تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان در این پروژه این بود که فرآیندهای نقاشی دانش آموزان به شکل ماکت سه بعدی بسازند و داستان های انتخابی در قالب سناریویی به نمایش درآید تا بچه ها به صورت ترکیبی از سازه و اجرای نمایش طرح خود «سرگذشت دانه طلایی» را ارائه کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرگذشت دانه طلایی

سرگذشت دانه طلایی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: سرگذشت دانه طلایی
نام ارائه دهنده/دهندگان: مبرهن، کتیرایی، حیدری، سروری
زمینه و نوع پروژه: علوم تجربی - علوم تغذیه
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی

چکیده

هدف دانش آموزان در این پروژه این بود که فرآیندهای نقاشی دانش آموزان به شکل ماکت سه بعدی بسازند و داستان های انتخابی در قالب سناریویی به نمایش درآید تا بچه ها به صورت ترکیبی از سازه و اجرای نمایش طرح خود «سرگذشت دانه طلایی» را ارائه کنند.

مقدمه

گندم از مهم ترین غلات است. این گیاه در گونه های وحشی و اهلی موجود است. گندم از گیاهان گلدار تک لپه ای یک ساله و تیره گندمیان و از خانواده گرامینه ها است. گندم، گل آذین سنبله ای دارد. از هر گره آن یک برگ به وجود می آید. سنبلچه گندم متشکل از دو گلوم و سه گلچه می باشد. گاهی تعداد گلچه ها به 9 هم می رسد. دانه گندم بین دو پوشش قاشق مانند به نام های پوشک بیرونی (لما) و پوشک درونی (پالئا) قرار گرفته است. برگ های گندم مانند برگ های سایر غلات (به جز ذرت و ارزن)، نازک و کم عرض بوده و زبانه های کوچکی دارند.

سرگذشت دانه طلایی


 
سرگذشت نان با توجه به مبحث دانه ها در درس علوم طرح شد. دانش آموزان ابتدا در مورد فرآیند تولید نان از لحظه کاشت گندم تا رسیدن آن به سفره ها، هر آن چه دیده بودند، نوشتند و نقاشی مرتبط با آن را کشیدند. هدف دانش آموزان در این پروژه این بود که فرآیندهای نقاشی دانش آموزان به شکل ماکت سه بعدی بسازند و داستان های انتخابی در قالب سناریویی به نمایش درآید تا بچه ها به صورت ترکیبی از سازه و اجرای نمایش طرح خود «سرگذشت دانه طلایی» را ارائه کنند.

از این سازه به عنوان وسیله کمک آموزشی و از فرآیند این پروژه که شامل: داستان نویسی، نقاشی، ساخت سازه، سناریوی نمایش و اجرای نمایش بود، در ابداع نوعی از روش تدریس در ارزشیابی توصیفی که مبنای آن خلاقیت در آموزش می باشد، استفاده کرد.

سرگذشت دانه طلایی

 مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با بحث رویش دانه ها و اهمیت آن ها در زندگی روزمره.
5. جلب توجه دانش آموزان به نعمت های بیکران الهی
6. آشنایی دانش آموزان با لزوم استفاده بهینه از نعمت های الهی و پرهیز از اسراف
7. آشنایی دانش آموزان با فرآیندهای تولید نان و شناخت مشاغل مرتبط با آن
8. آشنایی دانش آموزان با روش های ارائه پروژه «اجرای نمایش ساخت سازه»
9. تبیین اهمیت یادگیری از طریق مشاهده

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نیلوفر یاقوتی