت های تصویر گرایی

5. آشنایی با تصویرسازی

6. ایجاد اعتماد به نفس

7. تقویت حافظه ی بصری

8. ایجاد تمرکز و فضایی فرح بخش در محیط مدرسه به وسیله فعالیت هنری


روش پژوهش دانش آموزان از نوع کتابخانه ای و مطالعات میدانی بود و دانشجویان با جستجوی در منابع اطلاعاتی و سایت های اینترنتی اطلاعات مورد نظرش را بازیابی کردند.

موبایل من

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان ،تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم: نیلوفر یاقوتی