تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت ذره بین به وسیله وسایل ابتدایی بود، آن ها همچنین یک قطره چکان ساختند تا به وسیله آن بتوانند یک قطره آب جهت ساخت ذره بین بر روی کاور شیشه ای بریزند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت ذره بین آبی

ساخت ذره بین آبی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: ساخت ذره بین آبی
نام ارائه دهنده/دهندگان: علی جعفری، اسماعیلی علی، محمد پارسا علیخانی
زمینه و نوع پروژه: مکانیک
درجه سختی: ساده
نام مدرسه: دبستان غیر دولتی مکتب الجواد (ع)

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت ذره بین به وسیله وسایل ابتدایی بود، آن ها هم چنین یک قطره چکان ساختند تا به وسیله آن بتوانند یک قطره آب جهت ساخت ذره بین بر روی کاور شیشه ای بریزند.

مقدمه

قدیمی ترین عدسی، عدسی نمرود است که به 2700 سال قبل و به دوره آشوریان بر می گردد. از این عدسی برای متمرکز کردن نور خورشید و روشن کردن آتش و یا برای درشت نمایی و صنعت کاری برای انجام کارهای ظریف یا برای تصدیق کردن اثر مهر از آن استفاده می شد.
 
اولین دانشمند فیزیک نور و پدر تاریخ ژاسی ابن هیثم در سال 1917 ذره بین را به جهان معرفی می کند و پیش از داگر و فوکو در غرب، دانشمندان خاوری به این خاصیت آشنا بوده و عملاً آن را به کار می برده اند.

ابوریحان بیرونی در کتاب الجماهر فی معرفة الجواهر خود موردی از استفاده از ذره بین را شرح می دهد و کمال الدین فارسی به مطالعه آن پرداخته است. ذره بین جزء دستگاه های نوری است كه برای مشاهده اشیاء به نحو مطلوب به كار می رود معمولاً برای رویت اجسام آن ها را به چشم نزدیك می كنند، اما در چشم این نزدیك سازی تا حداقل فاصله رویت در چشم مقدور است.

اگر بخواهیم به حداقل رویت برسیم و جسم را به خوبی ببینیم، از ذره بین استفاده می كنیم. سپس ذره بین از یك جسم كوچك، تصویر بزرگی ایجاد می كند و چشم به جای رویت خود جسم، آن را از طریق تصویرش رویت می كند.

ساخت ذره بین آبی


هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت ذره بین به وسیله وسایل ابتدایی بود، آن ها همچنین یک قطره چکان ساختند تا به وسیله آن بتوانند یک قطره آب جهت ساخت ذره بین بر روی کاور شیشه ای بریزند.
دانش آموزان ابتدا یک قطره چکان ساختند، مراحل کار به شرح زیر است.
ابتدا پنبه ای را به آب آغشته کردند سپس با استفاده از سیخ چوبی پنبه را به داخل نی هدایت کردند. در مرحله بعد سیخ چوبی را در داخل نی فرو کردند و به پنبه فشار آوردند که این منجر به تشکیل یک قطره آب شد. در گام بعد اقدام به ساخت ذره بین کردند.

مراحل ساخت ذره بین
دانش آموزان برای ساخت ذره بین ابتدا به بوسیله پرگار بر روی جعبه مقوایی دایره ای طراحی کردند (اندازه شعاع دایره 6 سانتی متر بود). سپس دایره رسم شده را به وسیله قیچی برش زدند و کاور پلاستیکی را در چشت جعبه به کمک چسب نواری چسباندند. در مرحله بعدی به وسیله قطره چکان ساخته شده توسط دانش آموزان یک قطره آب را به روی کاور پلاستیکی چکاندند. در گام بعد جسم مورد نظر را در داخل جعبه مقوایی قرار دادند، مشاهده کردند که پشت ذره بین جسم بزرگتر از حالت عادی به نظر می رسد.


مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با نحوه پرزنت و ارائه
5. آشنایی با نحوه ساخت قطره چکان
6. آشنایی با ساخت ذره بین

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی تنظیم: نسرین صادقی