تبیان، دستیار زندگی
ویتامین c ریزمغذی حیاتی برای گونه های پیشرفته پستانداران(انسان، میمون ها و مانند این ها)، شمار اندکی از گونه های دیگر پستانداران( به ویژه خوکچه هندی و خفاش ها)، تعدادی از گونه های پرندگان و برخی ماهی هاست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


بررسی اثر حرارت بر میزان ویتامین c، آب میوه ها
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، ریحانه داوودی هستم به همراه فاطمه سادات اسلامی و زهرا امینیان از مدرسه رفاه در دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: هدف شما از انجام این پروژه چیست؟
بررسی اثر حرارت بر روی میزان ویتامین c آب میوه ها و سبزی ها، به ویژه در هنگام پخت.


تبیان: فرضیه پروژه شما چیست؟
فرضیه ما این است که حرارت، میزان ویتامین c موجود در آب میوه ها و سبزی ها را کاهش می دهد.


تبیان: ویتامین c چیست؟
ویتامین c ریزمغذی حیاتی برای گونه های پیشرفته پستانداران (انسان، میمون ها و مانند این ها)، شمار اندکی از گونه های دیگر پستانداران ( به ویژه خوکچه هندی و خفاش ها)، تعدادی از گونه های پرندگان و برخی ماهی هاست.
اسیدآسکوربیک از نظر شیمیایی از مشتقات قندها است و بیوسنتز آن از گلوکز و گالاکتوز و یا مشتقات آن ها انجام می شود. نیاز بدن انسان متوسط به این ویتامین حدود 75 میلی گرم در روز است، ولی در دوران بارداری و شیردهی این میزان افزایش می یابد.


تبیان: ویتامین c چگونه کشف شد؟
در سده نوزدهم و در جریان مبتلا شدن بسیاری از دریانوردان به بیماری اسکروی، دریانوردان چاره کار را در مصرف مرکبات دیدند و بالاخره در سال 1928 ویتامین c  در میوه پرتقال کشف شد و اسید اسکوربیک نام گرفت. این ویتامین که از ویتامین های محلول در آب است، در برابر حرارت و مواد قلیایی از بین می رود. ویتامین c، در سلامت پوست و لایه های محافظتی بدن موثر است و موجب افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری ها می شود.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


تبیان: روش کار خود را توضیح دهید؟
1- به منظور بررسی اثر حرارت بر میزان ویتامین c موجود در آب میوه ها، ابتدا مقدار 3 میلی لیتر آب میوه های تازه مانند، پرتقال، لیموترش، لیموشیرین و غوره تهیه شد.
2- سپس چهار ظرف یکبار مصرف یکسان تهیه و در هرکدام یک قاشق غذاخوری نشاسته گندم ریخته شد. 
3- یک سی سی محلول ید به نشاسته اضافه کردیم، که ید در اثر واکنش با نشاسته رنگ بنفش تیره را ایجاد نمود.
4- سه میلی لیتر از آب هر میوه در ظرف های یکبار مصرف ریختیم که ویتامین c موجود در آب میوه ها بسته به مقدار آن بعد از گذشت دقایقی باعث بی رنگ شدن رنگ بنفش تیره می شود.
5- در این مرحله زمان های به دست آمده برای بی رنگ شدن هر ظرف را یادداشت می کنیم، سپس مجددا 3 میلی لیتر از آب هر میوه را برداشته و این بار به مدت 30 دقیقه در ظرف در بسته روی حرارت قرار می دهیم.
6- مانند سری قبل ظرف های یکسان تهیه می کنیم و یک قاشق غذاخوری نشاسته و یک سی سی محلول ید در هر ظرف می ریزیم، ولی این بار آب میوه های جوشانده شده را به محتویات هر ظرف اضافه می کنیم و شدت و زمان رنگ بری رنگ بنفش تیره را توسط ویتامین c مورد بررسی قرار می دهیم.


تبیان: از انجام این پروژه چه نتیجه ای می گیرید؟
با توجه به پژوهش انجام شده و همان گونه که از نتایج به دست آمده از آزمایش مشخص می شود، مقدار زیادی از ویتامین c به آسانی در ضمن پختن ملایم از بین می رود. عمل جوشاندن نیز به دلیل قرار گرفتن میوه و سبزی ها در دمای بالاتر و از بین بردن بسیاری از آنزیم های اکسیداتیو با شدت بیشتری موجب کاهش عناصر مغذی و ویتامین ها به خصوص ویتامین c می شود.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری


مطالب مرتبط:
برترین غرفه های نمایشگاهی دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان  
برترین های مسابقات دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان  
برترین های سمینارهای علمی دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان 
ورود دانش آموزان بخش بین الملل به جشنواره دهم