تبیان، دستیار زندگی
گیاهان زینتی خانگی موجود در منازل آن چنان که باید شاداب نیستند، یکی از عوامل این بی طراوتی را باید در عدم اطلاع از نیاز آبی گیاهان به عنوان یکی از اساسی ترین عوامل مؤثر در بقا و رشد و به عنوان مهم ترین ترکیبی که حدود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلدان هوشمند

گلدان هوشمند

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: گلدان هوشمند
نام ارائه دهنده/دهندگان: کیمیا صدیق
زمینه و نوع پروژه: زیست- کشاورزی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان رسا


یکی از مشکلاتی که درخصوص نگهداری از گیاهان در منازل و ادارات وجود دارد آبیاری بیش از حد آن هاست که می تواند به گندیدگی و به دنبال آن پوسیدگی ریشه و در نهایت نابودی گیاه منجر شود.
گیاهان زینتی خانگی موجود در منازل آن چنان که باید شاداب نیستند، یکی از عوامل این بی طراوتی را باید در عدم اطلاع از نیاز آبی گیاهان به عنوان یکی از اساسی ترین عوامل موثر در بقا و رشد و به عنوان مهمترین ترکیبی که حدود 90% وزن گیاه را تشکیل می دهد جستجو نمود.


لازم است دوستداران گل و گیاه خانگی با اطلاع باشند که اکثر گل های آپارتمانی قبل از این که از تشنگی تلف شوند از آبیاری زیاد رنج می برند. شناخت نیاز آبی گیاه بدون توجه به بافت خاک مورد استفاده و قدرت در نگهداری قوی یا ضعیف مولکول های آب و همچنین موقعیت زهکش گلدان امکان پذیر نیست. میزان آبیاری و دفعات آن در خاک شنی، خاک برگ و خاک باغچه با هم متفاوت است و گونه های گیاهی هم در این امر نقش بسیار مهمی دارند، خاک گلدان در گونه ای از گیاه را باید همیشه مرطوب نگه داشت و این در حالی است که در گیاه دیگر باید به خاک های سطحی گلدان آن اجازه داد تا در زمان حد فاصل بین دو آبیاری کاملاً خشک شود.


به طور خلاصه می توان نکات مهم را در آبیاری به شرح زیر فهرست نمود
1.  نیاز آبی گیاه خانگی خود را از فروشنده گل و گیاه سوال کنید، در منابع و ماخذ با روش اصولی آن آشنا شوید و به جمله هفته ای یک بار یا هفته ای دوبار اکتفا نکنید چون نیاز آبی با درجه حرارت، رطوبت و فصل رشد و استراحت رابطه ای نزدیک دارد.
2. در صورتی که از گیاه به عنوان سبد آویزان استفاده می نمائید ارتفاع سبد را به آن میزان انتخاب کنید که بتوانید رطوبت خاک گلدان را مرتباً بازدید نمائید.
3. خاک گلدان را مرتباً بازدید کرده و با انگشت و یا فرو بردن یک مداد به داخل خاک و آزمایش میزان چسبندگی آن میزان رطوبت را اندازه گیری نمایید.
4. فصل رشد، استراحت، درجه حرارت و رطوبت محیط را دقیقاً مد نظر داشته باشید.
5.  در هنگام آبیاری دقت داشته باشید که برگ های گیاه مخصوصاً آناناس که قاعده برگ ها همگی در یک نقطه به همدیگر می رسند، خیس نگردد چون در غیر این صورت پوسیدگی برگ ها را به دنبال دارد. در صورت خیس شدن برگ ها با تکان دادن آن ها پس از آبیاری قطرات آب را از آن ها دور کنید.
6.  آب زیادی باید حداکثر پس از 15 دقیقه در زیر گلدانی جمع شود، در صورت عدم خروج و یا تاُخیر در آن باید زهکش ها را بازدید نمود.
7. در صورت تشنگی مفرط گیاه و خشکی شدید خاک و در صورتی که برگها در برابر خیس شدن مقاومت دارند، بهتر است گلدان را به مدت ربع ساعت درون تشت و یا سطل پر از آب قرار داد، سپس گیاه را خارج نمود تا آب اضافی از طریق زهکش دفع گردد، در این حالت آبیاری توام با غبار پاشی ضرورت دارد.
8. در صورت عدم مقاومت برگ های گیاه در برابر غرق شدن در آب، آبیاری گلدان با پر کردن زیر گلدانی و جذب تدریجی آب از طریق انتهای گلدان توصیه می شود. بدیهی است پس از سیراب شدن گیاه، آب اضافی را باید از زیر گلدانی خارج نمود، مگر این که زیر گلدان دارای سنگ ریزه بوده و ته گلدان هیچ گونه ارتباطی با آب نداشته باشد.
 
همان طور که بیان شد برای حفظ سلامت گیاهان و گل ها باید کاملا اصولی و به صورت منظم گیاهان آبیاری شوند. اما باتوجه به اینکه معمولاً مردم در ایام تعطیلات به مسافرت می روند و گل ها را نمی توانند آبیاری کنند دانش آموزان به فکر ساخت گلدانی با استفاده از وسایل بازیافتی و به منظور آبیاری منظم گل ها در زمان های مشخص افتادند.


وسایل مورد نیاز: جعبه شکلات، مداد و قوطی کنسرو


روش انجام کار
ابتدا طرح اولیه گلدان را کشیده و مورد ارزیابی قرار دادند. سپس قوطی کنسرو را سوراخ کرده، درون فوم و بالای گیاه قرار دادند. در مرحله بعد مقداری ابر یا پنبه در داخل قوطی قرار دادند که به این وسیله با جذب آب توسط پنبه میزان خروجی آب کنترل می شد. همچنین دانش آموزان جهت صرفه جویی در مصرف آب پیشنهاد دادند که گلدانها را در فضای باز قرار دهند تا آب قوطی ها توسط باران تامین شوند. برای جلوگیری از سرمازدگی گیاه نیز با استفاده از طرح سه بعدی سعی کردند با پلاستیک اطراف سازه را بپوشانند.
 
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوههای آبیاری گیاهان
2. آشنایی با طریقه ساختن وسیله جهت آبیاری گیاهان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نسرین صادقی